:

Szerző: Dojcsák Dániel

2011. augusztus 26. 14:35

Háborúban áll a Visa és a Google

A digitális pénztárca-háború elkezdődött. Egymásnak feszül a hitelkártya óriás, a Visa és a webes behemót, a Google. Az okostelefonokhoz és az online felületekhez erősen kötődő fizetési terület a két cég birodalmainak mezsgyéjén van, mindkettő megpróbálja majd meggyőzni saját fogyasztóit, hogy ő az igazi.

Májusban a Google és a Visa egymástól függetlenül jelentették be terveiket az úgynevezett digitális pénztárca projektről, aminek lényege, hogy az eddigi dedikált kártyás fizetőeszközt egy okostelefonra telepített alkalmazás váltja fel. Az NFC technológia, a mobilinternet, illetve a SIM-kártyára telepíthető komplex alkalmazások háromszögében álló funkció révén a jelenlegi fizetési gyakorlat teljesen a feje tetejére állhat. A kedvezmények, a különböző kártyatípusok, a kuponok, hűségprogramok és egyéb marketing eszközök végtelen kombinációja használható ezekkel, anélkül, hogy komoly erőfeszítéseket kellene tenni egyik vagy másik elterjesztésére. Egy darab okostelefon képes egy nagyon vastag és műanyagkártyákkal teletűzdelt pénztárcát tökéletesen helyettesíteni, sőt, még annál többre is képes.

Nem véletlen, hogy a két nagy vad mellett sok másik vállalat indított hasonló projekteket, illetve a telekommunikációs cégek is világszerte szondázzák a lehetőségeket, hogy hogyan tudnának pénzt kivenni az újonnan létrejövő területből, amiben egyébként ők is szerepet vállalnak, csak még az nem tiszta, hogy milyen üzleti modell mentén részesülnek a bevételekből. Az úttörők sorát viszont a Visa és a Google nyitja, mindkét szolgáltató várhatóan még idén elindítja élesben mobilpénztárca szolgáltatását. A Google már előrehaladott tesztfázisban van, a Google Wallet akár nyár végén is debütálhat a nagyközönség előtt, a Visa digitális pénztárcáját pedig őszre várják az Egyesült Államokban.

Mindenki mindenkivel és mindenki ellen

Érdekes, hogy Bill Gajda, a Visa Mobile globális vezetője egy nyilatkozatában azt mondja, hogy nem tekinti a Google-t közvetlen versenytársnak, akkor sem, ha a két vállalat stratégiája erősen hasonló. Mindkét esetben fontos megjegyezni, hogy a létrejövő rendszerek nyíltak lesznek, azaz bármilyen már meglévő kártyás fizetőeszközt hozzá lehet majd kapcsolni a mobilos pénztárcához, azaz egyik esetben sem lesz korlátozva a felhasználók köre egy bizonyos fizetőeszközre. Másrészt mindkét esetben a fizetés helye alapján kiszolgált hirdetések is fókuszban vannak, mint bevételi forrás.

Az persze igaz, hogy a Visa továbbra is bevételeket termel majd a tradicionális tranzakciós díjakból, ami a kereskedőket terheli olyankor is, amikor a vásárlók a mobiljukat használják majd fizetéshez. Erre jön rá a hirdetési elem, ami segít a kereskedőnek abban, hogy jobb, hatékonyabb kedvezményrendszerrel, akciókkal, promóciókkal csábítsa a vevőket. Ahogyan a weben teljesen természetes, hogy egy weboldal kezelője tudja, honnan érkezett hozzá a látogató, úgy a mobilos fizetésnél is normálissá válik, hogy a kereskedő rálátást nyer arra, hogy a vásárlója hol fizetett legutoljára.

A Visa valós időben követi a tranzakciókat, így a kereskedők segítése mellett arra is megvan a lehetősége, hogy a felhasználókat értesítse valamilyen csatornán keresztül arról, ha a környékén vagy az általa látogatott helyeken valamilyen akció elérhető. A Visa már teszteli is azt programot, amivel az ilyen információkat sms-ben vagy más szöveges üzenetben küldi át a felhasználóknak. A pilot az Egyesült Államokban a Gap üzletekkel együttműködve folyik jelenleg is.

