Szerző: Dojcsák Dániel

2010. február 18. 12:25

Kipróbáltuk az ingyenes Ovi Maps navigációt

Az okostelefonokon elérhető, online adatbázisokból táplálkozó térképszolgáltatás jó dolog, főleg ha gyalogos és autós turn-by-turn navigációra is használható. A Nokia nem volt szívbajos, az egész világon ingyenesen elérhetővé tette az Ovi Maps-et, navigációval együtt.

Ha valakinek GPS-vevővel ellátott Symbian S60 operációs rendszert futtató Nokia mobilja van, akkor jó eséllyel használhatja az ingyenes navigációt. Ha nincs előre telepítve a szoftver a mobilon, akkor mindössze az Ovi Maps hivatalos oldalára kell ellátogatni és letölteni a programot. A Support menüben egy legördülő menüből a saját mobilunk típusát kikeresve kiderül, hogy mi a teendő pontosan. Induláskor 10 készüléket támogatott a Nokia, de a lista folyamatosan bővül.

A drága PNA-k mehetnek a süllyesztőbe

A PNA-piac szereplői elsőként megijedhettek a Google Maps navigációtól, de a Nokia Ovi Maps talán még rémisztőbb lehet számukra. Eddig aki szeretett volna navigálni, kénytelen volt vásárolni egy PNA-t, amit az autón kívül többnyire nem lehetett használni, mert vagy kényelmetlen volt hurcolni, vagy nagyon hamar lemerült az akkumulátora. A legtöbb embernek azonban nincs is igazán szüksége egy dedikált navigációs készülékre, hiszen minden nap ugyanazokon az útvonalakon közlekedik, csak esetenként kell megtalálni egy utcát, egy éttermet vagy bármilyen ismeretlen címet. Jól jön a navigáció egy kiránduláskor, nem kell a helyieknek a lehúzott ablak mögül kikiabálva információt szerezni, de ez a legtöbb felhasználónak sosem kellett volna, hogy megérjen 40-90 ezer forintot.

\"\" \"\" \"\"

A Nokia Ovi Maps éppen az eseti navigálóknak főnyeremény, hisz a térképek böngészés és az útvonaltervezés lehetősége mindig ott lesz velük, a zsebben lapuló mobiltelefonjukon. A készülék főmenüjéből indított program másodpercek alatt töltődik be, a cellainformációk alapján azonnal a környékbeli utcák képe tűnik fel, indulhat is a keresés. A GPS-vevő ugyan készülékfüggő, de általában egy percen belül élesedik, még városi környezetben is. A HWSW egy Nokia 5800 Xpress Music készüléken tesztelte a szolgáltatást. Habár minden igyekezet megvolt, hogy fundamentális hibát találjunk az Ovi Maps-ben, de végeredményben egy kiváló megoldás mutatkozott be. Az egyetlen gyengeség a lokalizáció körül volt, de erről később.

Akár PC-ről is áttölthetjük a térképeket

Az első használatkor némi frissítés, telepítés után térképek és adatbázisok kerülnek a mobil memóriájába. Kiválasztható, hogy a készülékre vagy az SD-kártyára töltődjenek az adatok, egyértelmű, hogy utóbbi javasolt. A Google Maps navigációval ellentétben itt az sem probléma, ha valaki nem rendelkezik korlátlan adatcsomaggal, ugyanis a térképek előre is letölthetőek a Nokia Map Loader alkalmazás segítségével. Utóbbit szintén az Ovi Maps oldaláról lehet letölteni, ugyanot, ahol a térképalkalmazás is található. A használatához fel kell installálni először a Nokia Ovi Suite-ot is, hogy a számítógép lássa a mobilt.

