Igazi közösségi vásárlást indít az Amazon
Az Amazon komoly lépést tett a közösségi vásárlás irányába, a következő hónapok fejlesztéseit meghatározhatja, hogy átcsábította a Quorus teljes stábját, kezdve az alapítóval, akit szinte a teljes csapat követett.
2011 során jól látszott, már a Kindle Fire bevezetése előtt is, hogy az Amazon terve, hogy a Kindle platformot, a digitális szolgáltatásokat és a hozzájuk tartozó extrákat szép lassan egy közösségi hálózattal foglalja keretbe. Ez a folyamat most lezárulni látszik, az idei évben az Amazon rendszere teljes pompájában tündökölhet majd.
Az Amazon korábban felvette a Quorus társalapítóját, Logan Bowerst, aki nem meglepő módon rövid időn belül hozta magával korábbi csapatát is. Ez persze nem jelenti azt, hogy a közösségi vásárlásos startup legénységének megszerzésével hirtelen a Facebook nyomába ered, sem azt, hogy a Groupont kezdi el másolni. A Quorus egy olyan szoftvert készít, ami lehetővé teszi a fogyasztóknak, hogy a vásárlás előtt barátaikkal megvitassák a tranzakciót. Ki lehet kérni a véleményeket, segítséget lehet kérni a döntésben, a beszélgetésbe pedig nem csak a család, barátok kapcsolódhatnak be, hanem akár a kereskedő vagy a termék gyártója. Közvetlenül a termék adatlapjáról lehet indítani egy diskurzust akár e-mailben, akár Facebookon, Twitteren vagy SMS-ben.
Jó lesz ez a nadrág?
A segítők megtalálása után a rendszer összegzi, rendszerezi az élő chates segítségeket és az offline válaszokat is, a termék környezetében létrejött tartalom pedig elérhető marad később is, ha nem sikerülne azonnal döntést hozni, vagy nincs idő megvárni a válaszokat. Ez a megoldás nem véletlenül vonzó az Amazon számára, a webes kereskedelemben ugyanis már nem elegendő a jelenlét vagy egy jó kereső. Az Amazon erőssége a szintetikus ajánlórendszer, ami a kattintásaink, kereséseink és vásárlásaink alapján ajánl további termékeket. A következő lépés értelemszerűen az lehet, hogy a mesterséges ajánlás mellett megjelenjen azok véleménye is, akik igazán számítanak az egyes vásárlónak. Sokan egyébként is egy kinézett pulóver képét MMS-ben vagy e-mailben küldik el családtagjaiknak, hogy azok rábólintsanak vagy megvétózzák a vételt.
A közösségi vásárlást sokan leszűkítik a kuponos vásárlásra, de a terület sokkal színesebb és gazdagabb lehetőségeket kínál ennél. A közösségi fogyasztás ott kezdődik, amikor ebédelni oda megyek be egy ismeretlen környéken, ahová a barátaim Foursquare-en már bejelentkeztek és pozitív megjegyzéseket hagytak. Az Amazon ugyanezt a valós kapcsolatokra épülő hálót szeretné kiépíteni, leképezve egy teljesen offline, fizikai térben történő vásárlás minden apró részletét. A Facebook like-rendszere bizonyos szempontból az első lépés volt ebbe az irányba, s mióta a különböző webshopok rákaptak arra, hogy minden termék külön lájkolhatóvá vált, azóta a kinézett termék megvásárlásához vezető úton feltűntek a barátok is. Az Amazon számára viszont nyilván derogál, hogy ezt a funkciót egy külső szolgáltatón keresztül éri el, hiszen azt befolyásolni nem tudja, a szabályokat nem ő hozza, és ami a legfontosabb, a statisztikai adatokhoz sem fér hozzá.
A saját mindig jobb
Így az Amazon inkább a saját megoldás felé mozdul el és a következő logikus lépés az lehet, hogy a Quorus kollaboratív vásárlási rendszerét implementálja minden saját termékoldalára. A funkció szinte biztos, hogy a következő hónapokban fel fog tűnni, az amerikai szaksajtó jelenleg azt találgatja, hogy ez egy univerzális eszközként vagy esetleg egy Amazon Prime extra szolgáltatásként mutatkozik be.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Mindkét lehetőségnek megvan a maga előnye, a Prime csomagba integrálás esetén fontos belépési pont képződhet a tartalomszolgáltatással és cloud megoldásokkal operáló prémium világba. Ha valaki eddig csak bevásárlásra használta az Amazont, de emiatt esetleg előfizet a Prime-ra, akkor azt a vevőt feltételezhetően hamarosan a Kindle-tartalmak, az Amazon MP3 és a cloud tároló is hűséges fogyasztójaként köszöntheti.
Másik oldalról viszont kérdés, hogy a vásárlók akarják-e ezt egyáltalán, motiváló-e egy ilyen funkció, fizetne-e ezért szélesebb közönség. Amennyiben univerzális eszköz lenne, akkor erőszakosabban rátolhatná mindenkire a szolgáltató, nagyobb súllyal jelenhetne meg a a köztudatban is, több versenyelőnyt adna az Amazonnak. A lényeg viszont az, hogy az Amazon habár megindult a napi ajánlatok irányába is, de nem elégedett meg a közösségi vásárlás fogalmának kiaknázásakor ezzel.