Beszállhat a Facebook a böngészőháborúba
Kiszivárgott, hivatalosan meg nem erősített értesülések szerint megveheti a Facebook a norvég Opera Software-t, az Opera böngészőcsalád fejlesztőjét. Ha az üzlet végül létrejön, alaposan felbolygathatja a böngészőpiacot, ahol az Opera jelenleg az ötödik legnagyobb szereplő - nem beszélve a mobilról.
Szemet vetett az Opera és Opera Mini webböngészőket fejlesztő norvég vállalatra a Facebook - írja megbízhatónak titulált forrására hivatkozva az angol Pocket-lint. A hírt egyelőre sem a közösségi oldalt irányító, nemrég tőzsdére lépett vállalat, sem a szoftvercég nem kommentálta hivatalosan, ugyanakkor más lapok is úgy értesültek, hogy az Opera felsővezetése nemrég komolyan fontolóra vette a cég eladását, igaz, a Facebook-Opera házasságot más források nem hozták hírbe.
Van benne valami
A felvásárlási szándékkal kapcsolatos pletykák több szempontból sem tekinthetők teljesen légből kapottnak: egyrészt az Opera az öt legnagyobb böngészőplatform közül gyakorlatilag az egyetlen, melyet áruba lehet bocsátani. Az öt legnépszerűbb browser közül három (az Internet Explorer, a Chrome és a Safari) szervesen kötődik valamilyen operációs rendszerhez, míg a Firefoxot a nonprofit Mozilla Alapítvány fejleszti, amiről nehéz elképzelni, hogy eladná a böngészőt egy olyan cégnek, mint a Facebook.
Amellett, hogy az Opera lehet az egyetlen eladó számottevő platform a mezőnyben, a Facebooknak sokat is hozhatna a konyhára egy ilyen üzlet. Bár az Opera webböngészők piaci részesedése PC-platformon soha nem tudta áttörni a néhány százalékos határt, mobilon a több sikeresnek mondható terméknek köszönhetően sokkal jobb a helyzet. Az Opera Mini a Net Applications áprilisi statisztikái szerint nagyjából 12 százalékos piaci részesedéssel bírt a mobil platformokon, ez a szám azonban drasztikusan nőhet, ha a Facebook az aktív mobilos felhasználókat rá tudja bírni arra, hogy a saját böngészőjét használják.
Ami azt illeti, az Opera Mini - mely jelenleg a Windows Phone-t leszámítva minden mobilos platformra elérhető - nem is tekinthető klasszikus értelemben vett böngészőnek, hiszen nem rendereli le az oldalakat, ahogy más böngészők teszik, csupán megjeleníti a weboldalak előre renderelt képét. Az oldalak feldolgozását az Opera szerverei végzik, az adatok egy proxyalapú hálózaton jutnak el a klienshez, jelentős forgalomtól tehermentesítve a hálózatot.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A fenti működési sajátossága révén az Opera Mini lényegében egy trójai faló lehet a Facebook, vagy bármelyik másik, potenciális új tulajdonos számára az App Store-ba. Az Apple ugyanis semmilyen olyan böngészőt nem enged be a piactérre, ami nem Safari-alapú, az Opera Mini azonban immár több mint egy éve szerepel a letölthető szoftverek közt, hiszen technikailag nem tekinthető böngészőnek.
Több előnnyel jár
Az Opera Miniben lévő lehetőségek kiaknázásával egyébként a Facebook a jelenlegi, sokat szidott iOS-es alkalmazást is leválthatná, illetve egy sokkal használhatóbb felülettel ajándékozhatná meg az iPhone vagy iPad tulajokat. A közösségi oldal számára a reklámbevételek növelését is segíthetné az Opera megoldásainak átvétele, emellett a norvég cégnek saját fizetési rendszere is van (Opera Payment Exchange), ráadásul tradicionálisan jó kapcsolatot ápol mind a mobilgyártókkal, mind a mobilszolgáltatókkal.
Más kérdés - vélik szakértők -, hogy az Opera jelenlegi szerverrendszerei képesek lennének-e a jelenlegihez képest többszörösére nőtt forgalom kiszolgálására. A vállalat ugyanakkor nemrég jelentős beruházásokat hajtott végre ezen a téren, így az első negyedévben mintegy kétmillió dollár ráfordításával, éves összehasonlításban kétharmadával növelte a szerverparkot érintő beruházásokat.