Hét éve nem nőtt ekkorát a PC-piac
A negyedik negyedévben hatalmasat erősödött a PC-piac, a világ minden táján nőttek az eladások, derül ki a Gartner által nyilvánosságra hozott adatokból.
Hatalmas erősödés
2009 utolsó három hónapjában mintegy 90 millió PC talált gazdára világszerte, az eladások több mint 22 százalékkal erősödtek 2008 (nagyon gyenge) negyedik negyedévéhez képest, jelentette a Gartner piackutató vállalat. Amerikában és a Távol-Keleten már a harmadik negyedévben is nőttek a PC-eladások, a negyedik negyedévre azonban az EMEA régióban is megindult a fellendülés. Az EMEA régiót később érte el a pénzügyi krízis mint Amerikát vagy a Távol-Keletet, ennek megfelelően a kilábalás is később kezdődött meg, de megkezdődött.
A karácsonyi szezonban nagyon erős volt a kereslet a fogyasztói laptopok iránt, azonban a gazdasági helyzetre való tekintettel főleg az olcsó gépek fogytak. A folyamatok nyertese egyértelműen az Acer volt, amely lendületes növekedéssel megszilárdította második helyét a gyártók versenyében és egyelőre semmi sem utal arra, hogy az előretörése lassulna. A Gartner szerint az október végén elrajtoló Windows 7 nem volt közvetlen hatással a PC-eladásokra, valószínűleg csak kevesen vettek új gépeket a Windows 7 miatt. Az operációs rendszer rajtja azonban nagyszerű marketing-eszköz volt a PC-gyártók számára, hogy felhívják a figyelmet a termékeikre és a vásárlókat becsalogassák az üzletekbe.
Robog az Acer és a Lenovo
A gyártók globális versenyét továbbra is a HP vezeti, a kaliforniai cég erős a fogyasztói szegmensben is, a negyedik negyedévben a piaci átlag felett tudott nőni, világpiaci részesedése már megközelíti a 20 százalékot. A második helyet az Acer szerezte meg, amely már korábban lehagyta a Dellt. A kedvező ár-teljesítmény arányú gépekre hajtó tajvani cég több mint 40 százalékkal növelte PC-forgalmát, részesedése 13,5 százalék volt. A bronzérmet a Dell csípte el, a vállalat azonban továbbra is növekedési gondokkal küzd, PC-eladásai csupán 5,7 százalékkal emelkedtek a Gartner szerint. A cég jelenleg a profitabilitásra hajt, ezért nem vett részt az árversenyben.
A világ negyedik legnagyobb PC-gyártója a Lenovo lett, a vállalat IdeaPad termékeivel sikeresen tört be a fogyasztói szegmensbe és éves szinten 42 százalékkal növelte PC-eladásait. A nagy gyártók közül a Lenovo nőtte a legnagyobbat, piaci részesedése 8,7 százalék volt a negyedik negyedévben. Az ötödik helyen a gyártói rangsorban a Toshiba található, a cég a noteszgépeinek köszönhetően közel harmadával tudta növelni PC-eladásait, s így 5,3 százalékos piaci részesedést szerzett.
Új király az amerikai piacon
Az amerikai piacon nagy pálfordulás következett be a negyedik negyedében, az évek óta második helyezett HP megelőzte a Dellt és a legnagyobb PC-gyártóvá vált. A HP amerikai részesedése 30 százalék volt a negyedik negyedévben, egy évvel korábban csak 26 százalék, a Dell eközben 27-ről 22 százalékra csúszott vissza. Az amerikaiak közel 20 millió PC-t vásároltak az utolsó negyedévében, 26 százalékkal többet mint tavaly ugyanekkor. Az Acer 15 százalék feletti részesedésével már az amerikai piacon is harmadik, s ha a Dell rossz szériája folytatódik, év közepére akár a második is lehet. Michael Dell vállalata abban bízhat, hogy idén végre a vállalatok is elkezdenek PC-ket vásárolni.
Meglepő módon az amerikai PC-piacon nem egy amerikai és nem is tajvani, hanem egy japán cég érte el a legnagyobb növekedést, a Toshiba 70 százalékkal több PC-t értékesített mint egy évvel korábban, ezzel részesedése 8,7 százalékra nőtt. A hazai pályán játszó Apple átlag alatti, 23 százalékos növekedést tudott csak elkönyvelni, részesedése így 7,5 százalékra esett vissza, derül ki a Garter adataiból.