Műholdak nélkül nincs HD-kánaán
A fejlett tévés műsorszóró rendszerek (például IPTV) megjelenésével sem került leszállóágba a műholdas műsorszórás, éppen ellenkezőleg: a műsorválaszték nagyobb, mint valaha, a szatellitek pedig minden eddiginél több háztartást érnek el - derült ki a SES ASTRA berlini sajtótájékoztatóján.
Európa legnagyobb műholdas műsorszórója, a luxemburgi székhelyű SES ASTRA immár második alkalommal tette közzé sajtókonferencia keretén belül rendszeres éves "Satellite Monitor" nevű piackutatási tanulmányát. A német fővárosban tartott idei beszámolóra számos kelet-európai lap mellett ezúttal a HWSW is meghívást kapott, jóllehet hazánkban a cégnek tavaly óta gyakorlatilag nincsenek nagyobb szerződött partnerei.
Fele királyság
Az ASTRA hálózata jelenleg 16 távközlési műholdból áll, melyek összesen 35 országot sugároznak be tévéadással, a cég nagyságrendileg 135 millió, TV-vel rendelkező háztartást ér el direkt, vagy indirekt (kábeles hálózat közbeiktatásával) módon. A sajtótájékoztatón Norbert Hölzle, a cég értékesítési igazgatója elmondta, a 135 milliós elérés azt jelenti, hogy az ASTRA összességében az európai háztartások valamivel több mint fele számára biztosítja a tévézés lehetőségét. A háztartások közül 58 millió egyébként saját műholdas antennával, 68 millió kábeltévés szolgáltatáson keresztül, tízmillió pedig IP-alapú megoldás (IPTV) révén jut tévéadáshoz a szolgáltatójától.
A kezdetben analóg rendszerben induló műholdas szolgáltatásokat mára gyakorlatilag teljes mértékben digitalizálták, így a csaknem 80 millió, közvetlenül műholdas adást néző európai háztartásnak ma már csak mintegy 4 százaléka jut analóg vétellel a csatornákhoz - tette hozzá Hölzle. A műholdaknak kiemelkedő szerep jut a HD-s adások célba juttatása során is, ma az ASTRA műholdjai már több mint 200 HD-s csatornát továbbítanak, van olyan európai szolgáltatói partner (Sky UK), ahol a nagyfelbontású adások száma eléri az ötvenet.
Az ASTRA 1KR távközlési műhold
Ferdinand Kayser, az ASTRA elnök-vezérigazgatója beszédében leszögezte, a HD térnyerése révén a műholdas platform szerepe jelentősen felértékelődhet a jövőben. A cégvezető szerint a kábeles hálózatokra rendkívüli teherként nehezedik a HD-s broadcast, a szolgáltatók számára ezért azok a hibrid tévés megoldások jelenthetik a kiutat, melyekben fontos szerep jut a műholdas tartalomtovábbításnak. Ezeknél a rendszereknél a lineáris tartalmat a műholdon keresztül nézhetik az előfizetők, míg a nem lineáris tartalmak esetén a vezetékes szélessávú hálózat lehet a fő továbbító közeg.
Hibridben utaznának
Ilyen rendszert állított üzembe a Deutsche Telekom Németországban március elején Entertain Sat néven, mely a helyi piacra szánt HD+ műholdas csomag mellett a vezetékes adatkapcsolat révén olyan interaktív és értéknövelt funkciókkal is rendelkezik, mint az országban hasonló márkanév alatt már régóta működő, és hazánkban is egyre sikeresebb IPTV-platform. A HD-s adástovábbítás ugyan megoldható a vezetékes infrastruktúrán keresztül is, az adásfolyam azonban meglehetősen sávszélesség-igényes, így a tartalomkínálat bővülésével a szolgáltatók fokozatosan kénytelenek lehetnek a hálózatuk kapacitását bővíteni - ezt a lépést odázhatják el, vagy akár tehetik feleslegessé a hibrid szatellites rendszerek.
Bár az ASTRA számára láthatóan elsősorban a tévépiacukat tekintve fejletlennek tekinthető kelet-európai országok jelenthetik az elsődleges bővülési lehetőséget, a cég Magyarországon nem rendelkezik olyan erős bástyákkal, mint néhány régiós országban, így leginkább Csehországban és Szlovákiában. A luxemburgi vállalat legnagyobb partnerének a UPC számított itthon, egy pénzügyi, gazdasági döntés részeként azonban a szolgáltató tavaly szakított a műholdas céggel, és adásait ma már a Telenor Satellite Broadcasting műholdján keresztül juttatja el a nem egészen kétszázezres hazai előfizetői bázisához.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Az ASTRA számára a magyarországi terjeszkedéshez ezért kulcsfontosságú partner lehetne egy új szereplő a hazai műholdas szolgáltatások piacán. Tavaly felröppent a pletyka, hogy a cseh és szlovák piacokon elsöprő fölénnyel uralkodó Skylink hazánkban is elindíthatja előre fizetéses rendszerben működő műholdas szolgáltatását - a két említett országban összesen több mint 1,2 millió ügyféllel rendelkező Skylink az ASTRA egyik legnagyobb kelet-európai partnere. A szolgáltató esetleges piacbővítéséről azóta nincs konkrét információ.
Azért a drót az úr
A magyar piacon ezzel együtt jelenleg túlsúlyban vannak jelen a kábeles szolgáltatók, melynek következtében itthon összesen nincs annyi műholdas tévéző, mint ahány ügyféllel a Skylink rendelkezik a két említett kelet-európai országban. A körülbelül 850 ezer magyarországi műholdas háztartás csaknem felét a román érdekeltségű DIGI látja el (a cég az Intelsat műholdjain keresztül szolgáltat), 29,3 százalékuknak a T-Home Sat TV van bekötve (a Magyar Telekom parabolatükrei a Spacecom Amos nevű műholdjára néznek), a nagyjából 190 ezer UPC Direct parabolaantenna pedig - amint korábban említettük - a TelenorSBC Thor műholdjára van állítva.
Az ASTRA a műholdas adástovábbításon túl 2007 óta partnerein keresztül adatszolgáltatást is értékesít. Az Astra2Connect szolgáltatást - melyet tavaly nyáron mi is kipróbáltunk - jelenleg körülbelül 75 ezer ügyfél veszi igénybe, az előfizetői kör idén év végére a cégvezetés reményei szerint elérheti majd a százezret. A lassabb vezetékes szélessávú kapcsolatokkal összemérhető átviteli teljesítményt nyújtó kétirányú műholdas adatszolgáltatás elsősorban olyan kistelepülések, közösségek, telepek ellátására használható, ahová nem ér el megfelelő vezetékes infrastruktúra.