Hosszabb élettartamú a PenTile AMOLED kijelző
A hosszabb élettartam miatt szereli PenTile kijelzővel Galaxy S III csúcsmobilját a Samsung. Az AMOLED kijelzők így továbbra sem tudják felbontásban utolérni a jó öreg LCD-t.
Nagy csalódást okozott a márka rajongóinak, hogy valódi HD-kijelző helyett csak alacsonyabb rendű, PenTile szubpixel-elrendezésű AMOLED kijelzőt kapott a Samsung új zászlóshajója, a Galaxy S III. A gyártó azonban kiáll a döntés mellett, a MobileBurnnek adott interjúban a Samsung egyik képviselője elmondta, hogy a komponens kiválasztásánál az elérhető élettartam volt döntő - ez egyelőre a nagy felbontású RGB-elrendezésű AMOLED kijelzőknél nem éri el a kívánatos szintet.
Mint arról mi is beszámoltunk, a Samsung Galaxy S III 4,8 hüvelykes, 720p (1280x720 pixel) névleges felbontású Super AMOLED kijelzőt kapott. Ez a panel azonban PenTile szubpixel-elrendezést használ - ami névlegesnél alacsonyabb effektív felbontást, apró megjelenítési hibákat és általánosan alacsonyabb vizuális minőséget jelent. (A technológia hátulütőiről itt olvasható kitűnő összefoglalás.) A bejelentés nagy csalódást jelentett a leendő vásárlóknak, a legtöbben "valódi" 720p-s kijelzőt vártak a dél-koreai gyártó csúcstelefonjába. Philip Perne, a Samsung egyik marketingfőnöke szerint azonban műszaki okokból esett a választás a PenTile kijelzőre, a jobb panelek élettartama túl alacsonynak bizonyult.
Hamar kiég
A probléma megértéséhez érdemes átismételni a versengő technológiákat. Az AMOLED kijelzőkben a szubpixelek maguk bocsátanak ki fényt, nincs tehát háttérvilágítás, mint az LCD kijelzők esetében. Ez azzal jár, hogy a fekete felületek egyáltalán nem fogyasztanak energiát, csupán a kivilágított pixelekért kell akkutöltöttséggel fizetni. A piros, kék és zöld szubpixelek eltérő szerves anyagokból készülnek, karakterisztikáik sok tekintetben különbözőek. Azonos fényesség és használat mellett a kék egységek élettartama a legalacsonyabb, fényességükből gyorsabban vesztenek mint a piros és zöld elemek. A technológia korai fázisaiban az áthidaló megoldást a PenTile elrendezés jelentette, ebben egy piros-zöld illetve piros-kék párook alkotnak egy-egy logikai pixelt.
Az elrendezés előnye, hogy azonos névleges felbontás mellett a kék szubpixelek mérete jóval nagyobb lehet, ami sokat javít a képelemek várható élettartamán. A helyzetet tovább javítja, hogy a zöld szubpixelekre az emberi szem sokkal érzékenyebb mint a piros vagy kék színre, így azok mérete számottevően csökkenthető, a kék elemek mérete pedig ezek rovására is tovább növelhető. A PenTile (RGBG) elrendezés azonban óhatatlanul visszalépést jelent a gyakorlatban a hagyományos RGB elrendezéshez képest, amelyben a szubpixelek hármasával alkotnak egy-egy logikai pixelt.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Az AMOLED-technológia fejlődésével a PenTile kiveszni látszott, a tavaly megjelent OLED-paneles telefonok (például a Galaxy S II) már RGB-elrendezéses kijelzőt kaptak. Az idei évre azonban megnőtt a vásárlók által elvárt pixelszám, a fogyasztók a HD felbontást követelik meg a csúcstelefonoktól - ezt a szintet ugorja meg az Sony Xperia S, a HTC One X SLCD-kijelzővel, a három Samsung (Galaxy Note, Galaxy Nexus és immár a Galaxy S III) azonban csak PenTile elrendezéssel tudta teljesíteni, a technológia limitációinak betudhatóan. A gyors ütemű fejlesztésnek köszönhetően idővel várhatóan piacra kerülnek a "valódi" 720p-s felbontású AMOLED-kijelzők is, egyelőre azonban a vásárlóknak LCD-t kell használniuk, ha nagy felbontású mobilkijelzőre vágynak.
Nevezéktan
A Samsung nomenklatúrájában egyébként a Super AMOLED kijelzők jelentik a PenTile szubpixel-elrendezést, míg a Super AMOLED Plus jelöli a "valódi", vagyis pixelenként három szubpixelt tartalmazó panelt. Sajnos a kijelző felbontásának számításában a gyártók nem veszik figyelembe a PenTile jóval alacsonyabb gyakorlati felbontását, így a termékspecifikációkban sokszor félrevezető, a gyakorlatban nem létező pixelszámot írnak ki.