Bukták a tabletlázat a mobilszolgáltatók
Kellemetlen hír a mobilszolgáltatóknak, de hiába a megállíthatatlan tablet őrület, a legtöbb vásárló nem a 3G-s modelleket, hanem a csak Wi-Fi-seket veszi. A telekommunikációs cégek egyszerűen kimaradtak a tabletforradalom jövedelmezőségéből.
Az amerikai piacon megvásárolt tabletgépek körülbelül 90 százaléka volt a tavalyi évben kizárólag Wi-Fi-vel szerelt modell és csak a maradék 10 százalék fogadott SIM-kártyá. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az okostelefonokkal ellentétben, amiknél szinte elképzelhetetlen, hogy a vásárlók ne fizessenek elő valamilyen mobilinternet-csomagra, a tabletek esetében ez a legtöbb esetben kimarad, a főként otthon használt eszközöket a fogyasztók a Wi-Fi hálózatokról látják el internetkapcsolattal.
Hiába jönnek az LTE-tabletek, nem kell
A mobiloperátoroknak nincs szerepe a tabletek disztribúciós láncában - mondja Chetan Sharma független mobilpiaci elemző - igaz hozzáteszi, hogy ez csak egyelőre van így, a jövőben az arányok és a szerepek is könnyen változhatnak. A mobilhálózatok lefedettségben és teljesítményben is gyorsan nőnek, igaz ez még az Egyesült Államokra is, ahol az európaihoz képest sokkal rosszabb lefedettségi viszonyok vannak, főként a nagyvárosokon kívül. Ennek ellenére hiába jelentek meg a HSPA+ és az LTE-képes tabletek, az eladásokban ezek nem remekeltek, a vásárlók továbbra is megelégedtek az olcsóbb Wi-Fi-s modellekkel.
A legnépszerűbb tablet továbbra is az iPad, de hiába van belőle többféle 3G-s modell, a szolgáltatók nem szálltak be erősen az értékesítésbe, illetve elmaradtak a tabletekhez kínált speciális csomagok is. A szolgáltatók úgy tűnik nem is igyekeztek túlzottan, hogy megnyerjék a vásárlókat.
Sharma US Wireless Market 2011 Q4 kutatásából az derül ki, hogy az 1300 megkérdezett amerikai fogyasztó 54 százaléka szerint a csak Wi-Fi-s modell sokkal kívánatosabb. Ennek alapvető oka természetesen az ár, egy iPad esetében 130 dollárral kellene többet fizetni a 3G-vezérlőért, és ehhez még hozzájönne a mobiladat-előfizetés díja is. A szolgáltatóknál megtalálható ajánlatoknál pedig a hűségszerződés hat riasztóan a vásárlókra, igaz épp a legnépszerűbb tabletnél, az iPadnél nem szükséges ezt megkötni a vásárláskor.
Túl sok a két év hűség, túlzás a külön előfizetés
A többi, például az Androidot futtató tableteknél két éves hűségidőt kell vállalni a szolgáltatóknál vásárláskor, ami a gyorsan változó piacon nehéz döntés. A havidíjat akkor is fizetni kell a hűség lejártáig, ha a felhasználó egyáltalán nem használja ki azt. Márpedig legtöbb esetben a tabletet otthon, vendéglátóhelyeken és irodában használják a tulajdonosok, ahol elegendő a Wi-Fi kapcsolat megléte is, a 3G pedig akkor válik szükségessé maximum, ha a tablet tulajdonos elutazik vagy nyaral. Ráadásul két éves hűségszerződést kötni egy olyan eszköz vásárlásakor, ami 9-15 hónap alatt biztosan elavul, nem egy jó ötlet.
A 3G-s tabletek ellen szól az a tény is, hogy a legtöbb vásárlónak már van egy mobilinternet előfizetése elsősorban az okostelefonjához, vagy esetleg egy USB-stickhez, 3G-routerhez használt SIM-kártyán. Emellé pedig kevesen szeretnének még egy teljes árú előfizetést kötni, a szolgáltatók pedig egyelőre nem támogatják az előfizetés megosztását több SIM-kártya között. A szakértők persze azt várják az amerikai piacon, hogy hamarosan megjelennek az úgynevezett családi mobilinternet-csomagok, amivel egy keretet lehet osztani az előfizetéshez tartozó okostelefonok és tabletek között. Ez a változás biztosan erősítené a keresletet a 3G-képes tabletek iránt. Viszont ehhez az kellene, hogy az operátorok ne ragaszkodjanak ahhoz, hogy minden eladott tablet mellé egy SIM-kártyát is eladjanak hosszú távú szerződéssel.
Magyarországon sem igyekszenek a szolgáltatók
A felhasználókat ez úgy tűnik nem is zavarja túlzottan. Aki ragaszkodik ahhoz, hogy esetenként a Wi-Fi zónákon kívül is hozzáférjen az online tartalmakhoz tabletjéről, az kihasználja az okostelefonjának hotspot funkcióját, így teremtve meg mégis magának a “családi csomag” előnyeit.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Magyarországon hasonló a helyzet. A három szolgáltató közül egyik sem árul iPadet, az androidos tableteket pedig általában 2 év hűségidő és 2 év tarifahűség mellett értékesítik. A Vodafone-nál lehetséges megvásárolni az eszközöket Vitamax kártyával, a T-Mobile-nál pedig listaáron előfizetés nélkül is. Igaz ez utóbbi drágább, mintha egy független boltban vásárolna valaki, így ez inkább csak elvi lehetőség. Nem jellemző az olyan csomag, ahol a meglévő okostelefonos mobilinternet előfizetést lehetne egy csak adat kártyával megosztani, vagy a meglévő előfizetés mellé kiegészítő szolgáltatásként vásárolni egy tabletes keretet. Kivétel a T-Mobile Duonet csomagja, ahol a drágább, adatforgalmat is tartalmazó csomagok (Médiamánia L, XL, Ikon 200, 400, 600) mellé plusz csak adat SIM-et lehet havi 500 forintért igényelni.
Jelen esetben Magyarországon sem ajánlott senkinek operátortól venni készüléket, ugyanis a hűségben vállalt előfizetési díjak miatt irreálisan drága lesz a vétel. Sokkal okosabb megoldás függetlenül megvásárolni a tabletet, és a valódi igényekhez igazodó, nem hűségszerződéses mobilcsomagot kötni. A Samsung Galaxy 8.9 például 154 ezer forintba kerül listaáron a T-Mobile-nál, független kiskereskedőnél viszont 129 ezer forintért is hazavihető. Ez utóbbi pedig még mindig több ezer forinttal olcsóbb, mint az 1 éves hűségszerződéses csomag a T-Mobile-nál. Két év tarifahűséget további 10-20 ezer forint kedvezményért bármelyik szolgáltatónál vállalni pedig biztosan veszteséges, lévén ennyi idő alatt a tarifák között biztosan több kedvezőbb ajánlat jelenik meg, amivel a hűséges ügyfél nem tud majd élni.