2011 az érintés nélküli fizetés éve Magyarországon
Az érintés nélküli fizetés ma még csak egy fantázia a legtöbbek számára, sőt talán misztikum, hisz többnyire a felhasználók nem értik, hogy pontosan miről is van szó. A 2011-es év viszont még hazánkban is az NFC-ről fog szólni. Ma még csak egy pálinka, augusztusban fröccs a Szigeten, év végére viszont szinte bármi 5000 forint alatt.
Múlt hétvégén rendezték meg a Budai Várban az idei Pálinkafesztivált, ahol azon túl, hogy a gyümölcsökből készült kiváló nedűket kóstolgathatták az odalátogatók, egy informatikai érdekességgel is találkozhattak. A rendezvény teljes területéről száműzve volt a készpénz, legalábbis annak használata. Minden eladóhelyen, legyen szó kóstolóhelyről, perecesről, pólóárusról, kizárólag az NFC technológiát használó Maestro PayPass kártyákkal lehetett fizetni. Igaz itt nem éles, forgalomban lévő kártyákról volt szó, csupán az OTP Bank által a rendezvényre hozott zárt rendszerről.
Csak a kezét figyeljék
A Maestro PayPass működése nem különbözik a normál kártyahasználattól olyan értelemben, hogy ha nem épp a Budai Várban egy fesztivál keretében egy demó projektben működik, akkor ugyanúgy lehet használni mint egy bankkártyát, s az adatok pontosan ugyanazon a háttérrendszeren, ugyanolyan módon jutnak el a kártyatársaságon és a bankon keresztül, ahogy egyébként. Éppen ezért, maga a fizetési tranzakció se nem gyorsabb, se nem lassabb mint más esetben, hiszen annak idejét leginkább az adatkommunikációra használt internetkapcsolat minősége, illetve a terminál sebessége határozza meg.
Sőt, maga a PayPass kártya sem kuriózum, csupán egy olyan bankkártya, ami a mágnescsíkon és a smart chipen kívül fel van vértezve az RFID technológiánál fejlettebb, de szintén érintés nélküli kommunikációt lehetővé tevő NFC chippel. Az NFC esetében mindig van egy kezdeményező és egy célpont, a kettőnek 4 centiméternél közelebb kell lennie egymáshoz, ilyenkor a kezdeményező chip egy elektromágneses mezőt hoz létre, ami elektromosságot ad a passzív célpontnak, s felépülhet a kommunikáció. A passzív oldalon nem szükséges elem vagy más áramforrás, s a jelenlegi technológiák segítségével a másodperc töredéke alatt elindulhat az adatfolyam 106-848 kbps sávszélességen.
Az igazi digitális pénz- és irattárca
Az aktív chipekkel lehetséges az is, ha mindkét oldalon a chip áram alatt van, hogy peer-to-peer kommunikáció jöjjön létre, míg a PayPass kártyákban használt passzív megoldás minden esetben a befogadó szerepét tölti be. Ez azt jelenti, hogy míg két NFC-s mobiltelefon között minden további nélkül lehet tranzakciót kezdeményezni vagy adatot átküldeni, addig két bankkártya nem tud egymással mit kezdeni.
Az NFC-kártya vagy NFC-chippel felszerelt mobil fizetőeszközként való használatakor nem szükséges kiadni a kezünkből a kártyát vagy a telefont, nem kell lehúzni, bedugni, PIN-kódot pötyögni, sem aláírni. Mindössze egy fél másodpercre oda kell nyújtani az olvasóhoz és eltenni. A kijelzőn láthatjuk a fizetendő összeget, illetve az utasítást, hogy tegyük oda a kártyát a jelzett pont felé. A tranzakció ezután a normál sebességgel folyik le, ha jó internetkapcsolattal rendelkezik a terminál, akkor 1-2, ha lassabbal, akkor 8-10 másodperc alatt.
Az egész művelet biztosan kevesebb ideig tart, mint kiszámolni a készpénzt, odaadni, megvárni, amíg az eladó is számol, esetleg visszaad, s a visszajárót mi is megszámoljuk. Az NFC-s fizetést nem véletlenül népszerűsítik fesztiválokon, hiszen ott tud a legidegesítőbb lenni, ha hosszas sorban állás és várakozás töri meg a szórakozást. Egy PayPass kártyával viszont akár egész este minden egyes italt külön kifizethetünk minden kényelmetlenség nélkül kártyával. Sőt, később visszaellenőrizhető, hogy pontosan miért és mennyit fizettünk és mikor, ellentétben a készpénzzel, ahol legfeljebb a számlák összegyűjtésével lehet hasonló eredményt elérni.
30 ezren már nem nyomnak PIN-kódot egy üdítőért
A hétvégi Pálinkafesztivál már nem egy előzetes teszt volt, hiszen a rendezvény egyik szponzoraként is feltűnő OTP Bank már másfél éve elkezdte a PayPass rendszer terítését. Benyó Péter, az OTP Bank Kártya Koordinációs Főosztályának vezetője a HWSW-nek elmondta, Magyarországon jelenleg már 1000 terminál telepítése történt meg, ezek nagy része gyorséttermekben, mozikban, szórakozóhelyeken, illetve CBA üzletekben található, ezekkel 5000 forintnál kisebb értékű tranzakciók bonyolíthatók. A limit országonként változik, de körülbelül ilyen nagyságrendű és sem a felhasználók, sem a kereskedők által nem módosítható.