Hirdetés és/vagy tranzakciós díj

A Google ezzel szemben elsősorban a hirdetési bevételekből és ezt a filozófiát itt sem kívánja feladni, azaz nincs terv arra vonatkozóan, hogy a tranzakciók után bármilyen díjat szedjenek a Google Wallet használata kapcsán. A fő csapásirány itt a kereskedőkkel való együttműködés promóciókban és szolgáltatásokban, szintén a felhasználó és az üzlet lokációinak alapján. A Google nekilódulhat a kuponüzletnek is, ami integrálva egy nagyobb rendszerbe, valószínűleg hatékonyabb és üzletileg sikeresebb lehet, mint a Groupon csak erre felhúzott modellje. A cég már demonstrálta is a folyamatot, amiben a fogyasztók kuponokat szerezhetnek, azokat a mobiljukon tárolhatják és onnan is válthatják be.

A két rendszer párhuzamba állítása után, hiába mondja a Visa, hogy nem tekinti kihívónak a Google-t, mégis annak számít. Főleg úgy, hogy a Wallet a Mastercarddal szoros együttműködésben jött létre, sőt az sem elképzelhetetlen, hogy a Google a payWave fizetési technológiát is integrálja a szolgáltatásába. Ez utóbbival ugyan a Visa tranzakciós bevételhez jut, de ugyanakkor elesik a talán zsírosabb falattól, a hirdetési bevételtől. Egyelőre viszont a Google Wallet kizárólag a Mastercard Paypass elfogadóhelyeken működik majd, de még Gajda is megerősítette, hogy a Visa is folytat tárgyalásokat a Google-lel hasonló együttműködésről.

A fejetlenséget talán az mutatja leginkább, hogy a saját rendszert is fejlesztő és a Google-lel is tárgyaló Visa párhuzamosan több másik szövetségben is érintett. Többek közt az amerikai Isis együttműködésnek is része, ami a három legnagyobb amerikai szolgáltató, az AT&T, a Verizon és a T-Mobile USA közös akciója. Ebben egyébként a négy legnagyobb kártyatársaság a legújabb hírek szerint egyaránt részt vesz. Vagyis az Isis-t támogatja a Visa, a Mastercard, a Discover és az American Express is. A rendszer indulása valamikor jövő évben történik majd, jelenleg Salt Lake City-ben folynak az előzetes tesztek, próbaüzemek, hamarosan pedig a texasi Austinban is elindul egy pilot.

Tumultus a piacon

A Visa Mobile vezető Bill Gajda úgy kommentálta ezt, hogy a digitális pénztárca piac már kezdetektől fogva sűrű lesz, a különböző szereplők pedig igyekszenek majd helyet szorítani maguknak. Várhatóan viszont nagyon rövid idő alatt 2-3 szereplőre csökken a komoly versenyzők száma, a piac konszolidálódik. Azt a luxust pedig a jelenlegi fizetési infrastruktúra nagyágyúi nem engedhetik meg maguknak, hogy 19-re lapot húzva csak az egyik vagy másik rendszerben legyenek részesek. Egyelőre nem lehet tudni, hogy a mobilszolgáltatók vagy a Google által tervezett rendszer fut majd be, esetleg a kártyatársaságok saját verziója, sőt, érdekes pillanat lehet, amikor az Apple is beszáll ebbe a játékba.

A Visa egyértelmű előnye, hogy erős pénzügyi márka, és ahogy a nemrégiben megjelent Ogilvy & Mather kutatásból is kiderült, az amerikai felhasználók az online fizetéseknél is leginkább a nagy kártyamárkákban bíznak, a klasszikus online kereskedők pedig a népszerűségi rangsor hátulján kullognak. Még a PayPal is sokkal népszerűbb, mint a Google vagy akár az eBay vagy az Amazon. Az amerikaiak szeretik látni a Visa, AmEx vagy Mastercard emblémát azon a helyen, ahol pénzt költenek.

