:

Szerző: Dojcsák Dániel

2010. október 7. 13:38

Végre csoportosulhatunk a Facebookon

Magyar idő szerint tegnap este a Facebook Palo Altó-i központjában végre bemutatta, hogy min dolgoztak fejlesztői az elmúlt hónapokban. A fejlesztéseknek ez csak az első fázisa, de már a mostani sorozat is jelentős változásokat eredményezhet a közösségi oldalon való kommunikációban.

A tegnapi bejelentés legérdekesebb része, a régóta várt csoportkommunikáció lehetőségének eljövetele. A valóságban sosem az összes ismerősünkkel kommunikálunk akkor sem, ha nyilvánosság előtt vagyunk, hanem a mondanivalónk jellege szerint megválogatjuk, hogy kiket terhelünk a magánéletünkkel, kiknek küldünk vicces videókat, kiknek szánunk a munkánkkal kapcsolatos információkat. A Facebook ezzel szemben egységesen kezelte az embereket, s válogatás nélkül kellett elszenvedni a munkahelyi partnerkapcsolatból összeszedett ismerősök minden fura dolgát, vagy éppen vissza kellett fognunk magunkat a hétvégi bulival kapcsolatos megemlékezés során, mert tudtuk, hogy a család vagy a főnök is olvashatja.

Bizonyára sokakat idegesít, hogy valaki azt is megosztja, ha pislogott egyet, de az sem érdekel senkit, hogy ki milyen drága bort nyitott ki éppen. A Facebook Groups pontosan ezt a problémát oldja meg, s lehetőséget ad a több mint 500 millió embernek, hogy kifinomultabban kommunikáljon a rendszeren belül. Amíg a Facebook egy szűkebb réteg játékszere volt, addig ez a felosztás nem volt egy valós igény, de mostanra a tinédzserektől, a középkorúakig minden korosztályban jelentős a penetráció. Ahogyan év elején megírtuk: 2010 az év, amikor anyád bejelöl Facebookon. A jóslat be is igazolódott, s globálisan és magyar viszonylatban egyaránt azt látjuk, hogy egyre szélesedik a felhasználói bázis. Hazánkban például egy évvel ezelőtt körülbelül 450 ezer Facebook regisztráció volt, jelenleg pedig 1,972 millió.

Értelmet nyernek a csoportok

A felhasználói csoportok eddig is léteztek, de teljesen haszontalanok voltak, az üzenetküldés és a chat szintjén lehetett praktikus, de ott sem volt miért használni. Mostantól viszont szépen besorakoztathatjuk az ismerőseinket valamilyen csoportba, s ezeknek külön jogosultságokat adhatunk. A családunk például láthatja a címünket, a munkatársak a telefonszámot, de csak a közeli barátoknak adjuk meg a lehetőséget a fotóink nézegetésére. Mennyire kellemetlen is volt eddig, hogy egy dekoratívabb hölgy Facebookra feltöltött nyaralós képein csámcsogott egy egész iparág.

Ezen felül létrehozhatóak tematikus csoportok, ahol mondjuk egy szűkebb baráti társaság, klub, vagy bármilyen tematikus közösség létrejöhet. Alapesetben ezek zártak, s csak meghívásos alapon működnek és titkosak, azaz nem is látszanak a listában. Ilyen csoportok eddig is léteztek szintén, de a "Group" jelentősége lecsökkent a "Page", azaz oldalak létrehozása óta. Így valójában az eddig is létező csoport kategória most kerül helyére, s mostantól lehet majd úgy használni, mint ahogy mindig is szerettük volna.

Pár hetet várni kell a többi újdonságra

A tegnapi esemény kapcsán mindenki a dizájn megújulást várta, ami a Facebook szerint meg fog történni, s újra fejlődik a felület, de ez most csak az egyes fázis, s a megjelenést érintő változásokból kevés került be. A chat például megújult, a jobb oldalról átkerült balra, s az eddigi minimalista kialakítás is megváltozott. A következő körben például már szinte biztos, hogy a képkezelés, albummegjelenítés rendszere változik majd, kielégítve a kialakult igényeket. Ettől leginkább a képmegosztó oldalaknak kell félniük, hiszen ha a Facebookon kényelmes lesz fotókat megosztani és nézegetni is, akkor az emberek miért használnának Flickr-t, Indát vagy Picasát?

Az adatkezelés viszont változott, s újabb eszközök kerültek be. Az egyikkel például a felhasználók az összes adatukat letölthetik a Facebook-ról, illetve készült egy felület, ahol a csatolt alkalmazások átláthatóan, rendszerben jelennek meg, s tudhatjuk, hogy milyen más weboldal, kliens vagy program csatlakozik a Facebook-profilunkhoz.

A személyes adat aranyat ér

A személyiségi jogokért harcoló szervezetek egy része a változtatást pozitívan fogadta, hiszen több lehetőséget ad a felhasználóknak, hogy kontrollálják a saját adataikat, s nem szükséges mostmár minden elemet a teljes ismerősi körünkkel közölni. Másrészt viszont az otthonosabb csoportok révén az emberek nagyobb biztonságérzettel használják majd a Facebookot, még több tevékenységüket szervezik ide, azaz még több információt osztanak meg az üzemeltetővel, ami viszont aggályos lehet.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

A Facebook számára viszont üzletileg előnyös a még részletesebb profil, hiszen a hirdetőknek még pontosabb mintát tud szolgáltatni. Elméletileg a Facebook nem ad ki személyes adatokat a  partnereinek, hanem a reklámokkal elérni kívánt célcsoportot mondja meg az ügyfél, s a Facebook náluk jeleníti meg a hirdetést. A hirdető például olyan 30-35 éves budapesti férfiakat céloz, akik érdeklődnek a technológia iránt, akkor a Facebook rendszere képes megbecsülni, hogy mennyi ilyen ember van és anélkül kitolni az üzenetet nekik, hogy személyes adatokat kellene a hirdetőnek a kezébe adnia.

A modell pedig működőképes, pontosan azért, mert a Facebookon belül tartja a hirdetőt, aki nem futhat el a listával. Mivel a Facebook továbbra sem tőzsdei cég, hanem magánvállalkozás, ezért nem nyilvánosak a pénzügyi adatai, viszont a hírek szerint már stabilan pozitív cash flow-ja van a cégnek, s körülbelül évi 2 milliárd dolláros árbevételt ér el.

Eleged van az eltérő környezetekből és az inkonzisztens build eredményekből? Frusztrál, hogy órákat kell töltened új fejlesztői környezetek beállításával? Többek között erről is szó lesz az AWS hazai online meetup-sorozatának negyedik, december 12-i állomásán.

a címlapról

fab

0

Nem adhatja el a gyárait az Intel

2024. november 28. 12:39

A cégnek juttatott állami támogatás feltétele, hogy a vállalat többségi tulajdonos maradjon a gyártó leányvállalatban.