:

Szerző: Dojcsák Dániel

2012. június 6. 16:07

Hisz a mobilos pénztárcában a MasterCard

A MasterCard világszerte és Magyarországon is minden lehetőséget megragad, hogy az okostelefonos fizetési metódusokat gyökereztesse és az emberekkel elfogadtassa. Itthon az eddigi legnagyobb kísérlet a MasterCard Mobile. A projektben résztvevő cégek sikernek értékelik az ügyet, igaz még mindössze 21 ezer ember töltötte le, és ennél biztosan sokkal kevesebben vannak, akik használják is.

A cél egyelőre még nem az, hogy maga a termék elsöprő sikert arasson, inkább az új “műfaj” meghonosítása, az elfogadottság és a bizalom növelése. Ennek folyamatát a MasterCard folyamatosan méri is, hazánkban is készült még 2011 végén egy kutatás, amely szerint a mobiltelefon fizetőeszközként való elfogadottsága folyamatosan javul.

420 ezres hazai célcsoport

Az október végén végzett kutatásban 300 budapesti és 100-100 győri és szegedi, 23-49 éves válaszadó vett rész, akik között nincsenek diákok és munkanélküliek, illetve mindannyian rendelkeznek folyószámlával és bankkártyával. Emellett pedig használnak okostelefont, internetbankot és amennyiben prepaid előfizetésük van, akkor azt legalább havonta 4 ezer forinttal feltöltik. Ez a felsorolás nem csak az eredmények megértése miatt fontos, de azért is, mert pontosan ez a kör az, amit a mobilfizetéssel kapcsolatos cégek aktív célcsoportnak tekintenek a következő években.

A válaszadók igen nagy, 61-62 százaléka vásárolt online az elmúlt egy évben, illetve fizetett is az interneten keresztül. A teljes lakosságra vetítve ez az arány bizonyára rosszabb, de jó látni, hogy legalább a célcsoporton belül nagy a digitális fizetés ismertsége és elfogadottsága. A kutatásból az derül ki, hogy a célcsoport 12 százaléka heti szinten fizet valamiért a mobilja segítségével, igaz itt túlnyomórészt SMS-alapú tranzakciókról van szó. A kifinomultabb módszerek iránti igény azonban megvan, ezt a piacon elérhető lehetőségek korlátozzák, nem a felhasználói akarat. A jelenlegi körülbelül 1 millió aktív magyar okostelefon-használó 10-12 százaléka lenne nyitott a MasterCard Mobile-hoz hasonló alkalmazás használatára. A hajlandóság a szakértők szerint leginkább az elfogadóhelyek számától és változatosságától függ: az elfogadóhelyek palettájának bővüléssel párhuzamosan nő az ismertség is.

Kiirthatatlan a sárga-csekk, de gyengül

A fizetési módszerek közül a havi számlák rendezésére azonban továbbra is a leggyakoribb a sárga csekk. A megkérdezettek 65 százaléka szokta fizetni sárga csekken számláit, 32 százalék használ kártyás fizetést, negyedük utal online vagy mobilról, 26 százalék befárad a bankfiókba. Érdekes, hogy a mobiltelefon-számlát (amit egyébként az említett app segítségével könnyen ki lehet egyenlíteni), legtöbben (39%) a szolgáltató üzleteiben fizetik ki, megelőzve ezzel a csekkes (35%) és a netbankos vagy mobilos átutalást (31%).

A válaszadók csak 4 százaléka nem hallott még a mobilfizetésről, 42 százaléka ugyan hallott róla, de sosem próbálta, ötöde alkalmanként él a lehetőséggel és csupán az elsődleges célcsoport harmada az, amely gyakran fizet a mobil bevonásával. Nem csak fizetéskor, hanem a pénzügyek kezelésekor sem jelentős szereplő még a mobil: A válaszadók kétharmada legalább havonta, több mint negyede pedig hetente többször is személyesen tiszteletét teszi egy bankfiókban, hogy ellenőrizze pénzügyeit. SMS-értesítést napi szinten 15 százalék, heti több alkalommal 26 százalék használ, a mobilbank lehetőségével viszont a megkérdezettek közel fele soha nem él, s legalább heti egy alkalommal csupán a megkérdezettek 23 százaléka veszi kézbe a mobilt pénzügyekkel kapcsolatosan.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Az eredményekből jól látszik, hogy a sárga csekk használata jelentősen csökken, a kártyás, online és mobilos fizetés pedig folyamatosan teret nyer. A MasterCard Mobile-ról a válaszadók 61 százaléka gondolta, hogy teljesen egyedi és újszerű. Előnyként a legtöbben az olcsó tranzakció lehetőségét, az egyszerű kezelhetőséget és a gyorsaságot emelték ki, hátrányként a biztonság és megbízhatóság került elő, illetve 4-4 százaléknyian drágának és komplikáltnak tartották, de a válaszadók 70 százaléka szerint semmilyen hátránya nincs a megoldásnak.

Minden rendben

Összességében optimisták lehetnek a mobilfizetést zászlójára tűző iparági szereplők, igaz nem az elért eredmények, hanem az előttünk álló rövid- és középtávú perspektívák miatt. A magyar, aktív kereső, okostelefont használó, városi lakosság nem elutasító a mobilfizetéssel kapcsolatban, kialakult bennük egy bizalom a digitális megoldások felé és van tapasztalatuk is hasonló tranzakciókkal. Az igazi áttörést persze az NFC-támogatott technológiák elterjedése hozhatja meg, többek közt a MasterCard is bejelentette nemrégiben saját mobiltárca megoldását, illetve a mobilszolgáltatók és a platformüzemeltetők is beszállnak majd a játékba.

Eleged van az eltérő környezetekből és az inkonzisztens build eredményekből? Frusztrál, hogy órákat kell töltened új fejlesztői környezetek beállításával? Többek között erről is szó lesz az AWS hazai online meetup-sorozatának ötödik, december 12-i állomásán.

a címlapról