Hatalmas bukás a postás mobil
Mára alighanem százszor megbánták a Vodafone-nál, hogy tavaly szerződést kötöttek a Magyar Postával arról, hogy a cég saját márkaneve alatt, saját hivatalaiban értékesíthet mobiltelefonokat és előfizetéseket.
Szinte napra pontosan egy éve bombaként robbant a hír, hogy a Magyar Posta a Vodafone közreműködésével mobilszolgáltatást indít Postafon néven. Bár a sajtó több helyen is negyedik mobilszolgáltatóként aposztrofálta a Magyar Postát, az együttműködés gyümölcseként egy év alatt nemhogy új operátor, de még egy kisebb városra való előfizetői bázis sem jött össze: Lapunk vodafone-os, belső forrásból úgy értesült, hogy a Postafon-előfizetők száma még a tízezret sem éri el.
A tizedét sikerült hozni a terveknek
Mindez messze elmarad azoktól a tervszámoktól, melyeket Szűcs Ildikó, a Magyar Posta vezérigazgatója tavaly novemberben felvázolt a szolgáltatást bejelentő sajtótájékoztatón. Szűcs akkor úgy vélekedett, a Postafon még 2009-ben ötezer ügyfelet szerezhet, az új előfizetők száma pedig idén elérheti a hetvenezret. Érdekes adalék, hogy a Vodafone tavaly október 31. és idén október 31. közt a hírközlési hatóság statisztikái szerint összesen körülbelül 35 ezer új aktív előfizetőt szerzett, a postafonos ügyfelekkel együtt, vagyis ezt a tervet teljes cégszinten sem hozta a távközlési multi (igaz, ebben a növekményben a lemorzsolódás is szerepel).
Lapunk megkereste a szolgáltatót, a sajtóosztálytól kapott válasz szerint azonban minden a legnagyobb rendben van: "A Postafon termék ismertsége a várakozásainknak megfelelő, az érdeklődés a tavaly decemberi bevezetés óta folyamatosan nő" - áll a HWSW-nek küldött hivatalos nyilatkozatban. A cég ugyanakkor hivatalos úton nem adott választ arra, hogy hány előfizetőt sikerült meggyőzniük a postás ügyintézőknek.
CI/CD-vel folytatódik az AWS hazai online meetup-sorozata! A sorozat december 12-i, ötödik állomásán bemutatjuk az AWS CodeCatalyst platformot, és a nyílt forráskódú Daggert is.
A siralmas eladási számokat ráadásul úgy sikerült elérni, hogy a cégek a nyár során bővítették a készülékportfóliót, valamint azoknak a Postáknak a körét, ahol a Postafonra elő lehet fizetni. Ma már országszerte 733 postahivatalban lehet szerződést kötni - ha az elmúlt egy esztendőben tízezer előfizetéssel és csupán 700 postahivatallal számolunk, mindez azt jelenti, hogy ennyi értékesítési helyen naponta átlagosan 27,4 új ügyfél szerződött.
Szűcs Ildikó és Beck György a Postafon indulásakor
A Vodafone ettől függetlenül nem adja fel, a cég karácsonyra újabb készülékeket dob piacra a Postafon-portfólióban (Alcatel OT223 és LG GU200), valamint karácsonyi médiakampányt folytat a szolgáltatás népszerűsítésére. Kérdéses ezzel együtt, hogy az eredeti koncepció - a vidéken élő, zömében idősebb korosztályhoz tartozó potenciális előfizetők a távközlési szolgáltatásokat a Postával kapcsolják össze - működőképes-e egyáltalán. A növekedésnek emellett gátja lehet a gyakorlatilag teljesen telített piac: idén októberben a statisztikák szerint száz lakosra 118,6 mobiltelefon-előfizetés jutott, kettővel több, mint egy évvel korábban.
Más sem tud áttörést elérni
A márkázott mobilszolgáltatások köre legutóbb idén nyár közepén bővült, a Telenor ekkor indította útnak a Red Bull Mobile-t. A tehetősebb városi fiatalokat célzó márka sikeréről nem nyilatkoznak a szolgáltatónál, beszédes mindenesetre, hogy a Telenor múlt kedden mindkét Red Bull tarifacsomag havi díját csökkentette ötszáz forinttal, emellett több mint duplájára növelte a konstrukciókban szereplő adatforgalmi korlátot.
A Telenorhoz egy másik márkázott szolgáltatás is tartozik, ez a szintén fiatalos djuice, melynek kommunikációja újabb, markánsabb irányt vett áprilistól. A márka második megújítása sem hozott azonban egyelőre átütő sikert: fél év után nem sikerült számottevő növekedést elérni az előfizetői bázisnál, holott három év távlatában azt a célt tűzte ki maga elé a cég, hogy a körülbelül négyszázezres ügyfélbázis méretét megduplázza.
A djuice és a Red Bull Mobile, valamint a Postafon közt mindazonáltal nem minden tekintetben vonható párhuzam. Előbbi kettőt ugyanis a mobilszolgáltató értékesíti, saját tulajdonú üzleteiben, valamint saját maga nyújtja a teljes marketingtámogatást, míg utóbbinál egy értékesítési partner bevonásával próbál ügyfeleket szerezni a Vodafone.