Szerző: Gálffy Csaba

2012. április 10. 11:24

Váratlanul megvette az Instagramot a Facebook

Összehozta történetének legnagyobb felvásárlását a Facebook, egymilliárd dollárt adott az Instagramért. A népszerű és gyorsan növekvő mobilos fotómegosztó szolgáltatás valódi konkurenciát jelenthetett volna - így már nem fog.

Egymilliárd dollárnyi készpénzért és részvényekért vásárolta fel a Facebook az Instagram nevű mobilos fotómegosztó szolgáltatást - jelentette be a két cég. A Facebook ígérete szerint az Instagram fejlesztése és működése független marad, így a Twitter- vagy Tumblr-integráció is érintetlen marad a jövőben. A felvásárlás a Facebook eddigi legnagyobb akvizíciója, és az első olyan, amelyet nem az alkalmazottak és a termék megszerzéséért, hanem a felhasználókért hajtott végre. Az egymilliárdos vétel azonban mást is hoz a konyhára: friss mentalitást a weben ragadt Facebooknak.

Mi ért ennyit?

Az Instagram egy mobilos fotómegosztó szolgáltatás, amely köré valódi aktív, lojális felhasználói bázis épült ki. A szolgáltatás egyedülálló abban a tekintetben, hogy a fotókat csak telefonról lehet megosztani, webes vagy asztali kliense egyáltalán nincs. Sőt, egészen múlt hétig csupán egyetlen platformra, Apple iOS-re volt elérhető az alkalmazás, ennek fényében egészen hihetetlen a több mint 30 millióra rúgó felhasználói bázis. Az Instagram sikerét jellemzi, hogy az androidos változata egy hét alatt az ötmillió telepítést is átlépte.

Alkalmazottak és felhasználók (forrás: Business Insider)

Az Instagram vírusszerű terjedésében komoly szerepe van az egyéb közösségi hálózatokkal történő  integrációnak. A megosztott fotókat posztolhatjuk a Facebook, Twitter, Tumblr felé is, valamint Foursquare-en bejelentkezhetünk vele - a képekhez azonban csak és kizárólag a mobilalkalmazásból fűzhetünk kommentárt vagy lájkot, ezek semmilyen egyéb felületen nem jelennek meg.

Tizenhárom alkalmazott

Az Instagram két fővel, az alapító Kevin Systrommal és Mike Kriegerrel indult 2010 októberében, azóta fokozatosan nőttek egyre nagyobbra, de még így is rendkívül kicsi - a nyilvános információk szerint egyébként két alapító mellett néhány mérnök dolgozik, az alkalmazottak jelentős részét azonban közösségépítéssel foglalkozó munkatársak teszik ki - ők képviselik a céget eseményeken, írják az Instagram-blogokat, vagy nyújtanak alapszintű ügyfélkapcsolatot.

Az Instagram a hatalmas felhasználói tábor kiszolgálásához az Amazon EC2 infrastruktúráját használja, így a teljes rendszer üzemeltetéséhez mindössze három mérnökre van szüksége. A rendszert kipróbált és megbízható elemekből építik, néhány házon belüli fejlesztés azért így is található benne. Az Instagram Ubuntu 11.04 alapú virtuális gépeket futtat a felhőben, terheléstől függően akár több száz csúcs-instance (High-CPU Extra Large Instance) is futhat egyszerre. Az alkalmazásréteg Djangót használ, a WSGI szerver szerepében Gunicorn működik, az adatbázis tördelt (sharded) PostgreSQL.

Az Instagram fejlesztői azonban nem találták kielégítőnek az Amazon EBS tárolójának teljesítményét, így az adatbázis-lekérések elsöprő többségét memóriából szolgálják ki. A fotók hosszútávú tárolására azonban megfelel az Amazon S3, a CDN szolgáltatást szintén az Amazon nyújtja. A felvásárlást követően várhatóan az Instagram is beköltözik a Facebook adatközpontjaiba - a közösségi oldalnál már rendelkezésre áll a kompetencia az ilyen méretű rendszerek működtetéséhez.

A tucatnyi alkalmazott és az Amazon felhője mellett a cég sikeréhez természetesen a korai befektetők is hozzájárultak, köztük megtaláljuk a Facebook volt műszaki igazgatóját, később a Quorát társalapító Adam D'Angelót, a Twittert és a Square-t összehozó Jack Dorseyt, vagy a Netscape-pel hírnévre szert tevő, ma befektetőként aktív Marc Andreessent. A listára még a múlt héten is többen feliratkoztak, a Thrive, a Sequoia és a Greylock befektetési alapok jelentős, mintegy félmilliárd dolláros értékelést mutató áron szálltak be az Instagramba. A végső felvásárlási ár nagyságára jellemző, hogy még e kései befektetők is megduplázták befektetéseiket - mindössze egy hét alatt.

Mobil és fotók

A Facebook indulása óta központi szerepet töltenek be az oldalra feltöltött fotók, hiszen ez az a tartalom, amit valóban csak ezen a felületen osztanak meg. A videók és szövegek jellemzően külső oldalra linkelnek, a fotók azonban a Facebook szerverein, a Facebook rendszerében vannak. A közösségi oldal pontosan érzi az exkluzív tartalom fontosságát, ezért kínálnak korlátlan tárhelyet a fotóink számára. A fotók ráadásul jól értékesíthetőek, a Facebook egy ideje reklámfelületként is eladja a fotómegjelenítőt.

A Facebook fotómegosztója azonban egyre erősebb versenytársakat kapott a változatos szűrőkkel operáló mobilos alkalmazások formájában. Ugyan ezekből meg lehet osztani Facebookra is képeket, a felhasználó falán azonban csak egy előnézeti kép jelenik meg, átkattintva pedig kikerülünk a Facebook oldaláról. Mobilról közvetlenül Facebookra is meg lehet persze osztani, ekkor azonban le kell mondanunk a tetszetős szűrőkről és effektekről. Esetleg használhatunk szűrőket és effekteket, több alkalmazás használatával, de így viszont a megosztás azonnalisága vész el. A Facebook ezt a gátat több lépcsőben sem ugrotta át, a felhasználókat inspiráló mobilos fotómegosztással továbbra is adós a cég.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Súlyosabb probléma lehet középtávon, hogy a Facebook azonban továbbra is elsősorban webes vállalat, a fejlesztés fókuszában az oldal böngészős megjelenítése van. A cég hosszú ideig hanyagolta a natív alkalmazásokat, iPadre például több mint egy éven keresztül nem készült el az optimalizált app, az okostelefonos alkalmazások pedig lassúak, zsúfoltak és bonyolultak. A Facebook nemrég változtatott az integrált megközelítésen és például a csevegő funkciót kiszervezte külön alkalmazásba, a jól használható app azonban továbbra is távolinak tűnik.

Ezzel szemben az Instagram nem csak "mobile first", hanem "mobile only". Az alkalmazás felületét jó érzékkel rajzolták, az elérhető funkciók száma korlátozott, a használat egyszerű és intuitív. A központi funkció, a képek készítése és megosztása pedig a végletekig tökéletesített, nem véletlenül lett akkora siker az Instagram. A Facebook a webes óriások sorában az utolsó, felfutása óta azonban a technológia-szektor innovációs erőfeszítései egyértelműen áttevődtek a mobilos platformokra. Ennek az innovációnak az egyik zászlóvivője volt az Instagram, megvásárlásával a Facebook önmaga számára tette könnyebbé a platformváltást - webről mobilra.

a címlapról