Júliustól nincs garancia a mobilnetre
Egy július elsejétől hatályba lépő rendelet miatt megváltozik a mobilnet-szolgáltatásokra vonatkozó minőségi célérték-rendszer. A mobilszolgáltatók válaszul ettől az időponttól kezdődően nem garantálják a minimális sebesség-célértékeket a lefedettségi területeken.
Július elsejétől nincs semmi garancia arra, hogy akár egy bitnyi adatot ki tud préselni az ügyfél a mobilszolgáltatójától vásárolt mobilnet-előfizetése segítségével a hálózatból, hiába tartózkodik olyan helyen, ahol egyébként tökéletes a lefedettség. A mobilszolgáltatók egy jövő hónaptól életbe lépő NMHH-rendelet miatt gyakorlatilag eltörölték a szolgáltatás sávszélességére vonatkozó garantált minőségi célértékeket.
Technológiai-jogi abszurdum
A hírközlési hatóság elnökének egyik tavaly év végi rendelete idén július 1-től megváltoztatja az úgynevezett garantált letöltési sebesség és garantált feltöltési sebesség definícióját és képzését. Ezek azok a célértékek, melyeket többek közt a reklámokban is fel kell tüntetniük a szolgáltatóknak annak érdekében, hogy az ügyfelek felé irányuló tájékoztatási kötelezettségeiknek eleget tegyenek, és jelezzék, hogy a reklámozott értékekhez képest esetenként jóval kisebb valós sebességet lehet elérni a mobil szélessávú technológiával.
A módosítás előtt érvényben lévő szabályozás szerint az adott lefedettségi területen csak az esetek 80 százalékában voltak kötelesek a szolgáltatók garantálni a sávszélességet, többek közt a mobilhálózat sajátosságaiból és külső befolyásolhatósági tényezőiből eredően. Az új rendelet ez utóbbi faktorral nem számol, vagyis a mobilszolgáltatókra ugyanazok a kritériumok vonatkoznak, mint a vezetékes szolgáltatókra, azaz a teljes szolgáltatási területen az esetek száz százalékában meg kell felelniük az ÁSZF-ben meghatározott garantált értékeknek.
Nincs kötbér és szerződésbontás
A Telenor és a Vodafone válaszul a július 1-től hatályos szerződési feltételeit úgy módosította, hogy mind GPRS, mind a 3G/HSxPA szolgáltatások esetében 0 Mbps letöltési és ugyanennyi feltöltési sávszélességet garantálnak ügyfeleiknek. Bár a minőségi kifogásokat ezután is kivizsgálják a szolgáltatók, az új ÁSZF-ek értelmében nem kötelezhetők kötbér fizetésére abban az esetben, ha nem érik el a vállalt értékeket, illetve az ügyfél nem is bonthatja fel a szerződést arra hivatkozva, hogy nem működik megfelelően a szolgáltatás, hiszen a sebesség minden esetben megfelel a garantált értéknek.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A jogi kényszerhelyzet szülte abszurd állapotot a T-Mobile úgy próbálja kezelni, hogy az ÁSZF-ben kiköti, csak akkor biztosítja az értékeket, ha nem áll fenn a szolgáltató érdekkörén kívüli, a szolgáltatás minőségét befolyásoló tényező. A T-Mobile-nál ilyen tényező például ha valaki vasbeton épületben tartózkodik, de az is, ha a cellában "szokatlanul magas" a forgalom - ezeket a szempontokat azonban az NMHH egy esetleges vizsgálat során szigorúan a határozat értelmében figyelmen kívül fogja hagyni.
Az operátorok ettől függetlenül a legtöbbször várhatóan eztán is meggyőzhetők lesznek arról, hogy méltányossági alapon kárpótolják azokat az ügyfeleket, akiknél nem az elvárt szinten működik a szolgáltatás. Emellett néhány esetben pár napos visszavásárlási garanciát is nyújtanak a cégek, igaz ez csak akkor gyógyír, ha valaki egy adott földrajzi helyen használja a mobilnetet (például otthon, vezetékes internet kiváltására). A július 1-jei módosítást követően ugyanakkor hatósági eljárás keretén belül akkor sem marasztalhatók el a mobilszolgáltatók, ha lefedettségi területeiken egyáltalán és tartósan nem képesek internetszolgáltatást nyújtani.