Fordulópont előtt a számhordozás
Fordulópontjához érhet a mobiltelefonos számhordozás, szeptembertől új, a váltók számára egyszerűsített eljárással lehet majd számot hordozni.
Lassan eléri a félmilliót a magyarországi mobilszolgáltatók ügyfelei által hordozott mobilszámok mennyisége, az eddigi, egyenletesnek tűnő növekedés azonban idén jelentősen megugorhat. A statisztikákat jelentősen befolyásolhatja, hogy októbertől új, az ügyfelek számára egyszerűsödő szabályok szerint kell eljárni számhordozás esetén, ráadásul új szereplővel is bővül majd a mobilpiac, mely szinte kizárólag a számhordozás intézményére építhet, ha előfizetőket akar szerezni magának.
A számhordozás intézménye mind vezetékes, mind mobiltelefonszámoknál Magyarország EU-csatlakozása óta, vagyis 2004. május 1. óta létezik hazánkban. A számhordozás jogi kereteit jelenleg három jogszabály, az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény, a számhordozhatóság szabályairól szóló 46/2004 (III.18.) Kormányrendelet, illetve a számhordozási központi referencia adatbázisról szóló 17/2003. (XII.27.) IHM-rendelet szabályozza, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság elnökének rendelete idén szeptember 30-tól több lényeges ponton is változtat az eddigi rendszeren.
Könnyebbé válik a hordozás
Az új számhordozási eljárási folyamat egyértelműen az ügyfelek számára kedvező. Így a legfontosabb változás, hogy a teljes folyamatra a hordozási szándék bejelentésétől számolva a jelenlegi összesen nyolc munkanap helyett kettő, illetve legfeljebb három munkanap áll majd rendelkezésre. Az átvevő és átadó szolgáltatónak ez idő alatt minden műszaki és számviteli folyamatot le kell bonyolítaniuk egymás, valamint a Központi Referencia Adatbázis (KRA) közt.
A most is érvényben lévő rendszernél az átvevő szolgáltató 2 munkanapon belül köteles az előfizetői számhordozási igényt jelezni az átadó szolgáltatónak, az átadó szolgáltatónak pedig szintén 2 munkanapja van arra, hogy az igényt elbírálja, és jóváhagyja vagy visszautasítsa (ezt például lejárt számlatartozás esetén teheti meg a cég). Ha a régi szolgáltató "elengedi" az ügyfelet, vagyis a számhordozás végbemehet, a szám az átadó szolgáltató a jóváhagyási nyilatkozatának kézhezvételét követő legkorábbi 4. munkanapon kerülhet az átvevő szolgáltatóhoz.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A jelenlegi rendszerben az előfizető a meglévő szolgáltatóhoz is benyújthatja igényét, ekkor az első lépcső kimarad, de a számhordozás még így is 6-7 munkanapot vehet igénybe. Az októberben életbe lépő új szabályozási keretek szerint az előfizetőnek már csak az átvevő szolgáltatónál kell benyújtania a számhordozási igényét, egyben bejelenteni a szerződéskötési szándékát, vagyis a rendszer egykapussá válik.
Többen veszik igénybe
A számhordozási lehetőség iránti érdeklődés a bevezetést követő években meglehetősen visszafogottnak számított, az utóbbi időszakban a folyamat valamelyest felgyorsult. Ez részben a mobiltelefonos-ügyfélbázis növekedésével, részben a vállalati ügyfelekért folytatott felerősödő versenynek, részben pedig az egyre tudatosabbá váló fogyasztóknak köszönhető. A KRA nem szolgáltat adatot arról, hogy operátorok közt hogyan oszlik meg a számhordozás, de tekintve, hogy a cégek piaci részaránya nem változik számottevően, vélhetően közel egyenlő arányban
Ez a status quo azonban minden bizonnyal csak az új, negyedik magyarországi mobilszolgáltató piaci megjelenéséig tartható fenn, hiszen az új, állami cégek konzorciuma által létrehozott operátor elsősorban a számhordozásban rejlő lehetőségek kiaknázásával tud majd új ügyfelekhez jutni a telített mobilpiacon. A Magyar Posta, a Magyar Villamosművek és a Magyar Fejlesztési Bank által létrehozott MPVI Mobil Zrt. elnöke, Kalmár István egy korábbi interjúban utalt is rá, hogy bár az új szolgáltató új előhívót fog kapni (ez lesz a 06-50), reméli, hogy minél több olyan ügyfelük lesz, akiknek hívószáma 20-as, 30-as vagy 70-es előhívóval kezdődik.