Jövőre jöhet a roamingszolgáltató-váltás
Újabb, a korábbiaknál jelentősen részletesebb, illetve több új elemet is szabályozó roamingrendeletet fogadhat el jövő tavasszal az Európai Unió. A cél a mobiltelefonos barangolás költségeinek további csökkentése, akár úgy, hogy az ügyfél külföldön nem a honos szolgáltató roamingcsomagjait használja.
Jövő júniusban hatályát veszti az az Európai Unió által 2007-ben létrehozott, és az összes tagállam számára kötelező irányelveket meghatározó roamingrendelet, melynek hatására az EU-n belüli mobiltelefonos barangolás költségei jelentősen csökkentek az elmúlt években. A régi szabályozást ettől az időponttól új, 2022-ig tartó szabályozási ciklussal váltaná ki a nemzetközösség végrehajtó szerve, az új roamingrendelet a hatósági árszabályozáson túl számos olyan elemet is tartalmazna, mely tovább élénkíti a versenyt, ezzel tovább csökkenti az árakat.
Szétválasztási modell
Az Európai Bizottság digitális stratégiáért felelős biztosa, Neelie Kroes az Európai Unió Telekommunikációs Bizottsága előtt tartott múlt heti beszédében az átfogó szabályozás mielőbbi elfogadását és a tagállamok általi implementációját sürgette. Kroes idén nyáron terjesztette az Európai Parlament Ipari és Energetikai Bizottsága elé javaslatait, mely egyebek mellett egy új, komplex szabályozási javaslatot is tartalmaz, ez a szétválasztás, vagy leválasztás (decoupling).
A mobiltelefonos barangolás - legyen szó hang- SMS- vagy adatroamingról - jelenlegi rendszerében a mobilszolgáltatók nemzetközi szintű megállapodásai alapján történik a számlázás, ha az ügyfél elhagyja a honos hálózatot, a külföldi szolgáltató hálózatát használhatja, amiért a helyi operátor nagykereskedelmi díjtábla alapján számláz a honos szolgáltatónak. Erre a számlatételre rákerül a honos operátor nyeresége, egyéb adminisztratív költségei, valamint a helyi adók.
Neelie Kroes
Az Európai Unió 2007-ben életbe lépett roamingszabályozása először a hívások kiskereskedelmi percdíjait szabta meg a nemzetközösség tagállamain belül, majd egy 2009-es módosítást követően az adatszolgáltatás is bekerült a rendeletbe, igaz, itt már csak a nagykereskedelmi árat szabta meg az Unió. A szabályozásnak köszönhetően a beszédszolgáltatás kiskereskedelmi ára érezhetően csökkent (2007. júliusától egy percnyi beszélgetés 147 forintba került, ma 30 forinttal olcsóbb), az adatroaming esetében azonban még mindig aránytalanul magas árakkal kell számolniuk az előfizetőknek, összehasonlítva a belföldi díjakkal.
CI/CD-vel folytatódik az AWS hazai online meetup-sorozata! A sorozat december 12-i, ötödik állomásán bemutatjuk az AWS CodeCatalyst platformot, és a nyílt forráskódú Daggert is.
A roaming szétválasztás esetén a fent vázolt üzleti modell jelentősen változhatna, hiszen az ügyfeleknek a tervek szerint külföldön barangolva nem lenne kötelező a honos szolgáltató romingcsomagjait használni. Vagyis lényegében a külföldi tartózkodás idejére ideiglenesen (roaming)szolgáltatót válthatnának az előfizetők, így anélkül csökkenthetnék jelentősen a költségeiket, hogy SIM-kártyát kéne cserélniük a telefonjukban, illetve az elérhetőségüket (telefonszámukat) meg kellene változtatniuk.
Az Európai Bizottság digitális ügyekért felelős biztosa szerint egy ilyen szabályozás amellett, hogy versenyélénkítő hatással bírna a roamingszolgáltatások terén, olyan piaci szereplők számára is lehetővé tenné a külföldi előfizetők számára kínált roamingcsomagok bevezetését, akiknél eddig erre nem volt lehetőség. Így például megjelenhetnének a piacon kifejezetten roamingügyfelekre szakosodó virtuális szolgáltatók, melyek valamelyik inkumbens mobilszolgáltató hálózatára építve tudnának kedvező árú ajánlatokat kínálni a külföldi ügyfeleknek.
Az új szabályozással kapcsolatban ugyanakkor egyelőre számos megvalósíthatósági és technológia kérdés merült fel, magában Telekommunikációs Bizottságban is. A tagországok telekommunikációs minisztereit tömörítő testületben bár alapvetően kedvezően fogadták az előterjesztést, leszögezték, az új rendeletnek nem lehet célja, hogy a technológiai megvalósítást előírja, helyette általánosan követendő irányelveket kell meghatároznia.
Eltűnhet az árkülönbség
Az EU emellett az új ársapka kapcsán sem jutott egyelőre egységre - a Bizottság korábban azon az állásponton volt, hogy a belföldi tarifák és a roamingtarifák közti különbség 2015-re teljesen el kell tűnjön, ez azonban látszólag feleslegessé teszi a szétválasztási modellt. Könnyen elképzelhető az is, hogy utóbbi csak az adatszolgáltatásokra fog vonatkozni, a beszédhívások esetében pedig valóban eltűnik, vagy minimálisra csökken az árkülönbség a helyi és a roaminghívások percdíjai közt.
Az új roamingrendelet várhatóan a jövő év elején, az Európai Parlament áprilisban kezdődő plenáris ülésszaka előtt nyerheti el a végleges formáját.