EU: a lokáció személyes adat
Nyilatkozó EU-hivatalnokok szerint egy rövidesen elfogadásra kerülő hivatalos vélemény különösen védendő személyes adattá fogja nyilvánítani az emberekről gyűjtött lokációs adatokat. Ha a konklúziók bekerülnek a nemzeti jogrendszerekbe, sokkal szigorúbb szabályoknak kell majd az online szolgáltatásoknak megfelelni.
Nálunk szoros a gyeplő
A felhasználó nevéhez, születésnapjához, és egyéb személyes adataihoz hasonló védettséget ajánl majd a helymeghatározással gyűjtött információ számára is az üggyel foglalkozó uniós panel. Ez azt jelenti majd, hogy a cégek csak explicit beleegyezés alapján juthatnak ezen adatok birtokába, azokat azonnal anonimizálniuk, illetve bizonyos idő elteltével automatikusan törölniük kell.
Arra már számos példa van, hogy a személyiségi jogokat az EU sokkal keményebben védi mint az Egyesült Államok, még annak árán is, hogy esetleg egyes webes szolgáltatások sérülnek, vagy lehetetlenné válnak. Többek között ennek a hozzáállásnak tudható be, hogy a StreetView Google szolgáltatás sok EU-s országban továbbra sincs jelen (így Magyarországon sem), a már jobbára befotózott Németországot pedig többé nem frissítik - a politikáknak tehát valódi kihatásuk van a szolgáltatásokra. Viviane Reding, európai jogi ügyekért felelős biztos már bejelentette, hogy az EU az adatvédelem szigorítását tervezi. "Ki fogjuk terjeszteni a szabályozást újabb területekre is ki, így a lokációs adatokra, a viselkedésen alapuló célzott reklámokra, gyakorlatilag mindenre, ami új technológia" - mondta Matthew Newman, Reding szóvivője.
Csak vélemény, de nem kötelező
A véleményezés várhatóan újabb vitát robbant majd ki a szolgáltatók és a szabályozók között. Az EU ugyanis a személyi adatok védelmét az alapvető személyiségi jogok közé sorolja, így azok esetében a szokásosnál is keményebb álláspontot képvisel. Az (elsősorban amerikai) szolgáltatók üzleti modellje azonban pontosan ezeknek az adatoknak a felhasználásán alapul, a Google például a keresések alapján, a Facebook pedig a közösségi hálón követett viselkedés alapján célozza a reklámokat, hatalmas sikerrel.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
"A lokációs adatok gyűjtése egy legitim eszköz, amelyet a vállalatok jobb szolgáltatások nyújtására használnak fel" - mondta Kimon Zorbas, az online ipart képviselő IAB (Interactive Advertising Bureau) vezetője. "Pontosan olyan, mint az IP-cím, amelyet fel kell dolgoznunk ahhoz, hogy megtudjuk, honnan jönnek az emberek".
A tervezet egyelőre az "Article 29" nevű munkacsoport tevékenységének eredménye, és hamarosan az Európai Parlament elé kerül vitára, illetve elfogadásra. Amennyiben a parlamenten átmegy, a szabályozás ajánlás lesz a tagországok számára, vagyis jó eséllyel átkerül a legtöbb EU-s állam jogrendszerébe. A vélemény elfogadása ugyanakkor nem kötelező érvényű, az egyes országok saját belátásuk szerint dönthetnek implementálásáról vagy elvetéséről.