:

Szerző: Koi Tamás

2010. január 21. 13:28

Nehézfiú harcol az emelt díjas SMS-ek ellen

A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH), illetve a hozzá tartozó hírközlési fogyasztói jogok képviselője (HFJK) is megpróbálja felvenni a harcot a több esetben tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat mellett működő, emelt díjas SMS-eket küldő tartalomszolgáltatókkal.

Az elmúlt években igen népszerű mobiltelefonos szolgáltatássá, egyben több milliárd forintos üzletté vált a csengőhangok, játékok, videoklipek, hírek, szöveges tartalmak fogadott emelt díjas SMS-sel való megvásárlása. A fogadott emelt díjas SMS-ekre az erre szakosodott tartalomszolgáltatóknál lehet előfizetni, a szolgáltatás igénybevételének feltételei azonban a fogyasztóvédők és a hatóságok álláspontjai szerint sok esetben nem tisztázottak.

Átver a szolgáltató? Tudd meg MOST!

A gyanútlan fogyasztók ezért akár több tízezer forintos számlát is kaphattak, illetve kaphatnak most is a hónap végén a mobilszolgáltatótól, mivel adott esetben nem voltak tisztában azzal, hogy a megrendeléssel valójában egy folyamatos szolgáltatásra fizettek elő. Takács Péter, a hírközlési fogyasztói jogok képviselője a hatóság mai sajtótájékoztatóján elmondta, csak az elmúlt fél évben mintegy 240 panasz érkezett a szervezethez ezzel kapcsolatban - volt olyan, emelt díjas SMS-ekből adódó számlatétel, mely elérte a félmilliós nagyságrendet.

Az NHH és a HFJK ezért mindhárom mobilszolgáltatónál megvizsgálta a fogadott emelt díjas SMS-szolgáltatásokkal kapcsolatos tájékoztatást, az általános szerződési feltételek (ÁSZF) vonatkozó passzusait, majd a tavalyi év során mindhárom operátort arra kötelezte, változtasson gyakorlatán.

\"\"
A fogadott emelt díjas szolgáltatások folyamatábrája

A hatóság többek közt azt írta elő, hogy alapbeállításként az kerüljön rögzítésre az előfizetésekben, hogy ilyen típusú szolgáltatás automatikusan nem vehető igénybe. Előírta továbbá, hogy a harmadik félnél (tartalomszolgáltató) megrendelt fogadott emelt díjas SMS-t a mobilszolgáltató csak abban az esetben továbbíthatja, ha a felhasználó a saját mobilszolgáltatójánál előzetesen egyértelműen jelezte és engedélyezte, hogy ilyen típusú szolgáltatásokat igénybe akar venni.

Csak a T-Mobile tilt

A három magyarországi mobilszolgáltató közül mostanáig egyedül a T-Mobile vezette csak be  az előzetes regisztrációt, a Vodafone és a Pannon bíróságon támadta meg a hatóság döntését. Úgy tudjuk, a két szolgáltató közül az egyik nem is ismerte el valós, előfizetők széles körét érintő problémának az emelt díjas SMS-ekből eredő számlázási hercehurcát, a másik pedig az NHH szabályozási módszerével nem értett egyet.

A hatóság nem csak szabályozási eszközökkel, hanem hatékonyabb tájékoztatással is meg kívánja előzni az emelt díjas SMS-ek okozta számlasokkot, ezért a HFJK a Magyar Mobilmarketing és Tartalomipari Egyesülettel együttműködve létrehozta a www.mobilozzokosan.hu weboldalt, ahol az emelt díjas szolgáltatásokon felül egyebek mellett a mobilinternet megfelelő használatáról is tájékoztatják a látogatókat. Az oldalon egy kereső is működik, ahová az emelt díjas szolgáltatás telefonszámát beírva információ kapható az üzemeltetőről és az általa kötelezően létrehozandó ügyfélszolgálat elérhetőségéről.

A mobilos tartalomletöltő szolgáltatások számos esetben tisztességtelen gyakorlatával szemben korábban más hatóságok is megpróbáltak fellépni. A mobilszolgáltatók számára is busásan jövedelmező, milliárdos üzletet jelentő csengőhangbizniszre az Európai Unió átfogó vizsgálatának keretén belül a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) is lecsapott tavaly. Amellett, hogy az NFH bírságolási jogkörrel rendelkezik az adott tartalomszolgáltatókkal szemben, a fogyasztóvédelmi hatóság szintén létrehozott egy tájékoztató oldalt, mely a mobiltartalmak letöltésének következményeire figyelmeztet.

a címlapról