:

Szerző: Koi Tamás

2010. november 15. 13:09

A semmiért is számláz a Telenor

Képzeljük el, hogy mobilhívás közben lemerül a telefonunk akkumulátora, vagy kiesik kezünkből a készülék, és megszakad a beszélgetés, a szolgáltatónk viszont tovább számláz a semmiért. Elképzelhetetlen? Igen, kivéve, ha a Telenor percdíjas mobilinternetét használjuk.

Amikor idén szeptemberben kipróbáltuk a Telenor percalapú feltöltőkártyás mobilnet-csomagját, az Internet Praktikumot, még nem gondoltuk, hogy a szolgáltatás egy fura buktatót rejt magában, mely a percdíjas számlázási rendszer alkalmazását alapjaiban lehetetleníti el. A hálózati eszközök működésének sajátosságaiból fakadóan előfordulhat ugyanis, hogy ha nem a modem által telepített alkalmazással bontja az ügyfél a kapcsolatot, a szolgáltató perceket - de akár órákat is - tovább számláz, gyakorlatilag a semmiért.

Netus Interruptus

A jelenség hátterére először szeptember elején próbálták felhívni a figyelmünket fórumunkban, a Telenortól kölcsönkapott SIM-et és modemet azonban addigra már visszaadtuk, így nem tudtuk letesztelni a hozzászólásban jelzett problémát. Időközben egy másik fórumozónk szintén jelezte, hogy a szolgáltató rejtélyes okokból akkor is hosszú perceket, vagy akár egy órányinál is többet számláz, ha csak néhány másodpercre csatlakozott az internetre.

Olvasónk igyekezett utánajárni a problémának, ezért megkereste a Telenort is, ahol az ügyfélszolgálaton többször is arról biztosították, hogy a szolgáltató szerint nem történt túlszámlázás, ugyanakkor felhívták a figyelmét arra is, hogy az általa jelzett jelenség a szolgáltatás "sajátosságaiból" fakadhat. Az ügyfélszolgálat szerint ha a modem "nem megfelelően" jelentkezik le a hálózatról, előfordulhat, hogy a szolgáltató tovább számláz, a kapcsolatot bontását ezért kizárólag a modem vezérlőszoftverével szabad kezdeményezni.

A Telenor a túlszámlázás elkerülése érdekében egyébként az általános szerződési feltételekben lefektetve alkalmaz egy 30 perces időkorlátot, ha a rendszer ennyi idő alatt nem érzékel aktivitást (vagyis adatforgalmat) a modem részéről, a számlázás nem folytatódik - legalábbis elvileg. Olvasónk állítása szerint ez a félórás időkorlát (30 percért egyébként 150 forintot számláz a szolgáltató) bizonyos esetekben működött, bizonyos esetekben nem, mindezt a Telenor online ügyfélszolgálatának egyenlegközlő rendszerében jól nyomon lehetett követni. A szolgáltatótól kapott újabb válasz szerint az online rendszerben megjelenő egyenleg nem minden esetben alkalmas a pontos számlakövetésre, a tényleges használat percdíjai 24 órán belül, több részletben csökkentik a feltöltött összeget.

Kipróbáltuk 2.

Utánajártam annak, hogy a számlázási rendszer olvasónk által felfedezett "sajátossága" más előfizetőt is érint-e, így hétfőn nyitást követően felkerestem a szerkesztőséghez legközelebb található Telenor-üzletet, hogy annak rendje, s módja szerint szerződést kössek a szolgáltatóval. Nem kellett egy percet sem várakoznom, az ügyfélhívó rendszer azonnal egy kedves ügyintézőhöz irányított, akit láthatóan jól felkészítettek: Amikor említettem neki, hogy Internet Praktikum előfizetést szeretnék, ugyan rövid zavarodottságában rákérdezett, hogy a feltöltőkártyás, vagy a havidíjas konstrukciót választom-e, de szerződéskötés során már például felhívta a figyelmem, hogy ha nem használom éppen az internetet, akkor bontsam a kapcsolatot, ne pörögjön feleslegesen a számláló.