Az elfogadóhelyek mellett a kiadott kártyák száma is elkezdett növekedni, s annak ellenére, hogy csak külön megrendelésre kaphattak az ügyfelek PayPass kártyát, már több mint 30 ezer darab került forgalomba. Benyó Péter elmondta azt is, hogy idén ősszel a Junior, a Privátbank és a Multipont kártya portfólióban indul meg a csere, ezek az ügyfelek már automatikusan az NFC-s kártyát kapják, de a normál Maestro kártyák migrálása még nincs terítéken. Információink szerint az NFC-s indulás nem csak az OTP sajátja lesz idén, hanem több másik kereskedelmi bank is hasonló műveletekbe kezd még az év vége előtt.
Okostelefon + NFC
Minden valószínűség szerint a mobilszolgáltatók is beszállnak ebbe a játszmába, s a várhatóan a következő félévben nagyobb számban megjelenő NFC-képes okostelefonok terjedési ütemének megfelelően ott is érdekes funkciók jelennek majd meg. Mivel a hazai jogi környezet nem teszi lehetővé, hogy a nem pénzintézetként bejegyzett cégek folyószámlaszerű szolgáltatást nyújtsanak, ezért a mobilos cégek pénzügyi megoldásokat csak egy bankkal együtt tudnak majd nyújtani, viszont az NFC a fizetésen túl az azonosításra is kiváló. Pár hónap múlva elegendő lehet a mobilunkat meglendíteni az olvasó előtt, hogy bejuthassunk egy olyan rendezvényre, amelyre elektronikus úton vettünk jegyet - nem kell a dokumentumot kinyomtatni vagy visszaigazoló kódot előkeresni, megjegyezni, megmutatni. Ugyanígy akár a repülőtéren, sportmeccsen, bulikban is könnyebb, gyorsabb lehet a beléptetés, vendégregisztráció, azonosítás.
CI/CD-vel folytatódik az AWS hazai online meetup-sorozata! A sorozat december 12-i, ötödik állomásán bemutatjuk az AWS CodeCatalyst platformot, és a nyílt forráskódú Daggert is.
Nyéki Zsolt, a Vodafone mobilkereskedelmi szolgáltatásokért felelős területvezetője a HWSW kérdésére kifejtette, hogy már idén megjelenhetnek szolgáltatói kínálatban NFC-s mobilok nagyobb számban, minden árkategóriában, de az igazi tömeges elterjedésre csak 2012-ben vagy utána számítanak. A technológia csak akkor értékes, ha időt spórol a felhasználónak, vagy kényelmesebbé tesz folyamatokat. Így valaki akár a megszokott 2-3 évnél hamarabb is lecserélheti a mobilkészülékét, hogy hozzájusson ehhez a lehetőséghez.
Szigetkártya és Szigetkártya érintőkijelzővel
A Vodafone az OTP-hez képest még hátrébb jár, az első igazi kísérleti projekt az idei Sziget fesztiválon történik, ahol egy korlátozott számú csoport NFC-képes mobilokkal válthatja ki a Sziget Fesztiválon már tavaly is megismert Szigetkártyát. Idén már a Balaton Sound és a Sziget fesztiválokon sem találkozunk majd készpénzes fizetéssel, minden látogató az NFC-s plasztikkártya segítségével egyenlítheti ki a számláját a pultoknál. A terület tele lesz szórva feltöltőpontokkal, ahol készpénzzel, de akár bankkártyával is feltölthető lesz a kártya.
A Vodafone tesztje ezt annyival fejeli meg, hogy a Szigetkártyán lévő alkalmazást a mobil kódolt SIM-kártya tárhelyére töltve eggyel csökkenti a kütyük számát, s onnantól a mobil önmaga lesz a pénztárca, de mivel a mobilnak kijelzője is van, ezért plusz információk is megjelenhetnek a külön alkalmazásban, így nem kell egyenleglekérdezésért vagy más adatért valamelyik terminálhoz menni, bármikor számolás nélkül megtudhatjuk mekkora keretünk maradt még az estére.
A lehetőségek száma szinte végtelen. Ugyan az OTP egyelőre még csak a Maestro kártyák PayPass-támogatásáról beszél, de a MasterCard minden kártyatípusához nyújtja ezt a pluszt, illetve az okostelefonos NFC felületeken is működne a megoldás plasztikkártya nélkül is. A VISA szintén rendelkezik hasonló megoldással, a PayWave-vel, a Samsung a mobilgyártók közül már most elkötelezte magát a technológia mellett, arról nem is beszélve, hogy a Google az Android kapcsán az Egyesült Államokban már most együttműködik a MasterCard és a CitiBank társaságokkal NFC projektekben, s hónapokon belül a többi gyártónak is színt kell vallania. Így rövid időn belül tucatnyi különféle megoldással ismerkedhet majd a fogyasztó, s kiválaszthatja a számára legkényelmesebb, legkézenfekvőbb verziót.