Még kialakulásuk előtt megjósolja a dugókat az IBM
Dugófigyelő rendszerek eddig is léteztek, azonban a jelenleg használt módszereken még bőven van mit finomítani. Kaliforniai mérnökök az IBM-mel együttműködve dolgoznak a Smarter Traveler nevű projekten, ami elképzeléseik szerint már azelőtt megjósolja a forgalmi dugók keletkezését, hogy az kialakult volna.
Korai riasztás
A Traffic Message Channel (TMC) régóta alkalmazott szolgáltatás, a GPS-gyártók, illetve a navigációs szoftverek fejlesztői is igyekeznek kihasználni a technológia nyújtotta előnyöket. Másik fronton támad a Google és a Microsoft: a Google Maps és a Bing Maps is rendelkezik dugófigyelővel, előbbi ráadásul február vége óta Magyarországon is elérhető. Ezek a megoldások kényelmesnek mondhatók, elvégre szinte valós időben követhetjük figyelemmel a forgalom alakulását, az igényesebb fejlesztések még személyre szabott alternatív útvonalat is tudnak ajánlani, ha dugót érzékelnek.
Nagy hátrányuk azonban, hogy igazán előre tervezni nem lehet velük, mert csak a már megtörtént változásokat, illetve a már kialakult forgalmi torlódásokat érzékelik. Szintén kérdéseket vet fel, hogy mi történik akkor, ha a dugóról értesülve mindenki ugyanazon az alternatív útvonalon indul el? Naveen Lamba, az IBM munkatársa szerint amennyiben csak egy tábla jelzi az úton az autósoknak, hogy “öt mérföldön belül torlódás várható”, akkor rendkívül leszűkülnek a választási lehetőségek, ha viszont egy rendszer már az utazás előtt meg tudná állapítani, hogy lehet-e dugóra számítani az adott útvonalon, akkor sokkal gondosabban fel lehet készülni az útra.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A Berkeley Egyetem mérnökei, a Caltrans és az IBM legújabb közös projektje pontosan ilyen szolgáltatás kifejlesztését célozza meg. Az egyelőre kizárólag San Franciscóban használható rendszer valós időben figyeli a forgalmat, de felhasználja az elmúlt időszak adatait is, így 40 perccel előre meg tudja jósolni, hogy milyen forgalom várható a választott útvonalon. Ha dugót valószínűsít, e-mailben vagy SMS-ben figyelmezteti az autóst, hogy válasszon másik útvonalat, esetleg halassza el az indulás időpontját a kedvezőbb viszonyok reményében.
Nem mindennel tud számolni
A torlódások okainak egy részét, például a baleseteket nem lehet megjósolni, azonban a baj megtörténte után már lehet következtetni a várható folyamatokra. A rendszer a forgalomra vonatkozó adatokat az utakba épített indukciós hurkokból gyűjti össze, majd azokat az IBM által fejlesztett Traffic Prediction Tool program dolgozza fel. A szoftver az okostelefonok által szolgáltatott GPS-adatokat is felhasználja, ezekből következtet a felhasználó által preferált útvonalakra, és azt is megbecsüli, mennyi időt szokott szánni az autós utazásra. A rendszer igyekszik a lehető legjobban személyre szabni az előrejelzését, igaz, pontosan ezért vár még rá fejlesztés bőven: jelenleg körülbelül egy tucatnyi felhasználónak tud jósolni a szolgáltatás, noha a végső cél az lenne, hogy globális szinten, emberek sokasága vehesse azt igénybe.
Az IBM jelenleg azon dolgozik, hogy a szoftver belekalkulálja a becslésébe a korábbi becslések által kiváltott hatásokat is. Mint említettük, az efféle rendszerek egyik szépséghibája, hogy ha túl sokan indulnak el ugyanabba az irányba a dugót elkerülendő, könnyen lehet, hogy maguk is torlódásba kerülnek, csak éppen egy másik útvonalon. Az IBM fejlesztésével ez a probléma kiküszöbölhető lenne, kérdés, mennyire működik majd a gyakorlatban.