Éppen ezért, hiába van a Google-nek előnye a hirdetési piacon, hiába vannak kiegészítő szolgáltatásai, mint például a Maps Local Businesses szekciója, vagy épp az analitikai eszközök és a gigantikus adatbázisai, a Visa kihasználhatja marketing célokra az ismertségét és az elmúlt évtizedekben kialakított feltétlen bizalmat. Várhatóan a Visa nem hagyja ki azt sem, hogy a banki partnerein keresztül értékesítsen digitális pénztárcát, ahogyan a kártyákkal is történik, így a felhasználók a banki folyószámlacsomagjukon belül igényelhetnek digitális pénztárcát is. A bizalom szempontjából ez egy fontos kötés, akkor is, ha minden más esetben is lehet használni a meglévő kártyákat, nem csak akkor, ha ugyanattól a banktól igényeljük a kártyát.

Előny a technológiai fejlettség is

Ha a Google szeretne előnyhöz jutni, akkor feltétlenül a technológiai fölényét kell erősíteni, s kihasználni azt a tapasztalatot, amit az online hirdetések világában szerzett, illetve az elmúlt egy évben végzett NFC-s kutatások is jól jönnek majd. Nem utolsó sorban pedig ott az Android, ahová rendszerszinten építheti be a Google saját NFC-s megoldását, amivel azonnal több száz millió potenciális ügyfélhez juthat el. A következő generációs okostelefonok ugyanis már szinte biztosan nagyrészt NFC-képesek lesznek, függetlenül attól, hogy melyik árkategóriába tartoznak, az Android (és az iOS is) pedig 85 százalék feletti hűségmutatóval rendelkezik, azaz a mostani Android felhasználók szinte kivétel nélkül következő alkalommal is androidos mobilt választanának.

Azoknak, akik nem váltanak mobilt 2012-ben, azoknak sem kell elkeseredni, a Visa felkészült erre az esetre is. A payWave technológiát a Visa átköltözteti NFC-képes microSD kártyákba, amit a legtöbb okostelefonba bele lehet illeszteni és ha másként nem, úgy lehet használni a mobillal az NFC-s eszközöket, mint egy sima plasztikkártyás megoldással. A microSD-s integrációnál az kérdéses, hogy megoldható-e a kártyán keresztüli kommunikáció a chippel. Az iPhone-ok esetében főleg, ahol nincs is kártyafoglalat.

A mobilszolgáltatók lehetnek a mérleg nyelve

A Visa ezek mellett még komolyan bízik a mobilszolgáltatókban is. Az Egyesült Államokban is a készülékeladások 90 százaléka az operátorokon keresztül zajlik, így a mobilos cégeknek komoly ráhatása lesz arra, hogy melyik megoldást támogatják majd. Az USA-ban pedig a szolgáltatók az okostelefonokon elérhető alkalmazások és funkciók korlátozásától sem nagyon riadnak vissza. Azaz, ha az AT&T és a Verizon úgy dönt, hogy a fő csapásirány az Isis, akkor megteheti, hogy a Google Wallet alkalmazást letiltja a hálózatán lévő mobilokon.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

A szolgáltatók pedig itt lépnek be a képbe. Mivel komoly ráhatásuk van a hardveres és szoftveres használatra, illetve kommunikációban is sokat hozzátehetnek, ezért valamilyen szinten kénytelen a többi szereplő odaengedni őket is a mézesbödönhöz. A Visa a biztonság kedvéért tesz egy kísérletet arra, hogy ezt a függést kikerülje és a digitális pénztárca bevezetését és hangsúlyozását nem azonnal a mobil felhasználásra célozza, hanem a normál online vásárlókat próbálja bevonzani.

Az Apple ebbe a játékba pedig úgy szólhat bele, hogy az ősszel megjelenő iPhone 5, amennyiben valóban kap NFC támogatást, akkor a vállalat azonnal képes prezentálni 225 millió iTunes fióktulajdonost, akiknek túlnyomó része rendelkezik autentikált bankkártya összekötéssel. Innentől kezdve pedig a zene és az alkalmazások után indulhat egy szélesebb digitális áruház, amit pedig az NFC-s Apple fizetés is követhetne. Ez a hír alapjaiban osztaná újra a kártyákat a digitális pénztárca versenyben, de arra, hogy ez bekövetkezik-e várni kell még körülbelül 1-1,5 hónapot. Addig is a biztos befutónak a Google és a Visa tűnik.

November 25-26-án 6 alkalmas K8s security és 10 alkalmas, a Go és a cloud native szoftverfejlesztés alapjaiba bevezető képzéseket indítunk. Az élő képzések órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról