Az Apple a cloudban is megismételheti az iPod sikerét
Az Apple nem mindig elsőként érkezik az új piacokra, de ha valamire rászánja magát, akkor ott a felhasználói igények szem előtt tartásával, szép, jó és használható kombinációval jelentkezik. Így volt ez anno az MP3-lejátszók korának hajnalán az iPoddal, s így lesz most is a cloud zeneszolgáltatásokkal is.
Az Apple immár biztosan beleugrik a 2010-es évek egyik nagyon izgalmas tartalomszolgáltatási divatjába, az online katalógusra épülő cloud zeneszolgáltatásba. Több kis szereplő is viaskodik már a piacon, nemrégiben az Amazon és a Google is belevágott ugyanebbe a projektbe. Ez utóbbi két szereplő viszont olyannyira esetlenül csinálta, hogy gyakorlatilag megágyazott egy sokkal jobb Apple-megoldásnak, igényt teremtett anélkül, hogy azt korrektül ki tudta volna elégíteni.
A CNet értesülései szerint az Apple aláírta a négy nagy kiadóból a másodikkal is a cloud-zene szolgáltatására vonatkozó szerződését, így a múlt havi Warner megegyezést követően már az EMI kínálata is biztosan ott lesz az Apple felhőjében. A találgatások szerint a Sony és az Universal csatlakozására sem kell 1-2 hétnél többet várni. Onnantól kezdve pedig a zenei felhozatal jelentős része elérhető lesz, a kisebb kiadókat és niche szereplőket pedig vonzani fogja a nagy közös platform.
Az Apple-nek sikerült lepaktálni
Amint a nagy kiadókkal való megállapodáson túl van, az Apple készen áll arra, hogy elindítsa a szolgáltatást bármikor, amikor kényelmes számára. Az infrastruktúrával kapcsolatban már eddig is azt rebesgették, hogy készen áll, s csak a jogi háttér megteremtése hátráltatja a bejelentést. Korábban úgy tűnt, hogy ez csak a szokásos éves zenei rendezvényen, ősszel történik meg, de az is előfordulhat, hogy Steve Jobs már a júniusi WWDC-n lerántja a leplet az új szolgáltatásról. Az indulásnak örülni fognak a felhasználók és a kiadók is, egyedül a konkurenseknek fog lefelé görbülni a szája, hogy képtelenek voltak összerakni egy vállalható alternatívát az Apple előtt.
Az Amazon és a Google egyaránt létrehozta saját cloud zenemegoldását, de alapvető hibát vétett mindkettő. Az Amazon márciusban indította útjára saját lejátszóját, de a cég eredendően meg sem próbált tárgyalásokat folytatni a nagy kiadókkal, hanem úgy pozicionálta a cloud szolgáltatását, hogy ez ugyanolyan, mint egy MP3-lejátszó, csak nem egy műanyag dobozban van, hanem az interneten. A felhasználók bárhonnan beszerezhetik a zenéjüket, az Amazon csak tárolja azokat. Az ötlet zseniális, a probléma, hogy a kiadók ezt a magyarázatot nem tudták magukévá tenni és azonnal lázadozni kezdtek.
Olyan, mint egy mp3-lejátszó, csak az interneten van
A Google ezzel szemben igyekezett tárgyalni a kiadókkal, több mint egy éven keresztül folytak az egyeztetések, de mégsem jött létre megállapodás. Az Amazon bejelentésére válaszul a Google I/O konferencián így bemutatták a kiadók támogatása nélkül szintén a saját zenei cloudjukat. A felhasználók ide is bármilyen zenét betölthetnek, a Google-t nem érdekli honnan van a tartalom.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A kiadók és jogtulajdonosok viszont vérszemet kaptak és úgy gondolják, hogy ez nem egy felhőbe ágyazott MP3-lejátszó, hanem egy online on-demand zenei megoldás, ami után szeretnék bevasalni a jogdíjakat. A kiadók ezt feltételezhetően komolyan is gondolják, így a két szolgáltató folyamatos céltáblája lesz a támadásoknak, pereknek. A hozzáállás azért érdekes, mert az elmúlt években a négy nagy kiadó egyre több erőfeszítést tett, hogy kiszabaduljon a digitális zeneértékesítés területén az Apple iTunes halálos öleléséből, most pedig, amikor ésszerű perspektívájú konkurensek jelentek meg, akkor újra, önként belemásznak az Apple szorításába. Természetesen az Apple szívélyesen fogadja őket, hisz tudja, ezzel a verzióval sok évre bebetonozhatja magát az MP3-lejátszók után a cloud korszakba is.
Nem szabadul a zeneipar az Apple-től
A megállapodás ráadásul egy komoly előnyt is biztosít az Apple-nek, mégpedig a feltöltés nélküli szinkronizálást. Mivel az Apple szerverein eleve megtalálható lesz szinte minden zene, ezért a merevlemezek, lejátszók és egyéb magánkatalógusok átvizsgálása után az Apple-höz nem kell feltölteni semmit, a szolgáltató egyszerűen beteszi az adott számokat a felhasználók online könyvtárába, zenetárába.
Az Amazon ezzel szemben minden olyan számot feltöltet a felhasználóval, amit nem vett meg korábban, s csak azok érhetőek el automatikusan, amik a felhasználó fiókján keresztül már egyszer ugyanonnan le lettek töltve. A Google pedig egyelőre semmilyen vásárlási opciót nem kínál, minden zenét fel kell tölteni. Egy komolyabb gyűjtemény és egy komolytalanabb internetkapcsolat esetében ez a felhasználó számára akár több napnyi folyamatos feltöltést jelenthet. A Spotify vagy a várható iTunes esetében viszont a használat első másodpercétől kezdve elérhető a teljes katalógus lejátszásra.
A dupla hátrány pedig igen rosszul mutat az Amazon és a Google szempontjából, még akkor is, ha a két cég azt állítja, hogy a kiadók által megkívánt feltételek teljességgel elfogadhatatlanok voltak és ellehetetlenítették volna az üzleti modellt. Az Apple ellenben meg tudott velük egyezni, s most ismét büszkén húzhat el az egész piactól akár hónapok alatt.