Magyarok oktatják a világot IPTV-ből
Az IPTV forradalma tagadhatatlan, a tévézésbe olyan funkciókat hozott, ami a lineáris adás meglétét megtarthatja úgy, hogy közben a felhasználó non-lineáris szolgáltatásként is igénybe tudja venni. A probléma ott kezdődik, hogy az IPTV nehezen vihető el mindenhová, ráadásul a vártnál jobban terheli a hálózatokat.
Amíg a digitális kábeltelevíziós szolgáltatás esetében egy kötegelt digitális stream indul el a szolgáltatótól az összes felhasználó felé, és a set-top-box kiemeli azt a részt belőle, amit épp az ügyfél nézni kíván, addig az IPTV-nél ha nem épp az élő képet nézi valaki, akkor a központ minden épp aktív előfizető felé egy saját, egyedi streamet juttat el, a felvétel vagy korábbi adások visszanézése nem a felhasználó oldalán, hanem a szerveroldalon történik. Ez a megoldás közismerten nem túl hatékony, és amennyiben a technológia túlzottan elterjed, akkor jelentős sávszélesség igényeket generál majd a gerinchálózatokon és a szolgáltató vonalain.
Az IPTV-től megrészegült telekommunikációs piac is kezdi ezt a problémát egyre komolyabban venni, a néhány hete Londonban rendezett IPTV World Forum 2011 szakkiállításon is kiemelt figyelmet kapott, hogyan lehetne feloldani ezt a jelenséget. Egyre több piaci szereplő ütközik abba az akadályba, hogy az infrastruktúrát sok ügyfélhez nem tudja eljuttatni hatékonyan, illetve a fent említett sávszélesség probléma pallosa is lebeg a fejük felett.
Adja magát a helyzet, hogy a szolgáltatók a hibrid megoldások felé forduljanak, s az IPTV World Forum tapasztalatai szerint ez meg is történik. Ha nem is egy hosszútávú technológiai lépcsőről beszélünk, de a következő években mindenképp meghatározó szerepe lesz a digitális és egyben személyre szabott multimédiaszolgáltatásokban a hibrid megoldásoknak, ahol maga a lineáris adásköteg valamilyen klasszikus csatornán érkezik, de az extra tartalmak IP-alapon jutnak el a célig.
Magyar sikergyanú
A londoni eseményen magyar szereplők is bemutatkoztak ebben a tematikában, mégpedig a tartalomkereső és ajánlórendszeréről ismert hazai startup Gravity prezentálta rendszerét televíziós környezetben megerősítve azt a HomeSys által fejlesztett Hybridbox termékkel. A Gravity megoldása egy dinamikus ajánlórendszer, amit kifejezetten IPTV-s kábeles és műholdas televíziós környezetbe terveztek a fejlesztők. A megoldás nem egyszerűen a felhasználó kényelmét szolgálja, hanem a tartalomszolgáltatónak teszi lehetővé, hogy növelje a bevételeit, hatékonyságát és a profitját azáltal, hogy a szoftver a nézők szokásait és igényeit, érdeklődését folyamatosan követi, tanulja. A kialakított profil alapján pedig képes a fogyasztási szokások szerint releváns élő, VoD vagy prémium tartalmakat ajánlani személyesen a felhasználónak. A nagyobb relevancia pedig sokkal magasabb felhasználói elkötelezettséget és érdeklődést termel, ami pedig több eladást.
A londoni bemutatón a Gravity platformja a szintén magyar Hybridbox eszközén mutatkozott be, feladva a leckét a nemzetközi közegben az úgynevezett over-the-top versenyben a többieknek. A két magyar cég közösen képes már most is megvalósítani egy olyan új üzleti modellt, ahol a tévénéző, tartalomtulajdonos és a hirdető érdekei is egyaránt érvényesülnek. A végfelhasználó örül, mert sok jó minőségű, számára érdekes és gyakran ingyenes, adott esetben fizetős prémium tartalmat kap, a jogtulajdonos szintén örül, mert bevételhez jut vagy az előfizetőtől közvetlenül vagy a hirdető által. A reklámozó pedig minden eddiginél pontosabb célzást valósíthat meg a passzív befogadó tévénéző előtt, ötvözve az online és az elektronikus médiumokban lévő reklámfelületek előnyeit.
Over-the-top
A Hybridbox ehhez most a dobozt adta, amit a HWSW korábban már bemutatott részletesen. A mostani esetben a különbség annyi volt, hogy a HomeSys szoftver felé a Gravity ajánlórendszere került. A komplex over-the-top megoldás egy normál tévé jelet és egy szélessávú internetkapcsolatot igényel. A tévéadás érkezhet műholdról, kábelről vagy akár földfelszíni sugárzással is, amit a HomeSys kiegészít az online adattárakból érkező milliónyi extra tartalommal.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Míg a tévéadás többnyire egy adott kínálatot jelent, addig az online tartalom szinte a végtelenségig bővíthető, attól függően, hogy csak az ingyenes tartalmakat vagy éppen prémium szinteket is becsatornáz a megoldásszállító. A Gravity szoftvere pedig képes eligazodni a kialakuló dzsungelben, úgy, hogy a felhasználó ne azt érezze, hogy sokminden van a képernyőn, de semmi nem érdekli, hanem azt, hogy pontosan azt kapja mindig, ami számára fontos.
Érdemes ismerkedni a témával
A HomeSys Media Platform és a Gravity megoldása Londonban egy Hybridbox-on mutatkozott be, de mindkét rendszer teljesen eszközfüggetlen, így elképzelhető akár az, is hogy valamelyik gyártó okostévéjében találkozunk majd ezzel a kombinációval legközelebb. Ugyanis a piac mostani kérdésfelvetéseire ez a két szolgáltató már megadta a választ korát megelőzve. Ahogyan tavaly is megírtuk, hogy “Magyarország már megcsinálta a saját GoogleTV-jét”, úgy még most is igaz, hogy prototípusban nálunk már rendelkezésre áll olyan technológia, ami a multimédia területén a következő néhány évben a fő csapásirány lesz. A Hybridbox-ról és a HomeSys-ről már a HWSW-n is több ízben lehetett olvasni, a Gravity megoldásairól pedig érdemes a hivatalos weboldalukon kutakodni, ahol részeletesen leírják, hogy melyik technológiájuk milyen képességeket rejt.