\"\" \"\" \"\"

Ezt követően egy jól használható, áttekinthető felületen keresztül választhatjuk ki azokat a térképeket, amikre szükségünk van, folyamatosan frissíthetőek, szabadon kiválasztható bármelyik a memóriakártya kapacitásának erejéig. Ha valaki offline feltöltötte a az adatokat, akkor később menet közben nem kell majd az adatforgalom miatt aggódnia, esetleg az érdekes pontok és egyéb adatbázisok frissítései érkeznek majd a 3G hálózaton keresztül, viszonylag kevés adatforgalmat ganerálva, így a korlátos csomagok tulajdonosainak sem kell aggódnia a számla miatt.

Nem is eszik olyan sokat

Egy budapesti pár kilométeres útvonal tervezése párszáz kilobyte adatforgalmat generált, de Egerig is le lehetett érni 1,6 megabájtból. Ha valakinek legalább 1, de inkább 5-10 gigabájtos adatcsomagja van, akkor akár azt a luxust is megengedheti magának, hogy menet közben töltse le azt a térképet, amire szüksége van. Ehhez persze hozzá kell tenni, hogy nem árt 3G lefedettség, így a térképeket érdemes városban letölteni.

A navigációs szoftver elindítása után azonnal kiválaszthatjuk, hogy azt szeretnénk látni, ahol éppen vagyunk, vagy éppen keresünk helyeket, autóval vagy gyalog navigálnánk valahová. A térkép 2D és 3D nézetben is megjeleníthető, s ugyan épületek nincsenek, de alapjában véve nagyon pofás felületet kap a felhasználó. A telefon teljesítményétől függően a megjelenítés sebessége változhat, de egy normál kocsikázás vagy séta közben teljesen sima átmenetekkel találkoztunk. Autópályán előfordult, hogy a minket jelző piros ikon nem simán haladt, hanem inkább ugrált, de egyébként nincs gond a megjelenítés sebességével.

Szép a térkép

A felületek szép színesek, az utcák szürke, fehér felülete mellett a főutak sárgák, a víz kék, a zöldterületek pedig zöldek. Apróságnak tűnik, de sokkal érthetőbb így amit látunk, mint mondjuk a Google Maps-en vagy egy TomTom felületen. A kezelés is rendben van, egyszerű és intuitív, felül látható a keresett hely neve, navigáláskor pedig az utasítások láthatóak, lent pedig az utazással kapcsolatos adatok (hátralévő idő, távolság, sebesség, aktuális hely). A térkép néha ugyan akadozgat, de alapjában véve jól követhető, s nem csak a csíkot kell bogarásznunk, hanem a kereszteződésekben egy kontrasztos nyíl mutatja merre van az arra.

\"\" \"\" \"\"

A menük mindegyike megmaradt kicsit telefonos hangulatban, de  a fejlesztők szerencsére  odafigyeltek arra, hogy minden részében \"ujjbarát\" legyen, tehát akár menet közben is kényelmesen lehessen vezérelni. Alapbeállításként a régi SMS-rutint elővevő billentyűzetet kapjuk, ami okostelefon-használóknak kínos lehet, viszont főleg autóban kénytelenek vagyunk ezt használni, mert a virtuális QWERTY gombjai annyira picik, hogy csak stylus-szal érdemes hozzányúlni. Ez természetesen készülékfüggő, az Ovi Maps szempontjából irreleváns.

Nem kell tanulni

A keresés maga ellenben viszonylag egyszerű, teljesen intuitív menüpontokon keresztül lehet eljutni a tervezés pillanatáig. Általában elég beírni az utcanevet, házszámot és a találati listában megjelenő elemek közül a legfelső lesz a postacím, a többi pedig a környékbeli érdekes pontok valamelyike. Az online és offline keresési mód között elsőre nehéz különbséget tenni, amennyiben feltöltöttük a térképeket, de érdemes megjegyezni, hogy ha online módban vagyunk, akkor biztosan a legfrissebb adatbázisok és térképek szolgálnak ki minket. Offline módot éppen ezért a külföldi csámborgások kivételével nem is feltétlenül érdemes alkalmazni. Ha valaki menet közben töltögeti a térképeket, akkor sem kell ugyanazt az útvonalat kétszer letölteni. Ha egyszer már terveztünk egy környéken, akkor azok a térképek megmaradnak a memóriában.

