Így rombolta le a Facebook a privát szférát
A Facebook folyamatosan változik és lassan igyekszik bekebelezni a teljes webes kommunikációt. Sikeres is ebben, amit nem csak a felhasználók számának gyarapodása, a funkciók bővülése vagy a dizájn megújulása jelez. Öt év alatt a személyes adatok kezelésének szabályzata is teljesen kifordult önmagából.
Kezdetben a rendszer zárt volt, ma pedig a felhasználónak a legtöbb esetben nincs választása, s adatai szabadon szivárognak szerte a nyílt weben, sőt a Facebook az adatokat ma már megosztja partnereivel, s a hirdetőkkel is. A változás minden esetben minimális volt, de a lépcsőzetes leépítés eredménye, hogy a kényes és szigorú, felhasználókat védő szabályzat mára teljesen kiszolgáltatottá teszi az embereket.
A kezdeti erős kontroll
Eleinte minden információ kezelése a felhasználó kezében volt. "Semmilyen Facebookra feltöltött személyes adat nem érhető el a szájt azon felhasználói számára, akik nem tagjai legalább egy olyan csoportnak, melyet megadtál a személyes beállításaid között" - áll az oldal 2005-ben érvényes adatkezelési elveiben. 2006-ra olvadni kezd a szigor, alapbeállításként már publikusak az információk: "Megértjük, hogy nem akarod a világon mindenkivel megosztani a Facebookon magadról megadott információt. Ezért megadjuk neked a lehetőséget, hogy ellenőrizd, kezeld ezeket az adatokat. Alapbeállításként korlátozzuk a profilodban lévő információid megjelenését az iskoládra, lakóhelyedre és egyéb okkal hozzád kapcsoló közösségekre."
2007-re elértünk ahhoz a ponthoz, amikor egyes kérdések már a felhasználó feje fölött dőltek el: "A profilinformációk, melyeket megadsz a Facebookon, elérhetőek lesznek minden Facebook-felhasználónak, akik tagjai legalább egy olyan hálózatnak, amihez te is tartozol és engedélyezted az ezen keresztüli adathozzáférést (például iskolai, földrajzi hálózatok, vagy barátok barátai). A neved, iskolád neve és a profilképed viszont elérhető lesz a keresési találatok között, kivéve ha másképp nem rendelkezel a személyes beállításoknál."
2009 novemberében már a közvéleményt egy részét is zavarta a lazább felfogás, egyes pontokat vissza is kellett vonni, át kellett fogalmazni a szabályzatban, de végeredményben a személyes adatok ekkor kerültek Facebookon kívülre: "A Facebook úgy lett megalkotva, hogy könnyen megoszthasd rajta az információkat bárkivel, akivel akarod. Te döntöd el, hogy mennyi adatod megosztását érzed még kényelmesnek és te határozod meg, milyen körökben legyenek ezek elérhetőek. Érdemes átvizsgálnod az adatkezelési beállításokat és megváltoztatni őket, ha szükségesnek tartod a preferenciáid alapján.
Az információ, aminek a publicitása "mindenki" beállításon van, elérhetővé válik mindenki által az interneten, beleértve azokat is, akik nincsenek bejelentkezve a Facebookra, illetve külső keresőmotorok által is indexelhetőek. Ezek a Facebookon kívül is kapcsolatba hozhatóak veled és importálhatóak, exportálhatóak általunk és mások által mindenféle adatvédelmi korlátozás nélkül. A Facebookon bizonyos típusú információk alapbeállítása "mindenki". Felülvizsgálhatod az alapbeállításokat a személyes beállítások között."
Elvérzik a privát szféra
A 2009 decemberében bevezetett változtatások hangvétele is módosult és már örülhet a felhasználó, hogy legalább néhány információ elérését korlátozhatja. "Az információk bizonyos kategóriáira, mint a neved, nemed, profilképed, barátaid listája, rajongott oldalak listája, földrajzi elhelyezkedés és a hálózatok, melyeknek tagjai vagy, úgy tekintünk, hogy mindenki számára elérhetőek, beleértve a Facebook-alkalmazásokat is, ezért ezeknek nincs adatvédelmi beállítása. Habár, azt képes vagy korlátozni, hogy más felhasználók megtalálják rólad ezeket az információkat a keresőn keresztül."
A jelenlegi, 2010 áprilisától éles szabályzat pedig végérvényesen kiszolgáltatottá teszi a Facebook-felhasználókat, mindenek fölé helyezve a hirdetők és a partnerek kiszolgálását. "Ha egy alkalmazás vagy weboldal által kapcsolódsz (a Facebookhoz), az hozzáfér a rólad szóló általános információkhoz. Az általános információ kifejezés alatt értendő a neved, barátaid nevei, profilképeid, nemed, felhasználói azonosítód, kapcsolataid és bármely tartalom, amit a "mindenki" beállítással osztottál meg. Bizonyos információtípusok, melyeket posztolsz a Facebookon, alapból "mindenki" beállítással jelennek meg. A te személyiségi beállításaid csak azt befolyásolják, hogy kik tekinthetik meg a különböző kapcsolataidat a profil oldalon. Amennyiben kényelmetlennek érzed a kapcsolatok publikus megjelenését, akkor érdemes megfontolnod a kapcsolat eltávolítását (vagy nem megkötését)."
Hova jutottunk?
Így együtt végigolvasva a Facebook egyébként mindig is publikusan elérhető szabályzatait, kiderül, hogy az eredeti közösséget éppen azzal tudta megfogni, hogy egyszerű és hatékony eszközöket kínált a személyes adatok kezelésére. Ahogyan a Facebook nagyobbra nőtt és egyre fontosabbá vált, úgy kellett volna döntenie, hogy ezeket rendben tartja, illetve fejleszti, hogy megfeleljen az egyre nagyobbá növő közösségnek.
Ehelyett Mark Zuckerberg csapata a könnyebb úton indult el és szép lassan eladta felhasználóit a partnereknek és a hirdetőknek, az emberektől pedig egyre inkább elvette a lehetőséget, hogy rendelkezzenek saját adataik felett. A Facebook pedig olyan médiummá vált, amit nehéz kikerülni, s ma már nem is feltétlenül az a személyes adat, hogy mikor és hol születtünk, hanem az, hogy kikkel kommunikálunk, mi érdekel minket, mit olvasunk és hogyan. A Facebook egyrészt egy zseniális dolog, ugyanakkor az adatkezelési elvek prostituálása lefagyaszthatja a mosolyt még a legeltökéltebb közösségi web felhasználó arcáról is.