Az online felület egyenlegközlője: nem kőbe vésett összegek

A szerződéskötés után kapott SIM pár perc múlva már egy kártyafüggetlen modemben lapult (az eszköz típusa a mi szempontunkból irreleváns), és élt is a mobilnet-kapcsolat minden további procedúra nélkül. A Telenor Online felület egyik menüpontja valóban jelzi a kártyára feltöltött egyenleget - az üzletben ugyan azt mondták, hogy legkésőbb kétóránként befrissít a rendszer, én ezzel szemben azt tapasztaltam, hogy az egyenleg frissítése gyakorlatilag azonnali és folyamatos. Vagyis ha két percet internetezek, majd bontom a kapcsolatot, akkor 10 forintot von le az egyenlegből a Telenor. Az összeg alatt azonban nem szerepel, hogy a feltüntetett érték tájékoztató jellegű, vagyis joggal hiszi azt az ügyfél, hogy ténylegesen ennyi a rendelkezésre álló keret, ebből pedig joggal következtet arra, hogy ténylegesen mennyit forgalmazott az előfizetéssel.

A semmiért számláznak

Miután meggyőződtem arról, hogy a számlázási rendszer valós időben dolgozik, következett az első teszt, melynek során felépített internetkapcsolat mellett egyszerűen kihúztam a modemet a gépből. A Telenor Online egyenlegközlő oldalára ráfrissítve pár percet követően egyértelműen bebizonyosodott, hogy a szolgáltató nem állította le a számlázást. Az egyenleg csökkenése azonban azonnal megállt, amint a modemet újra csatlakoztattam a számítógéphez, anélkül, hogy az internetkapcsolatot fel kellett volna építeni az eszközzel.

A következő próba arra irányult, hogy a szolgáltató állításának megfelelően valóban megszakítja-e a számlázást 30 perc inaktív időszak leteltét követően. Először csatlakoztam a modemmel az internetre, kihúztam a modemet, majd fél óra után ellenőriztem, mennyivel csökkent az egyenleg. Ennyi idő alatt pontosan 150 forinttal lett kevesebb a számlámon (úgy, hogy ezért cserébe nem vettem igénybe semmiféle szolgáltatást), az összeg azonban nem nőtt tovább. A második próba során a Telenor Online alapján már 34 percet számlázott a rendszer, a harmadik esetben pedig több mint egy órát.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Megkérdeztünk egy mobilhálózati szakembert, mégis hogyan lehetséges az, hogy a mobilnetes kapcsolat után tovább számláz egy szolgáltató: a neve elhallgatását kérő illetékes lapunknak elmondta, a jelenség voltaképpen természetesnek tekinthető. Legalábbis abban az értelemben, hogy ha egy mobilinternetes eszköznek minden előzetes jelzés nélkül megszűnik a tápellátása, ezzel együtt a rádiós hálózati kapcsolata, erről a hálózat nem szerez azonnal tudomást, csak az úgynevezett Periodic Routing Area Upgrade után, melynek időtartama paraméterezhető. Ám mivel a hálózati erőforrásokkal takarékosan kell bánni, akár több óra is lehet, míg a modem állapota "befrissül".

Nem rendeltetésszerű

A Telenor joggal hívhatja fel az ügyfelek figyelmét ezért, hogy az Internet Praktikum csomagot használók esetében csak az számít rendeltetésszerű használatnak, ha a modem szoftverével bontják a kapcsolatot (más kérdés, hogy a szerződési feltételekben erről egy szó sincs), csakhogy az eszköz más okból is lecsatlakozhat a hálózatról. Így például előfordulhat, hogy a számítógép a használat közben lefagy, vagy áramtalanítás miatt kikapcsol (például áramszünet vagy egy laptop akkumulátorának lemerülése esetén). Ami ennél akár ijesztőbb is lehet: szakértőnk szerint akkor is előfordulhat a jelenség, ha a rádiós hálózattal történik valamilyen üzemzavar, de elég annyi is, hogy az internetező például egy mozgó vonaton vagy autóban ülve olyan területre érjen, ahol nincs térerő.

Természetesen megkerestük a Telenort is, ahol arról érdeklődtünk, hogy miként fordulhat elő, hogy a számlázási rendszer bizonyos esetekben - az előfizetőnek legalábbis kérdőjelesen felróható okból - nem valós adatok alapján számláz az ügyfélnek, valamint hogy a 30 perces maximális tétlenségi időablak néhány esetben jóval több fél óránál. A szolgáltatónál lapunknak azt nyilatkozták, hogy a Telenor tud a jelenségről és dolgozik a megoldáson, addig is arra kéri a problémát tapasztaló ügyfeleit, hogy jelezzék a túlszámlázást az ügyfélszolgálaton.

a címlapról