Indulhat itthon a Tesco mobilszolgáltatás
Új mobilmárka tűnhet fel hamarosan Magyarországon, lapunk információi szerint a Tesco áruházlánc előrehaladott tárgyalásokat folytat az egyik hazai mobilszolgáltatóval saját márkás mobilelőfizetés-értékesítés kapcsán. Könnyen elképzelhető az is, hogy a Tesco lesz az első hazai virtuális mobilszolgáltató.
Nagy az esély rá, hogy rövidesen Magyarországon is megjelenik saját mobilmárkájával a Tesco áruházlánc, tudta meg lapunk több, egymástól független forrástól. Az angol hipermarket cég több országban is működtet virtuális mobilszolgáltatást (MVNO), vagyis gyakorlatilag egy nagy mobilszolgáltatótól bérel hálózati kapacitást, az ügyféladminisztrációt viszont önállóan intézi. Úgy tudjuk, hogy a cég itthon a Vodafone-t választotta partneréül, bár egyelőre nem tudni, hogy az alapot a más országokban is működő MVNO-modell adja, vagy csupán saját márkanéven értékesítő viszonteladó lesz a Tesco.
Nem ismeretlen terep
A Vodafone Magyarország jelenleg két jelentős partnerrel is együtt dolgozik különféle mobilszolgáltatások saját márkanéven történő továbbértékesítésében. A cég 2009-ben kötött megállapodást a Magyar Postával, mely Postafon néven azóta is árul speciális, elsősorban az idősebb korosztályt célzó mobiltelefon-díjcsomagokat és készülékeket. A kétes sikerű Postafon bevezetését idén februárban követte a tv2.mobilnet, mely az MTM-SBS Zrt.-vel kötött együttműködés keretén belül valósult meg, kizárólag mobilinternet értékesítésére. A fentiek közül egyik sem tekinthető klasszikus virtuális mobilszolgáltatásnak.
A Tesco áruházlánc, illetve a multi hazai képviselője, a TESCO-GLOBAL Áruházak Zrt. számára sem számít teljesen ismeretlen terepnek a szolgáltatóipar: a cég többek közt biztosítási szolgáltatást, utazást, megtakarításokat és más banki szolgáltatásokat nyújt saját márkaneve alatt Magyarországon. A Vodafone és a Tesco egyébként régóta partnerek, az operátor feltöltőkártyás csomagjai több áruházban is elérhetők, emellett a mobilszolgáltató tavasszal exkluzív szerződést kötött a Tescóval a tv2.mobilnet értékesítésére.
Tesco Mobile értékesítési pont Angliában: SIM-kártya a bevásárlólistán
A Tesco az anyaországban, Nagy-Britanniában és Írországban évek óta jelen van a mobilszolgáltatói szegmensben is, a cég az egyik legnagyobb, legmeghatározóbb virtuális operátor a szigetországban. A Tesco Mobile ügyfeleinek száma Angliában ma meghaladja a 2,6 milliót, a havi előfizetéses és feltöltőkártyás konstrukcióban egyformán elérhető ajánlatok beszéd- szöveges üzenet és adatszolgáltatást egyaránt tartalmaznak. Az áruházlánc csupasz szolgáltatást (vagyis csak SIM-et) és készülékekkel egybecsomagolt szolgáltatást egyaránt kínál, a telefonportfólióban többek közt az iPhone is megtalálható. A vállalat 2009-ben a szomszédos Szlovákiában is virtuális mobilszolgáltató lett.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Bár az áruházlánc Nagy-Britanniában, Írországban és Szlovákiában a spanyol Telefónica-O2 hálózatát használja, a jelek szerint a két cég nem kötött nemzetközi kizárólagosságra megállapodást egymással. A Vodafone-nal folytatott tárgyalás részleteiről egyelőre szinte semmit nem tudni, így sem az üzleti modell, sem a Tesco mobilszolgáltatás pontos indulási időpontja nem ismert.
Az igazi negyediket gáncsolják?
Az időzítés ugyanakkor aligha lehet véletlen, a küszöbön álló magyarországi frekvenciaaukció előtt, vagy közben egy ismert márkanévvel és erős értékesítési háttérrel bíró virtuális szolgáltató piacra lépése bármilyen új licitáló kilátásait drámai mértékben lerontaná. A Vodafone számára tehát stratégiai kérdés is lehet, hogy a cég a negyedik mobilszolgáltató piacra lépését azzal lehetetlenítse el, hogy bevezeti a valódi MVNO konstrukciót itthon. Az operátor ezzel valójában a kisebbik rosszat választaná, hiszen a virtuális szolgáltató soha nem lesz teljesen független konkurenciája. Ennek a forgatókönyvnek ugyanakkor ellentmondani látszik Beck György korábbi nyilatkozata, amely szerint a virtuális szolgáltatói modell Magyarországon nem vonzó és az idő előrehaladtával egyre zsugorodik az MVNO-k mozgástere.
A Tesco Mobile mobilszolgáltatás hazai feltűnésének lehetősége egyébként nem először merül fel a sajtóban: 2005. októberében az Index foglalkozott a témával, végül akkor nem vezette be a szolgáltatást az áruházlánc. A mostani piaci körülmények ugyanakkor jelentősen megváltoztak az akkorihoz képest, bár a hangszolgáltatások szegmense időközben telítetté vált, az adatszolgáltatások terén továbbra is jelentős fejlődés várható. Ezzel párhuzamosan a Tesco márkastratégiája is sokat változott, így - különösen a válság után - jóval nagyobb hangsúlyt kaptak a saját márkás termékek.
Az áruházlánc saját márkás mobilszolgáltatásának indulását más előjelek is kísérik: a cég hétfőn hat új .hu közdomaint jegyeztetett be, mindegyikük a tesco és mobile szavakat, illetve annak különféle variációit tartalmazza. A cég orra elől évekkel ezelőtt magánszemélyek elhappolták a tescomobil.hu és tescomobile.hu domaineket, az áruházlánc utóbbit tavaly decemberben visszaszerezte, előbbi ügye pedig jelenleg is zajlik, de aligha kérdéses, hogy a domain végül kihez kerül.
A Tesco Mobile mobilszolgáltatás indulásával kapcsolatban kerestük a Vodafone Magyarországot és a TESCO-GLOBAL Áruházak Zrt.-t is, előbbi nem kívánta kommentálni értesülésünket, utóbbi csak a domainek lefoglalását kommentálta érdemben: "A vállalat a jövőbeli üzleti lehetőségek biztosítására foglalt le bizonyos domain neveket, ahogyan ezt minden márkatulajdonos teszi" - áll a Tesco lapunknak küldött nyilatkozatában.