:

Szerző: Koi Tamás

2010. március 17. 14:42

Opera: ez nem a böngészők versenyéről szól

A Telenornak tizenöt éve nem kellett, mára azonban a böngészőpiac meghatározó szereplője a norvég Opera Software. Magyarországon járt Johan Borg, a vállalat lakossági részlegének alelnöke.

Bár a cég böngészőpiaci részesedése régióktól függően továbbra is elmarad az élmezőnytől, az Opera indította el azt a folyamatot, melynek eredményeként a Microsoft március első felétől köteles alternatívákat ajánlani a korábban jelentős dominanciával rendelkező, ezért de facto szabvánnyá vált Internet Explorerrel szemben. A cégnél ettől függetlenül nem tesznek mindent függővé böngészőválasztótól, az európai versenyügyi politika közreműködésével azonban az Opera örökre beírhatja magát a böngészőprogramok történelemkönyvébe.

Nem rúgtak labdába

\"Az Internet Explorer 6 mellett gyakorlatilag alig tudott labdába rúgni bárki is\" - emlékszik vissza azokra az időkre Johan Borg, amikor a norvég cégnél fontolóra vették, hogy versenyhatósági nyomással próbálják kikényszeríteni Redmondból, hogy teret engedjen az Internet Explorer platform alternatíváinak. \"Az IE6 dominanciája gátja volt a szabad választásnak, ezzel együtt a nyílt, webes szabványokra épülő technológiák térnyerésének\" - fogalmazott az alelnök.

A szoftvercégnél úgy látják, hogy a piaci viszonyok a böngészőválasztó panel nélkül is kedvezően alakultak a beadvány megfogalmazása óta eltelt nagyjából 16 hónap alatt, a Microsoftra az uniós eljárástól függetlenül is egyre nagyobb nyomás nehezedett, miközben az Internet Explorer piaci részesedése lassan és biztosan apad a mai napig. \"Valójában nem is böngészők, hanem renderelőmotorok versenyeznek itt egymással, és a piacnak az a legjobb, ha ez egy egészséges verseny\" - fogalmazott Borg.

A böngészőválasztó, vagy ahogy informatikai körökben ismertté vált, a ballot képernyő március eleji bevezetése ettől függetlenül további, kiélezettebb versenyt hozhat. Az Operánál is belátják, hogy több okból sem versenyezhetnek a piacvezető szerepre törő Mozillával (ezek közül az egyik legfontosabb, hogy az első Firefox megjelenésekor a reklámmentes Operáért még fizetni kellett), arra azonban mindenképpen jó alkalom a böngészőválasztó, hogy az Opera a jelenlegi szűk, elsősorban informatikai szakemberekből, vagy a technológiai ismeretekkel jobban ellátott felhasználókból álló közönsége felől a nagyközönség felé nyisson - mondta el Borg a HWSW-nek.

Gyors, gyorsabb, leggyorsabb

A piac számokban

Az Opera PC-s webböngészőjének piaci részesedése a Netapplications legfrissebb statisztikái szerint 2,35 százalék. A Firefoxot nagyjából tízszer többen futtatják, de még a Chrome-ot is kétszer annyian használják világszerte, mint az Operát. Hazánkban jobb a helyzet: 3,16 százalékon áll az Opera (gemiusRanking adat), a Chrome azonban itt is valamivel 6 százalék felett jár, a Firefox pedig 53,7 százalékával messze vezeti a mezőnyt.

Az Opera fejlesztőcsapata a ballot megjelenése előtti időszakot ennek érdekében lázas munkával töltötte, az Opera 10.50 így éppen idejében, a böngészőválasztó panel megjelenésével egyszerre érkezhetett. Az új verzióban új JavaScript-motor (Carakan), valamint grafikus motor (Vega) is debütált - az Operánál leginkább az előbbi teljesítményére büszkék. Mint azt a cég alelnöke elmondta, ezen a téren az Opera mindig igyekezett élen járni, jóllehet az utóbbi időszakban kiélezett verseny folyt a böngészőpiac egyik legfiatalabb szereplőjével, a Google Chrome-mal szemben.

Borg a HWSW kérdésére kifejtette, egyértelmű, hogy ma már nem elég egy gyors böngészőt építeni, a felhasználói interfész például legalább olyan fontos szerephez jut mint az oldalmegjelenítési sebesség. Az Opera fejlesztői ettől függetlenül tovább optimalizálják a JavaScript-motort, így a napokon belül várható Opera 10.51 is számottevően gyorsul majd a jelenlegi stabil változathoz képest. A cégvezető elárulta, még idén várható az Opera 11 megjelenése, illetve addig is érkezhet egy köztes, 10.60-as kiadás a későbbiekben, ezek konkrét újdonságairól azonban nem árult el részleteket.

Mobilban erősebbek

Az Opera a PC-s böngészők piaca mellett erős jelenlétet képvisel a mobiltelefonos böngészők szegmensében, a szinte bármelyik modern készülékkel kompatibilis Opera Mini éppen tegnap ért el az 5-ös főverzióhoz, miközben az Opera Mobile-nak is megjelent a 10-es változata Windows Mobile és Symbian S60 platformokra. A két alkalmazás közül nyilvánvaló előnyei miatt a kompakt, java-alapú Opera Mini népszerűbb, és bár a program felépítése alapvetően egyszerű, a fejlesztők mégis több mint egy évet dolgoztak az új kiadáson.

Borg a fejlesztés elhúzódását az egységesített interfész kialakításának időigényével magyarázta: egy symbianes okostelefonon például gyakorlatilag teljesen ugyanazt a kezelőfelületet látja az Opera Mini 5 és az Opera Mobile 10 felhasználója - az interfészt a PC-s böngészőktől örökölték a mobil alkalmazások. Az Opera Mobile-ba emellett beépítették a proxyalapú elérést biztosító Opera Turbo technológiát, mely éppúgy tömörítve kezeli a weboldalakat, mint az Opera Mini.

Mobil-ballot? Kizárt!

A cégvezető mosollyal az arcán válaszolt, amikor megkérdeztük, elképzelhetőnek tartja-e, hogy a mobiltelefonos közegben is lesz egyszer kötelező böngészőválasztó panel. Borg szerint jelenleg a szituáció a mobil szegmensben egész más, mint a PC-s mezőnyben volt pár éve. \"Itt nincs olyan domináns böngésző, mint az Internet Explorer volt a PC-knél, a piac megfelelően szegmentált, ezért semmi nem indokolja ezt a lépést\".

Az Opera működése és jövőbeni sikeressége nyilvánvalóan a mobil szegmensen alapulhat, a cég itt több készülékgyártóval és operátorral partnerkapcsolatban áll, a vállalatnak emellett más területek is bevételforrást jelentenek, így az Opera több tévé- és set-top box gyártó számára fejleszt kezelőfelületet és böngészőt, valamint egyik legjelentősebb partnere a Nintendo, mely a Wii asztali, és a DSi kézi konzoljánál használja az Opera technológiáját.

November 25-26-án 6 alkalmas K8s security és 10 alkalmas, a Go és a cloud native szoftverfejlesztés alapjaiba bevezető képzéseket indítunk. Az élő képzések órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek. November 8-ig early bird kedvezménnyel!

a címlapról

One

30

4iG: csak One maradhat

2024. november 6. 12:28

A 4iG Csoport január 1-től egyesíti telekommunikációs kereskedelmi szolgáltatásait a One márkanév alá.