Óriásira nő a világ legnagyobb műholdas cége
Jelentősen bővíti flottáját, ezzel együtt transzponder-kapacitását a világ legnagyobb műholdas távközlési vállalata, a luxemburgi székhelyű SES.
A korábban SES-ASTRA néven ismertté vált társaság az új műholdak üzembe állítása, valamint átalakítási és akvizíciós lépések révén a következő években nagy mértékben erősíti jelenlétét a műholdas távközlési szektorban. A luxemburgi székhelyű nagyvállalat idén a múlt heti amszterdami IBC 2011 konferencia alkalmával ismertette a következő néhány évre vonatkozó fejlesztési és beruházási terveit.
Szerves átalakulások
A cég idén új marketingstratégiát dolgozott ki a növekedés érdekében, melynek keretén belül a SES-ASTRA brand kettéválik (az amerikai kontinensen a SES-New Skies egyszerűsíti a nevét), így a SES-hez a továbbiakban elsősorban a cég hagyományos profiljába illeszkedő tevékenységek, tehát leginkább a műholdas transzponderkapacitás bérbe adása tartozik, míg az ASTRA márkanév az egyéni ügyfeleknek kínált termékeknél, így például többek közt a műholdas szélessávú kapcsolatnál marad meg a portfólióban.
A múlt heti amszterdami sajtótájékoztatón Roman Bausch, a vállalat elnök-vezérigazgatója elmondta, a SES csoport a jelenleg összesen 47 műholdból álló flottáját 2014-ig, a soron következő beruházási program végéig újabb 10 műholddal egészíti ki. Ebből csak az idei második félévben hat kilövés várható, ezek részben elöregedett távközlési műholdakat váltanak ki, részben új kapacitással bővítik a flottát. A csoport műholdjainak teljes transzponderkapacitása erre az új eszközök üzembe állítása után 23 százalékkal múlja majd felül a jelenlegit.
A legutóbbi sikeres küldetés augusztus elején kezdődött, az ASTRA 1N kilövésével
A nagyobb kapacitásra szükség is lesz idővel: a műholdas távközlési vállalat így is elképesztően sok, összesen 5905 tévé- és rádiócsatornát továbbít, az újabb, távközlésüket tekintve jelenleg még fejlődő piacok részéről pedig várhatóan hatalmas kapacitásigény jelentkezik a jövőben - hangzott el a sajtótájékoztatón. A cégnek egyébként továbbra is Európa a legnagyobb piaca, a kontinensre összesen 2405 csatornát sugároz a SES, ezzel a távközlési cég direkt vagy indirekt módon (például kábelszolgáltatókon keresztül) összesen mintegy 135 millió háztartáshoz juttat el jelet (a vállalat teljes, világszintű elérése 245 millió háztartás).
HD-adások tömege
A SES összesen 43 műholdas műsorszóró platformot szolgál ki, köztük olyan nevekkel, mint az angol vagy a német Sky, a Deutsche Telekom (Entertain Sat), a Dish Network vagy a Skylink. A cég az európai régióra vonatkozóan közölte, jelenleg nagyjából 16 millió háztartás néz HD-adást a SES valamelyik műholdja segítségével, a HD-csatornák száma a régióban az év végére várhatóan eléri majd a 230-at.
Ferdinand Kayser, a cég kereskedelmi vezérigazgató-helyettese a sajtótájékoztatón újságírói kérdésre elmondta, a 3D-s tartalmak közvetítésében továbbra is partner a vállalat, ugyanakkor az illetékes szerint az igazi 3D-s korszak beköszöntére addig nem lehet számítani, amíg a 3D-s élményhez mindenképpen szükséges a szemüveg. A kiállításon egyébként éppen a SES standján demonstrálta saját, szemüveg nélküli (autosztereoszkopikus) 3D-s megjelenítő-technológiáját a magyar iPONT Kft.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A sajtótájékoztatón szóba került a távközlési cég műholdas szélessávú internetes megoldása, az ASTRA2Connect is, mely jelenleg még a kevésbé hatékony Ku-sávon üzemel 6 Mbps-ra emelt maximális sávszélességgel, jövő szeptembertől azonban Franciaországban és Németországban bevezetik a gyorsabb és hatékonyabb kommunikációra képes Ka-sávú adattovábbítást. Ezzel a technológiával szolgáltat a Eutelsat KA-SAT nevű műholdja, melynek átviteli sebességét és képességeit nemrég a HWSW is tesztelte. Az ASTRA2Connectnek ma amúgy megközelítőleg 80 ezer felhasználója van, a teljes kapacitás ennek a felhasználószámnak közel a három-négyszerese, mondta el a sajtótájékoztatón Roman Bausch.
Itthon nincs ügyfél
A SES magyarországi ügyfelei amúgy gyakorlatilag szinte csak ezekre az előfizetőkre korlátozódnak, a műholdas cégnek ugyanis tavaly óta nincs állandó, nagy szolgáltatói partnere. Ekkor döntött úgy a szintén luxemburgi tulajdonú UPC Direct, hogy a továbbiakban a norvég TelenorSBC Thor szatellitjén bérel inkább műholdkapacitást. Ferdinand Kayser a HWSW kérdésére elmondta, cége folyamatosan keresi a lehetőséget arra, hogyan szerezhetne újabb ügyfeleket hazánkban.
Ezzel párhuzamosan kifejtette, a magyar műholdas távközlési piac túlontúl szegmentált, ami valójában egyik fél számára (tartalomtulajdonos, infrastruktúra-tulajdonos, műsorszóró, előfizető) sem előnyös. Hazánkban jelenleg négy szatellites műsorközvetítő szolgáltatás üzemel, az ügyfeleknél elhelyezett parabolaantennák mindegyiknél más-más társaság műholdjának jelét fogják.