:

Szerző: Dojcsák Dániel

2013. március 8. 10:51

Jön a Facebook magazin

Újabb redizájnt jelentett be a Facebook, a cég igyekszik tartani az iramot és felülmaradni tucatnyi egyéb sikeres webes szolgáltatás áradata ellenére. Az új felület komoly forradalmat nem hoz, inkább tovább erősíti az oldal televízióhoz hasonló tartalomszolgáltató szerepét.

Az új felület, aminek egyelőre csak a várólistájára lehet jelentkezni, nem változtatja meg alapjaiban a struktúrát, ahogy azt anno tette a hírfolyam bevezetése. A Facebook ezúttal sem kizárólag eredeti ötletekkel operál, de elsőre úgy tűnik, a cég dizájnfelelősei pontosan értik a felhasználói igényeket és a használati trendeket. Igaz, ehhez 1 milliárd felhasználótól származó adataik vannak, meglepő lenne, ha nem lennének képesek jó következtetéseket levonni.

Modern médiafogyasztás

A tegnapi bejelentés alapján a hírfolyam hamarosan még nagyobb hangsúlyt kap és azon belül az egyes történetek még inkább "magazinos" kiemelésben jelennek meg. Az előnézeti képek még nagyobbak lesznek, immár a hasáb teljes szélességét is elfoglalhatja egy sztorihoz tartozó kép vagy kollázs. A másik újdonság, hogy az alapértelmezett hírfolyam mellett könnyen elérhetően megjelenik több szűrési lehetőség, amik közt úgy válthatunk, mint a tévécsatornák között. Kapcsolhatunk olyan feedre, ami csak a fotókat tartalmazza, ugyanígy böngészhető a facebookos játékok csatornája, külön a zenei megosztások, a követett híroldalak és a csoportok is. Emellett külön csatornaként kezelhetjük egyes városok, régiók szerint is a bejegyzéseket, illetve aki vette a fáradságot, hogy besorolja ismerőseit, az szűrhet aszerint is. Sőt, visszatér a lehetőség a teljes aktivitás feed követésére nagy méretben is, a jobb felső sarokban lévő "ticker" tartalma elérhető lesz a hírfolyam helyén is.

Elrendezés szempontjából sokat merített a Facebook ismét a Google+-tól. A bal oldali menü úgy tűnik, keskenyebbre vehető majd, így már csak az ikonok látszanak a menüpontoknál, a szövegek nem. A már elavultnak tűnő térelválasztók helyett eltérő színű mezők osztják fel a képernyőt, az objektumok mérete pedig dinamikusan változhat, sokkal igényesebbé válik a tördelés. Átkerül balra a chat, illetve az egész oldal a középre rendezés helyett balra tolódik. A fejléc minimalista stílust ölt, eltűnik a Facebook felirat, helyette az f-betűs logó és egy hangsúlyosabb keresőmező marad a felső kék sávban. Az értesítési ikonok visszavándorolnak a jobb oldalra, illetve eltűnik a dupla felhasználói név. A bal sávban megmaradó login információ mellett viszont kiemelést kap az adatvédelmi beállításokhoz vezető gomb.

Reszponzív dizájn

Az elrendezés tovább egyszerűsödött, az arányok jó irányba változtak, illetve nyilvánvalóan megjelent a reszponzív szemlélet az új dizájnban. A videókon nem látszik, hogy mekkora kijelzőn is folyik a bemutató, de épp az lehet az üzenet, hogy a képernyő méretétől, alakjától függetlenül működőképes az új rendszer. A jelenleg asztali webes dizájnként bejelentett felület sok elemet átvett az eddigi okostelefonos kliensekből is, de várhatóan az asztali, a tabletes és a mobilos megjelenés teljesen egybeolvad majd. Ezt sugallja a bemutató oldalon a legalsó megjegyzés, ami szerint hamarosan az Android és iOS felületek is megújulnak a fentiek szerint.

Mark Zuckerberg szerint a Facebook lesz a legjobb személyre szabott újság. Ehhez a törekvéshez már tényleg csak a “tördelés” minőségén kell javítani, ugyanis tartalmát tekintve a Facebook-bejegyzések egy átlagos felhasználó falán már-már teljesen megegyeznek egy normál közéleti bulvárlap vagy egy kereskedelmi televízió esti magazinműsorának tematikájával. A felhasználók ráadásul ugyanúgy használják a Facebookot mint a klasszikus médiát: bekapcsolják, fogyasztják az eléjük kerülő tartalmat, majd kikapcsolják. A szolgáltató ennek a trendnek nem is akar ellenállni, sőt az új dizájn egyértelmű bizonyíték arra, hogy tovább segíti ezt a folyamatot.

Social platform

Amennyiben a Facebook meg szeretne maradni a közösségi web átfogó táptalajának, akkor a jövőben már nem újabb beépített funkciókkal kell előrukkolnia, hanem egy egyre “láthatatlanabb” felülettel, illetve a partnereket, fejlesztőket, külső szolgáltatókat minél inkább kiszolgáló (és kiszolgáltatott helyzetbe terelő) API-kkal, kapcsolódási pontokkal.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

A bemutatón Zuckerberg nem szólt érdemben az új felület és a hirdetések viszonyáról, nem derült ki, hogy jönnek-e újabb eszközök. Az egységes, reszponzív dizájn viszont sokat segíthet a Facebookon, minden valószínűség szerint az oldal összemossa  az asztali és mobilos hirdetéseket, ahogyan a Google is igyekszik ezt megtenni. A Facebook bevételeinek 23 százaléka származott tavaly az utolsó negyedévben a mobilos felületen értékesített hirdetésekből, holott ennél jóval nagyobb arányban vannak jelen a felhasználók az okostelefonos verzión. Az egységes felület segíthet kiegyenlíteni a hirdetési aránytalanságot is, minden bizonnyal ezt a lehetőséget látta meg a piac is, hiszen a bejelentés után 4,4 százalékkal növekedett a Facebook részvények árfolyama.

A felhasználók szempontjából a dizájnváltás várhatóan még hónapok múlva esedékes csupán, sokan még a Graph Search képességet sem kapták meg, a teljes 1 milliárdnál is nagyobb felhasználói bázis teljes migrálása várhatóan több mint 4 hónapig is eltarthat. Ha valaki türelmetlen, akkor javíthatja esélyeit az új dizájnhoz való hozzájutásra, ha jelentkezik a felületet bemutató hivatalos demóoldalon.

a címlapról