Két év múlva több tablet fogy mint netbook
A tabletek térnyerése a netbook-korszak végét jelenti, vélekedik a Forrester Research és a DisplaySearch. Az elemzőcégek úgy látják, néhány éven belül több tablet fogy majd mint netbook.
Az Apple március legvégén dobta piacra az iPadet, amely egy kimondottan médiafogyasztásra és internetezésre kifejlesztett érintőképernyős készülék. Tablet PC-k már közel egy évtizede léteznek, azonban az eddigi próbálkozások inkább az üzleti szférát vették célba, míg az Apple szokásához híven a fogyasztók oldaláról közelített. A cég az eltelt időben több mint 2 millió iPadet értékesített és a kereslet látszólag nem hagy alább, az iPad lényegében mindenhol hiánycikk. A készülék sikerét még megbecsülni sem lehet, a BroadPoint AmTech 2010-re nem kevesebb mint 10 millió iPad eladását várja. Összehasonlításképp: az iPhone-ból másfél év alatt fogyott ennyi.
Két év múlva több tablet fogy mint netbook
A Forrester Research becslései szerint 2012-ben már több tablet fogy majd mint netbook, 2015-re pedig már elterjedtségben is győznek az érintőképernyős "táblák" a hagyományos, szétnyitható kivitelű, billentyűzettel is rendelkező aprócska otthoni PC-k felett. A Forrester Research szerint mindkét termékkategória ugyanazt a szegmenst célozza és azonos igényeket fed le, a netbookok és tabletek egyaránt otthoni és mobil internetezésre, médiafogyasztásra szolgáló másodlagos vagy harmadlagos készülékek, ebből a szempontból tehát érdemes azt vizsgálni, melyik lesz a befutó. Öt év múlva a tabletek adják majd a lakossági PC-piac 23 százalékát, vetíti előre a Forrester.
Az elemzőcég által nyilvánosságra hozott számok egyébként nem támasztják alá Steve Jobs tézisét, amely szerint a PC-k korszakának vége lenne. A Forrester úgy látja, a PC-piac történetének egyik legnagyobb növekedése előtt áll, öt év alatt másfélszeresére duzzadnak az eladások. Noha a notebookokból már egy ideje több fogy mint asztali gépekből, és utóbbiak forgalma egyre csökken, de továbbra is ez a formátum az uralkodó, ha a globális PC-használatot nézzük. 2015-ben még mindig többen használnak majd asztali PC-t mint bármi mást, véli a Forrester.
Feltörnek a tabletek
A DisplaySearch számításai szerint az idei első negyedévben a tabletek és netbookok 10,6 millió darabos összesített piacából még csak 6,5 százalékot hasítottak ki a tabletek, de a második negyedévben ez az arány 30 százalék lesz. Ennek a hátterében persze az is áll, hogy az Apple iPad körüli felhajtás a tetőfokán van, hatalmas a kereslet, miközben a netbook-piacon épp "holtszezon" van, a PC-piacon a második naptári negyedév hagyományosan a leggyengébb.
John Jacobs, a DisplaySearch elemzője szerint azonban ahogy az év második felében az iPad mellé megérkeznek a további tabletmodellek, a netbookok vonzereje egyre csökkenni fog. Az iPad révén az Apple jelenleg egyeduralkodónak tekinthető a tabletek piacán, de ez nem lesz mindig így. Ahogy az iPhone-t is követte a többi gyártó, úgy az iPad nyomán is érkeznek majd más cégek tabletjei Windows vagy Android operációs rendszerrel. "Az Apple sikeresen vitte át az iPhone alkalmazás-üzletét az iPadre de az androidos telefonok jöttek a nyomában és ugyanez fog történni a tabletekkel is" - írta elemzésében Jacobs.
Az IDC korábbi előrejelzése szerint idén 7,5 millió, 2014-ben azonban már 46 millió "media tablet", azaz 7-12 hüvelykes kijelzővel rendelkező, tablet formátumú, érintőképernyős eszköz talál gazdára. Ugyanebben az évben 398 millió notebook fogy majd, okoselefonból 439 milliót adnak el, vagyis a tabletek nem váltják le egyik kategóriát sem, inkább beépülnek melléjük, egyedi alkalmazásaikkal és új felhasználási modellekkel.