:

Szerző: Dojcsák Dániel

2010. július 8. 11:45

Szemüveg nélküli 3D tévéadás Magyarországon

Az Antenna Hungária és az iPONT sikeres tesztet hajtott végre a szemüveg nélkül nézhető, élő 3DTV a digitális földfelszíni televíziós platformon.

Lesz ez még jobb

A napokban az Antenna Hungária a DVB-T platformon keresztül egy kísérleti adást sugárzott, mégpedig szemüveg nélkül nézhető 3D formátumban. Az éteren keresztül küldött videójeleket az iPONT szoftverével dekódolták a szemüveg nélkül nézhető 3D-s LCD tévékészülékeken.

A tesztek során az Antenna Hungária sikeresen adaptálta a 3D-s videóanyagokat az egyébként normál, két dimenziós kép továbbítására tervezett DVB-T szabványra, az iPONT szoftverének segítségével pedig a speciális LCD tévéken ezt élőben lehetett nézni, mégpedig Full HD (1920x1080 - 50Hz) felbontásban. A tesztek során hiba nélkül működött mind a kódolás, a moduláció, a dekódolás, mind a megjelenítés, aminek eredménye, hogy a szobában ülők mindenféle segédeszköz nélkül élvezhették a térhatású képeket

A videó felbontása ugyan Full HD volt, de az átvitel adatsebessége mindössze 8 Mbit/s volt, ami a kétdimenziós sugárzás bitrátáját is alulmúlja. A Magyar Televízió a foci VB mérkőzéseit például 11-12 Mbit/s sebességgel sugározza, a National Geographic HD adásai pedig gyakran 15 megabit sávszélességet is igényelnek másodpercenként. A 3D adás továbbításakor pedig egy időben két képet kell küldeni, így a 8 Mbit/s ez esetben valójában csak töredéke a mostani 1080i adásoknak. A gyakorlatban annyi történt, hogy az Antenna Hungária egy eltérő adatátvitelt használva az egyébként is megszokott sávszélességen nem egy sík képet továbbított, hanem párba fűzve kettőt, amiből a végponton lévő eszköz összeállította a 3D képet.

Ritka és drága technológia

A szemüveg nélkül nézhető kép úgynevezett auto-sztereoszkopikus 3D televíziókon jelent meg, amivel kapcsolatban érdemes tudni, hogy ugyan évek óta jelen vannak minden nagyobb informatikai szakvásáron (IFA, CES, CeBIT), de a legtöbb helyen, így Magyarországon sem lehet egyelőre kiskereskedelmi forgalomban megvásárolni. Ugyan valóban nem kell hozzá szemüveg, ugyanakkor megvan az a hátránya, hogy a kép csak bizonyos pontokról nézve térhatású (egy valamekkora sugarú kör egyes pontjairól), bárhonnan máshonnan szemlélve csak egy erősen szellemképes, zajos 2D képpárt látnánk. Az auto-sztereoszkopikus technológia ráadásul nem csak kötöttebb, de jelenleg sokkal drágább is, mint a szemüveges alternatívák.

Korlátai miatt tévézésre nem alkalmas jelenleg egyetlen auto-szteroszkopikus megoldás sem a betekintési szögre való rendkívüli érzékenység és képminőség miatt. Auto-sztereoszkopikus elvre épülő panel dolgozik a Nintendo 3DS kézikonzolban, amely jövőre kerül piacra. A kisméretű, 3,5 hüvelykes 3D LCD panelt a Sharp szállítja, amely önállóan bontja szét a képet a két szem számára. Ezt úgy oldja meg, hogy az egyes pixelekben a folyadékkristályok vezérlésével látószög-korlátot, a fény útját részben korlátozó rést épít fel. A pixeleket horizontálisan párokba szervezték, így egy oszlop a bal, egy szomszédos oszlop pedig a jobb szemnek sugároz, így a két szem más képet kap, így kialakul a mélységérzet. Az autosztereo 3D televíziók tipikusan optikai lencsékkel trükköznek, vagy kombinálják ezt a technikát a látószög-korlátozással, és akár több tucat betekintési pontot is elér egy képzeletbeli körív mentén.

Az Antenna Hungária tesztje azonban nem jelent elkötelezettséget a technológia iránt, mindössze arról van szó, hogy szükségessé vált egy teszt, amivel a szolgáltató biztos lehet abban, hogy amennyiben piaci igény és kínálat is egyszerre mutatkozik nagy felbontású, 3D adások továbbítására, akkor ők készen állnak. Tóth András, az Antenna Hungária szóvivője a HWSW-nek elmondta, hogy ez egy egyszerű teszt volt, ki szerették volna próbálni, hogy működik-e a DVB-T platformon a 3D-s jel továbbítása, s sikert könyvelhettek el. Ugyanilyen éles tesztet hajtott végre a UPC is nemrégiben saját hálózatán, igaz ott a jelenleg elterjedtnek számító szemüveges megoldással és az itthon elsőként kereskedelmi forgalomba került Samsung 3DTV-vel demóztak.

A magyar iPONT nem az otthoni televíziózás után érdeklődik, hanem sokkal inkább a kiskereskedelmi üzletekben és forgalmas területeken elhelyezett információs és reklámkijelzők területére igyekszik behatolni, méghozzá globálisan. A kockázati vagy szakmai tőke bevonásával terjeszkedő cég azon dolgozik, hogy az Egyesült Államokban, Oroszországban és a Közel-Keleten, de Európában is egyre több helyre kerüljön auto-sztereoszkopikus 3D LCD, amelyhez a 3D tartalomdisztribúciós és -előállító (konvertáló) szoftvert az iPONT szállítja, így elsősorban divatüzletekben és reptereken várható a felbukkanásuk, ahol járókelők 3D-s képpel találkozhatnak.

A digitális információs és reklámkijelzők (signage) piaca becslések szerint rendkívül dinamikusan növekszik, és világszerte már több milliót telepítenek évente, a piac nagysága pedig becslésektől függően több milliárd dollárra rúg - az IMS Research 3,9 milliárdra teszi a tavalyi piacot. Abban minden elemző egyetért, hogy a következő években hatalmas növekedés lesz tapasztalható, köszönhetően elsősorban a bolti telepítéseknek. Az iPONT természetesen nincs egyedül a területen, a floridai 3D Eye Solutions is hasonló 3D signage megoldásokat kínál.

a címlapról