\"\" \"\" \"\"

Mivel a legtöbb telefon kijelzője elég kicsi, fontos szempont a hangnavigáció pontossága, hasznossága. Ezzel kapcsolatban ki kell ábrándítani mindenkit, aki azt hiszi, hogy a magyar lokalizációval jól jár. Sajnos az angolszász környezetre fejlesztett hangmodulra hiába fordították le az utasításokat, inkább vicces . Arról nem is beszélve, hogy idétlen szavakat használtak. Valószínűleg, az eredmény inkább vicces mint hasznos \"300 méter múlva tartózkodjon balra. 200 méter után válassza a másodikat.\" A teszt alatt kipróbált amerikai angol nyelv viszont kifogástalan volt, perverzebbek feltehetik az utcanév-felolvasós változatot is, ami menet közben biztosan mosolyt csal majd az utasok arcára.

Egyél, igyál, mulassál!

A térképek egyébként a Navteq adatbázisából származnak, ami hazánkban nem az elérhető legjobb minőséget jelenti, viszont a budapesti kalandozások alkalmával tökéletesen teljesített. Az Ovi Maps átment az \"egyirányú utca\" és a \"balra kanyarodni tilos\" teszteken is, amin például a TomTom rendszeresen elvérzett. Forgalmi információk viszont sajnos nincsenek hazánkra vonatkozóan, de ez esetben ezt nem érdemes felróni hibaként. Az ingyenes terméket valószínűleg azok választják, akiknek tényleg csak eseti jelleggel van szükségük irányításra.

A POI-k mellett érdemes kiemelni a Lonely Planet és a Michelin adatbázisait, amik nevezetességek, éttermek, helyi üzletek keresésében nélkülözhetetlenek. Bárhol vagyunk, az aktuális helyzetünkhöz legközelebb eső elemeket látjuk. Budapest is benne van a pakliban, de ennél sokkal érdekesebb a helyzet, ha idegen helyekre megyünk és ott szeretnénk a legjobb helyeket meglelni. A tízezer forintos Lonely Planet könyvek helyett a legtöbb embernek valószínűleg jobban megéri a párszáz forintos roaming költség, amit a szövegek letöltésére szán.

Örömteli, hogy a PNA-piac haláláról szóló jóslatok mellett már valós eredményeket is fel tudunk mutatni, s nem csak arról lehet beszélni, hogy valamikor majd a mobiltelefonokkal navigál majd mindenki. Megoldódott az a probléma is, ami főleg a Windows Mobile-okat sújtotta, hogy navigáció közben a bejövő hívás összezavarja a rendszert. Itt ki is lehet lépni az alkalmazásból, a navigáció folytatódik, s ha manőver következik, akkor arról akár telefonálás közben is értesülünk a hangnavigáció által.

Minden Nokiásnak kötelező

Habár teljesen szkeptikusan álltunk hozzá az Ovi Maps teszteléséhez, de azt kell mondani, hogy telitalálat. Apró, felejthető hibák ugyan vannak, de ezeket ellensúlyozza a kényelem és a plusz szolgáltatások sokasága. Emiatt aligha fognak tömegek rohanni a boltba Nokia-telefonért, de aki a támogatott készülékek valamelyikével rendelkezik, annak mindenképp érdemes kipróbálnia, nem fog csalódni.

November 25-26-án 6 alkalmas K8s security és 10 alkalmas, a Go és a cloud native szoftverfejlesztés alapjaiba bevezető képzéseket indítunk. Az élő képzések órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek. November 8-ig early bird kedvezménnyel!

a címlapról

MAX

1

A Maxnál is indul a fiókmegosztás korlátozása

2024. november 8. 10:30

A streamingszolgáltatás a következő hetekben már elkezdi figyelmeztetni az előfizetőket a fiókmegosztással való leszámolásra, jövőre pedig a tettek mezejére lép.