Magyar online kereskedőtől szeret vásárolni a magyar
Az Európai Bizottság tegnap kiadta a nemzetközösség digitális fejlődésének ütemét előíró Digitális Menetrend első, úgynevezett eredménytábláját, mely a célkitűzések fényében értékeli a tagországok eddigi teljesítményét. Internethasználatban már jól állunk, de az e-kereskedelem terén bőven van mit behozni - derül ki a jelentésből.
Az Európai Bizottság által összeállított, nyilvánosan elérhető, nagyjából 60 indikátorból felépülő eredménytábla hazánkra vonatkozó legfőbb tanulsága, hogy a magyarok továbbra is rendkívül bizalmatlanok az internetes kereskedelmi formákkal kapcsolatban, különösen, ha a kereskedés az országhatáron túlra irányul. A jelentés alapján jól látszik az is, hogy bár a vezetékes szélessávú internet-penetráció, valamint az internethasználati arányok tavaly már többé-kevésbé közelítették az uniós átlagot, a notebookos és telefonos internethasználat jócskán elmarad az átlagtól.
A jelentés szerint Magyarországon a háztartások vezetékes szélessávú internet-ellátottsága tavaly csekély mértékben átlépte a 60 százalékot, ami nem egészen tíz százalékkal marad el a 27 uniós tagállam átlagától. Emellett az ország lakosságának szintén 60 százaléka használja legalább egyszer hetente az internetet, ami ismételten közelít a 65 százalékos uniós átlaghoz. Magyarország kifejezetten jól áll a nagy sávszélességű vezetékes kapcsolatok arányát tekintve: itthon az összes vezetékes internetkapcsolat több mint 40 százaléka biztosított 10 Mbps, vagy annál nagyobb sávszélességet, ami csekély mértékben meghaladja az EU-átlagot (38,9%).
Forrás: Digital Agenda scoreboard - Eurostat
Az internethasználati szokásokat tekintve a Bizottság jelentése Magyarországgal kapcsolatban kiemeli, hogy hazánkban az internetes sajtótermékek olvasása, a saját előállítású tartalom feltöltése, az egészségügyi információk beszerzése, valamint az online audiovizuális tartalmak letöltési aránya átlag alatti az EU-s nemzetek összesítését tekintve. Az internet mobiltelefonos felhasználása az EU-s átlaghoz képest szintén lassú növekedést mutat hazánkban.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A Digitális Menetrend egyik fő célkitűzése, hogy az internetes kereskedelem, valamint ennek határokon átnyúló formái uniós szinten nagyobb lendületet kapjanak a következő években - ezen a területen bőven van mit behoznia Magyarországnak. Az Eurostat egységes adatgyűjtésén alapuló statisztika szerint a 16-74 év közti lakosság 18 százaléka vásárolt valamilyen terméket vagy szolgáltatást az interneten a múlt évben, ami kevesebb, mint fele a tavalyi EU-s átlagnak. Ennél is rosszabb azoknak az aránya, akik külföldről rendeltek terméket és szolgáltatást (2,9% szemben a 8,8 százalékos EU-s átlaggal).
Az Európai Bizottság az összeurópai képet tekintve a rendszeres internethasználók számának növekedését, az internetes vásárlás és az e-kormányzat elterjedtségét a távlati céloknak megfelelőnek találta, ugyanakkor vegyes a kép a gyors szélessávú internetkapcsolatok elterjedését tekintve, és kifejezetten rosszak az indikátorok a határokon átnyúló kereskedelmet, továbbá a kis- és középvállalatok internetes jelenlétét illetően. Az Unió végrehajtó szerve emellett nem elégedett a roamingtarifák árának csökkenésével sem, melyet nem a verseny, hanem a hatósági árszabályozás segített elő az elmúlt években. A Bizottság újfent kijelentette, 2015-re a roamingtarifák és a belföldi tarifák közti árkülönbséget "nulla közelébe" kell csökkenteni.