Túlzóak az NFC-s előrejelzések
Az iparági előrejelzések gyakorta tűnnek úgy, mintha az NFC egyfajta csoda lenne és egy teljesen új piacot hozna létre. Az NFC valóban egy nagyon érdekes technológia, de közben azok közé a megoldások közé tartozik, ami a legtöbb vitát szítja.
A Juniper Research kutatási jelentése szerint az NFC-támogatott tranzakciók értéke 2015-re globálisan eléri a 74 milliárd dollárt. A szám jól mutat, ugyanakkor egy párhuzamosan elkészített kutatás szerint a mobil iparág vezetői nem számítanak arra, hogy az ilyen fizetések általánosan elterjedtté válnak 2-5 éven belül. Ha ez utóbbi valóban így van, akkor kicsi az esély arra, hogy a mostani szinte nullához képest ilyen óriási növekedés álljon be.
A múlt heti Mobile World Congress rendezvényen végzett kutatás még ennél is borúlátóbb képet fest az NFC közeli jövőjéről. A Sybase 365 által összeállított kérdőív válaszadóinak 81 százaléka nem gondolja, hogy az NFC széles körben mozgatórugója lehetne a mobilfizetésnek 2014-2017 előtt. Csupán a megkérdezett fogyasztók 10 százaléka gondolja azt, hogy egy éven belül elöntené a mobiliparágat az NFC-s fizetés.
Fejetlenség
A legnagyobb akadály továbbra is a nagy platformgyártók és a készülékgyártók közti csetepaté. Habár a Google idén erősen promotálja a Wallet szolgáltatását és nagy téteket tesz a mobilfizetésre, de a valóságban továbbra is csak nagyon korlátozott számú készüléken és szolgáltatónál érhető el a Wallet. Földrajzilag is nagyon kiegyenlítetlen a terjedés, Japánt és az USA-t leszámítva még sehol nem történt jelentős előrelépés. A gyártók közül a Nokia már hosszú évek óta úttörője az NFC-nek, de már többször volt kénytelen visszavonulót fújni. A Nokia új stratégiájának részeként ráadásul elsősorban a fejlődő országokra koncentrál, ahol még nincs kialakult bankkultúra, illetve egyre erősebb teret kap a nem fizetéshez kapcsolódó tranzakció, mint a személyközi adatcsere vagy a ticketing és a beléptetés.
A Sybase365 kutatása szerint a mobilfizetés legnagyobb kerékkötője, hogy a fogyasztókat feszélyezik a biztonsági kérdések az érintés nélküli technológiával kapcsolatban. A válaszadók 38 százaléka a biztonságot jelölte meg legnagyobb akadályként. A kétkedőknek pedig olaj lehet a tűzre a Google Wallet két héttel ezelőtti feltörése, akkor is, ha nem magát a fizikai technológiát, hanem az egyik újonnan belépett szereplő háttérrendszerét sikerült két vállra fektetni.
Azzal kapcsolatban, hogy az iparág mely szereplői járnak majd élen a bevezetésben, szintén megoszlanak a vélemények. A válaszadók 26 százaléka szerint a mobil operátorok kezében van a kormány, de 24 százalék szerint a pénzintézeteknél, 19 százalék pedig a webes platformokban, mint az Amazon, PayPal, Groupon, látják a messiást. A töredezett vélemények is azt igazolják, hogy valódi hasznot a mobilos fizetés akkor hozhat majd, amikor a bankok, az operátorok és a kereskedők egyesített üzleti modellekkel állnak elő, amikor az iparág valódi interoperabilitást tud felmutatni.
Kuponok, seftelés, NFC
A Juniper mindezek ellenére továbbra is optimista, s a kutatásában biztosan állítja, hogy az NFC az elsődleges előremozdítója az m-commerce piacnak. David Snow, a Juniper vezető elemzője azt mondja, hogy a mobil kereskedelem több, mint az NFC. A közeljövőben a top három terület, ami a legnagyobb növekedés előtt áll, a mobil kupon, a pénz transzfer és az NFC-s fizetés. Ezek mind több mint háromszoros növekedést produkálnak majd a 2015-ig, míg a digitális javak vásárlása, a bankolás és a jegyvásárlás marad a mostani pályán és a mostanihoz képest dupla akkorára nőnek ugyanezen időszak alatt.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Az igazság valószínűleg a túl pesszimista és túl optimista vélemények között van. A legnagyobb fizetéseket kezelő szereplő, a Visa úgy látja, hogy 2020-ra az általa feldolgozott tranzakcióknak több mint a felét mobil eszközről kezdeményezik majd. A nagy kérdés a következő években, hogy a szolgáltatóknak, bankoknak és a platformoknak ki kell várniuk még 1-2 évet, vagy az évtized végére szóló jóslatok akkor teljesülhetnek, ha már most teljes gőzzel dolgoznak az ügyön. A Google, a Visa, a MasterCard, illetve néhány bank és néhány készülékgyártó elszántnak tűnik, de amíg nincs meg a közös nevező az immár 5-7 szereplősre bővült fizetési láncban, addig nehezen képzelhető el robbanásszerű növekedés.
Az NFC úttörőinek pedig komoly figyelmet kell szentelni a technológia biztonsági területeire is, eloszlatva a felhasználók kételyeit. A Google Wallet esete annak ellenére, hogy egy orvosolható probléma, mondhatni kezdeti nehézség, a fogyasztói bizalmat alapjaiban rengeti meg és könnyen elképzelhető, hogy egy-egy ilyen eset jelentősen visszaveti a haladást.