:

Szerző: Dojcsák Dániel

2011. április 12. 14:23

Az NFC jegy egy új világba

Nincs elég felhajtás az NFC körül, és az is csak a fizetésekre korlátozódik, pedig a mobilos NFC képesség elterjedése egészen új korszakot hozhat a kereskedelemben - állítja Mick Mullagh, az NFC szoftvereket és rendszereket fejlesztő VIVOtech vezérigazgatója.

Mick Mullagh a VentureBeaten megjelent írásában azt állítja, hogy a Near Field Communications (NFC) fordulópont az elektronikus, illetve digitális kereskedelemben, a változás pedig sokkal gyorsabban fog lezajlani, mint azt a legtöbben gondolnák. Sőt, az hogy egyre több a kétkedő és a kritizáló, Mullagh szerint mindössze azt jelenti, hogy a régi módszerekben érdekelt szereplők érzik, hogy ez az újdonság valóban romboló hatású számukra, és a technológia könnyen elviheti az üzletüket.

A köztudatban leggyakrabban az forog az NFC-vel kapcsolatban, hogy a rendszer lényege az érintésnélküli fizetésben van, s felületesen szemlélve gondolhatná bárki azt, hogy az NFC nem más, mint a műanyag VISA vagy Mastercard kártyánk belegyömöszölése a mobilunkba. A jelenlegi spekulációk alapján az Apple és a Google az iTunes és a Checkout fiókokhoz köti majd az embereket és letarolja a mobilos fizetési piacot, s beleül a sok milliárd dolláros tranzakciók sodrásába. Valószínűbb viszont, hogy a fő platform irányítók mellett a klasszikus fizetőeszköz kezelők és az online pénztárcák, kuponszolgáltatók és egyéb megoldások is ott sorakoznak majd a mobilon. Az okostelefon NFC-vel tehát nem egyenlő a kijelzős bankkártyával.

Az NFC több mint pénzhelyettesítő

Mullagh azt tapasztalja, hogy a kétkedők szerint az NFC kizárólag a pénzről szól, de valójában a mobil kereskedelem képletben az NFC-vel kapcsolatban a fizetés a legkisebb érték lehet. Az igazi perspektíva a fizetésen túl a valós idejű, teljesen interaktív bolti személyes marketing, a hűségprogramok, illetve az ajándékkártyák, kuponok, belépők, jegyek és promóciók világa. Az NFC segítségével egy boltban válogathatunk, hogy egy adott terméket a folyószámlánkról, vevőkártyáról vagy kuponnal akarunk kifizetni, vagy akár virtuális pénznemek is létrejöhetnének, de nyugodtan használhatjuk majd a PayPal-t vagy bármelyik online pénztárcát fizikailag is létező offline boltokban is. A felhasználók pedig gyorsan rákapnak majd, abban a pillanatban, hogy megérzik ennek a valós értékét és a kényelmet, ami ezzel jár.

A szükséges fejlődés egyik része csak, hogy a felhasználók zsebében ott lapuljon az NFC-képes mobil, erről a Google és az Apple gondoskodni fog, maximum 1-1,5 év múlva már jelentős mennyiségben lesznek eszközök használatban, 4-5 év távlatában pedig az sem elképzelhetetlen, hogy az NFC olyan alaptartozék lesz, mint manapság a kamera.

A történet másik oldala a boltokban lévő NFC-képes POS terminálok, illetve az üzletekben vagy a köztereken elhelyezett egyéb végfelhasználói pontok. A POS-ok terjedéséről maguk a bankok és a kártyatársaságok gondoskodnak, és már most látszik, hogy az új terminálok még Magyarországon is szinte kivétel nélkül támogatják például a Visa PayWave-et és a Mastercard PayPass-t, s innen már tényleg csak egy lépés, hogy a mobilos NFC is bekerüljön a képbe. A lényeg nem is a végpontokon van, hanem a backend részen.

A vevő kell, hogy érezze: többet kap

Felhasználói szemmel is itt kell fejleszteni, hiszen ha a vevő nem érzi, hogy jobb, gyorsabb, kényelmesebb vagy olcsóbb lenne bármi helyett használni NFC-s megoldásokat, illetve ha a kereskedő nem érzi, hogy ettől valamivel jobban megy az üzlet, akkor az NFC sosem fog elterjedni, hiszen túl vagyunk már azon a korszakon, hogy egy technológiai újítás önmaga miatt legyen népszerű, mindenképp teljesítmény is szükséges.

A kereskedők számára viszont már most látszik, hogy hol kapaszkodhatnak feljebb az NFC segítségével: az új okostelefonok segítségével olyan, nagyon is értékes információkat szerezhetnek saját ügyfeleikről, illetve olyan személyre szabott kínálatokat adhatnak már az üzleten belül, amilyenre eddig nem lehetett példa - a chip-alapú "okos" vevőkártyák által nyújtott statisztika bohóckodásnak tűnik majd, amennyiben az NFC megoldások beindulnak. A vásárlással kapcsolatos adatok mellett a keresések és az online viselkedési minták is összekapcsolhatóak, egyénre szabott vagy éppen szűkebb idő alapú kedvezmények jöhetnek. a pénztáron túl pedig a polcokra is betörhetnek az NFC megoldások, és akár online, akár offline információt adhatnak a vevőknek az okostelefonjuk képernyőjén keresztül az adott termékről. Ez pedig kereskedői szemmel további adatokat ad a vevőkről, hiszen már nem csak a kasszánál, hanem a polcnál is lehet figyelni a preferenciákat és azt, hogy melyik termék, melyik elhelyezés, melyik promóció kelti fel a figyelmet.

Az ajánlatokat és nyilván az adatgyűjtést is valószínűleg opt-in módszerekkel kell majd felépíteni, tehát csak azok vesznek részt benne, akik maguk döntenek így, elkerülve a személyiségi jogvédők haragját. Látva viszont akár itthon, akár globálisan a vevőkártyák népszerűségét, nem fér hozzá kétség, hogy akár pár százalék kedvezményért vagy akár két szelet ingyen csokiért is a legtöbb vásárló boldogan csatlakozik a high-tech vásárlói klubhoz.

Ezt már a kínaiak is megcsinálták

A szkeptikusok persze állíthatják, hogy a plusz információkhoz elegendő QR-kódokat kitenni, a vásárlói programokhoz elég SMS-t küldeni és az NFC minden ígérete teljesíthető egyébként már létező és bejáratott megoldásokkal. Ez valamilyen szinten igaz is, de Mullogh szerint végül az NFC fog győzni, hiszen egyszerűbb, gyorsabb és könnyebb használni. Nem utolsó sorban nagyságrendekkel biztonságosabb, teljesen interaktív és a boltokban olcsóbb is üzemeltetni, mint például az sms rendszereket. A bizakodó szakértők szerint az NFC mobilkereskedelem óriásira fog nőni, s épp az univerzalitás és a fizetéstől való részleges elszakadás, vagyis terjeszkedés fogja felgyorsítani a terjedést. A mobilfizetés esélyes arra, hogy sokkal nagyobbra nőjön csupán néhány év alatt, mint amekkorára az elmúlt évtizedben az e-kereskedelem hízott.

Ebben az állításban is lehet kételkedni, de azt remélhetőleg nem cáfolja senki, hogy az okostelefon egy sokkal erősebb eszköz kereskedelmi szempontból, mint egy szobába drótozott számítógép, többek közt azért, mert egy okostelefonnal megmondható mindig, hogy hol vagyunk. Feltérképezhető, hogy mikor vagyunk a kedvenc boltjaink közelében, ahol valójában vásárolni szoktunk, hozzáférhetőek a keresési preferenciák és a vásárlási előzmények is. Azonnal figyelmet lehet generálni a kijelzőn keresztül, kommunikácó indítható, s ugyanezen eszközön keresztül megtörténhet a fizetés is.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Ezen felül már most ötször annyi mobiltelefon van a világon, mint PC, s tavaly már okostelefonból is többet értékesítettek, mint PC-ből. Idén pedig már közel félmilliárd okostelefon fogy, s lehet, hogy 2011-ben még csak körülbelül 30-50 millióban lesz maximum NFC képesség, de 2012-re ez az arány biztosan érdemben változik majd. 2015 utánra viszont 1,5 milliárd eszközt jósolnak a felhasználók kezébe NFC képességgel. Ha ez még mindig nem lenne elég, akkor emlékezzünk arra is, hogy a bolti vásárlások értéke még mindig 19-szer annyi, mint amennyi az elektronikus eladások értéke.

Vigyázz, kész, rajt!

Közben a szolgáltatók is látványosan felálltak a rajtvonalhoz, mintha csak a pisztolylövésre várna a piac. A pénzügyi tranzakciókat feldolgozó cégek elkezdték rákényszeríteni a végpontokat arra, hogy cseréljék le régi termináljaikat. Emellett az Egyesült Államokban az AT&T, a T-Mobile és a Verizon együttműködve kezdett kiépíteni mobilkereskedelmi hálózatot, és elkötelezték magukat az NFC képes mobilok értékesítése mellett is. A bankok és a nagy kereskedők is NFC háttérrendszereket és szoftvereket fejlesztenek, illetve vásárolnak. Arról nem is beszélve, hogy a Google és az Apple nyilvánvaló igyekezete mellett az Amazon, a Yahoo!, a Facebook, a Microsoft és az AOL is nyitni szándékszik az NFC irányába. Az online szolgáltatók végre kiszabadulnak a cybertérből és végre rátehetik kezüket a fizikai világra is.

Mick Mullogh szerint az NFC csak a jegy, amivel az online szolgáltatók átszállhatnak a virtuális üzletekből az igazi világba. A normál fizetési tranzakció pedig csak egy része az NFC-nek, így a szakértő szerint mindenki hamar lépjen túl ezen a korlátolt analógián. Az NFC ma még csak egy technológiát takar, de hamar egy új médium, egy új platform alapköve lehet.

November 25-26-án 6 alkalmas K8s security és 10 alkalmas, a Go és a cloud native szoftverfejlesztés alapjaiba bevezető képzéseket indítunk. Az élő képzések órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról