:

Szerző: Szabó-Kállay Anna

2009. december 28. 10:55

2009 legjobb technológiai koncepciói

Közeleg az év vége, az összegzések és a következő évre vonatkozó előrejelzések ideje. Cikkünkben a 2009-es év érdekes kezdeményezéseiről írunk, de ezzel mégis a jövőbe tekintünk. Igaz, nem a következő évre, hanem egy kicsit előbbre: futurisztikus technológiai koncepciók közül válogattunk.

B-Touch - érintőképernyős mobil vakoknak

A legtöbb infót erről a koncepcióról a YouTube videó melletti leírásból kaphatunk meg, első kézből, a tervezőtől. Zhenwei You az alkotó, és az volt a célja a B-Touch tervvel, hogy olyan érintőképernyős telefont hozzon létre, amit használhatnak látássérültek is, sőt, kifejezetten megkönnyíti az életüket. A mobil a vizuális információt hanggá alakítja, vagy érintéssel érzékelhető formába önti. Ez utóbbi a legtöbb esetben a Braille írás, de néhol jelenthet többet is. Például az elképzelés szerint a folyadékkal töltött gombok képesek az alakjukat változtatni, így a megfelelő üzemmódban képesek kirajzolni a felhasználó előtti útszakasz formáját, gödröket, buckákat; ezeket kamera segítségével méri fel. Ráadásul van a B-Touchban többek között navigációs funkció is, GPS-szel, gyalogos útiterv-lehetőséggel, naprakész közlekedési információkkal és tömegközlekedési tájékoztatókkal.

\"\"

A kamera egyébként más esetekben is képes \"látni\" a használója helyett. A fényképezővel készített fotókat a rendszer összeveti az adatbázisába előre feltöltött képekkel, így meg tudja mondani, mi a lefotózott tárgy. Sőt, a színét is le tudja írni, ezzel például abban segíthet, melyik ruhákat lehet együtt mosni. Szövegeket is lehet a telefonnal szkennelni, ezt aztán hanggá vagy Braille írássá alakítja a gép. A formája ergonómikus, így könnyen meg lehet találni az ujjakkal a szükséges gombokat.

A legizgalmasabb részről nem esik szó a leírásban: azt nem tudjuk meg, az elképzelés szerint miből készülne a látássérültek által is használható érintőképernyő. Ez a szép az ilyen tervekben: a készítőnek nem kell ilyesmit részleteznie, hiszen \"csak\" egy koncepcióról van szó, ezért nem muszáj, hogy már létező technológiákat alkalmazzon, így semmi nem szab határt a képzeletnek. (Találkoztam viszont egy vakoknak készült navigáció koncepciójával is, ahol erre is kitért a tervező. A Touchy Feely Navigation a fentihez hasonló érintőképernyőt használ, ezt a vékony gumiborítás alatt húzódó elektromágneses tekercsek sorával oldaná meg Natalia Ponomareva.)

PS4 - az átlátszó játékkonzol

Az Ausztráliában élő Tai Chiem a PlayStation játékkonzoljával kapcsolatban álmodott merészet. A PS4 névre keresztelt terv szerint érintésérzékeny üvegből készülnek egyes részei mind a kontrollernek, mind magának a játékgépnek. Az optikai lemez műanyag borítása teljesen testre szabható, és a PlayStation-szériának megfelelően a konzol simán működik, akár fektetve, akár állítva teszik le. A játékvezérlők Bluetooth-on keresztül kommunikálnak a rendszerrel. Jól mutatna a nappaliban, az egyszer biztos! Vagy egy Google-iroda pihenőszobájában, ahol a városi legendák szerint többféle konzollal szórakozhatnak az inspirációra vágyó dolgozók.

\"\"

NVDRS_tape - retró zenelejátszó modern formában

A kazetta formájú MP3-lejátszó kitalálásánál a régi kedves emlékek játszottak szerepet. Amikor egy 45, 60 vagy 90 perces kazettára válogatta össze az ember a zenéket, sokkal jobban oda kellett figyelni, mint most, amikor szinte végtelen tárhely áll rendelkezésre, hogy magunkkal vihessük a zenéinket. Az NVDRS_tape koncepciójában ugyanúgy csak 45, 60 vagy 90 perc áll rendelkezésre a különböző modelleknél: a memóriájuk csupán 10, 15 vagy 20 szám tárolását teszi lehetővé, ezért újra agyalhat az ember: Lady Gaga a fontosabb vagy inkább a Radio Gaga? Abban is a régi időket idézi a koncepció, hogy ujjal lehet előre vagy hátra \"tekergetni\" a számokat. Szintén ujjon pörgetve, kinetikus energiával lehet tölteni az akkumulátorát.

\"\"

Az NVDRS_tape kitalálásában többen vettek részt, de a projekt Stefano Pertegato neve alatt található meg a dizájnerek portfólióit összegyűjtő coroflot oldalon. Mivel egy ilyen külsejű MP3-lejátszó létrehozásához minden technológia adott, nem csoda, hogy kapható már kazetta formájú modell, de az a típus, ami például a Brandónál kapható, snassz módon csak USB-n keresztül tölthető, és a memóriája is bővíthető. Hol itt a kihívás akkor?

HP Make-Up és társai - notebookok nőknek

Személyes kedvencem a női HP-koncepció kollekció Nikita Buyanov-tól, ami egy kicsit görbe tükröt tart a nők elé: mire is van nekünk szükségünk egy notebooknál. Az egyik modell nem csak átvitt értelemben tükör: a HP Make-Up monitora sminktükörré alakítható. A kenceficéket az optikai meghajtó helyén lehet tárolni, és egy körömfestő masinát is elrejtettek a gépben.

A HP Mama víz-és ütésálló, és jár hozzá egy jeladóval felszerelt karperec. Két Bluetooth-os kamera folyamatosan követi a közelben játszadozó gyerekek tevékenységét, míg az elfoglalt anyuka a dolgát végzi a gépen. A HP Chameleon notebookon három kamera van, ezek a környezet kinézetét figyelik, ennek megfelelően színeződik át az úgynevezett \"adaptív mikrocellás\" borítás, hogy illeszkedjen a háttérhez a gép külseje. A HP Fitness összecsukva mérlegként is funkciónál, a mellékelt karperec pedig sportolás közben lehet hasznos. Környezetvédőknek készült a HP Eco a napelemmel és a pulzus- és vérnyomásmérős karpereccel. Ebbe a gépbe egyébként vonalkód-leolvasót is terveztek. A HP Perfume egyetlen különleges featúrája az illatosítás: akár illatmintákat is le lehet rá tölteni. Az utolsó darab, a HP Nobag a kicsi retikülök sztárja lehet: a kihúzható OLED képernyők kis helyet foglalnak, így bárhol elfér a kütyü.

 

\"\"

Eléggé sarkított sztereotípiák alapján készültek ezek a koncepciók, ennek ellenére - vagy pont ezért - nagyon szórakoztatóak. A tervezőnek is csupán ennyi volt vele a terve: nőnapon elszórakoztatni picit a hölgyeket. Amikor először olvastam róla, meg voltam győződve róla, hogy egy nő fejéből pattantak ki ezek az ötletek, aztán meglepődve vettem tudomásul, hogy a név csalóka volt, ez a Nikita bizony férfi.

Rolltop - az összecsavarható laptop

A fentebb említett HP Nobag koncepcióra hasonlít a német Orkin Design csapat Rolltop névre hallgató ötlete. Mint a lenti videón is látszik, a hengeres testről egy hajlékony OLED kijelzős panelt lehet legörgetni, amit \"félbehajtva\" egy 13 hüvelykes notebookot kapunk. De \"ki is lehet simítani\" az egyébként érintésérzékeny felületet, és máris van egy 17 hüvelykes tabletünk vagy monitorunk. Egy stylus elfér a kijelző alá, a táp pedig a \"hordozóhengerben\" foglal helyet. A töltőre kevesebb szükség lenne, mint napjaink notebookjainál: a leírás szerint ugyanis az OLED ötödannyit fogyaszt, mint a TFT-k, ezért megnő az akkumulátor készenléti ideje, ami környezettudatos célokat is szolgál amellett, hogy nagyon kényelmes.

Az elsődleges célcsoport a dizájnerek, művészek és építészek, akik munkájukból vagy személyes érdeklődésükből kifolyólag gyakran használnak tabletet, de a másodlagos célcsoportba beleesik technológiai érdeklődésű ember, akit érdekelnek a teljesen újszerű notebook koncepciók. (Ha az elsőben nem is, a másodikban magamra ismertem.)

LiM - környezetbarát számítógép

Nemcsak notebook, hanem asztali számítógép kategóriában is találkozhatunk érdekes elképzeléssel. HP LiM, azaz Less is More névre hallgat Jeff Engelhardt ötlete, ami a környezettudatosságot helyezi a középpontba. 65 százalékkal csökken a felhasznált anyagok mennyisége a manapság szokásoshoz képest, ha a gép egy olyan házba kerül, aminek alumíniumból készül a váza, és bambuszból a falai. A konstrukciót így szükség esetén gyorsan szét lehet kapni és újra lehet hasznosítani. Egy 19 hüvelykes átlátszó, érintésérzékeny OLED monitor kerülne a gép mellé egy vezeték nélküli billentyűzettel és egy virtuális trackpaddel, amihez nem szükséges fizikai anyagot használni, viszont a megszokott módon lehet használni.

\"\"

A to D battery - elem minden esetre

Szintén a környezettudatosság jegyében készült a méretre formázható elemek koncepciója, az A to D battery, ami három távol-keleti úriember nevéhez fűződik: Pyeong Joo Goh, Jong Seung Choi és Ji Soo Hong az alkotók. Az újratölthető akkumulátorokat memóriahab veszi körül, ezért gyakorlatilag bármilyen sztenderd elemet helyettesíthet, mert az ember csak összenyomorgatja a borítást akkorára, hogy beférjen a megfelelő nyílásba, az anyag pedig kitölti a rendelkezésre álló helyet.

\"\"

Az elképzelést szerint a nikkel-hiperoxid alapú elem kapacitása megegyezik egy normál AA elemével. Ha létezne a valóságban ez az elem (és ha valóban odafigyelne mindenki), néhány darab elég lenne egy-egy háztartásnak. Elég egy tartalék, hogy legyen azonnal mit lenni a lemerült elem helyére, és mindegy lenne, melyik típus merült le.

Recyclable Paper Laptop - az újrahasznosítható laptop

Környezetkímélésre törekszik az újrahasznosítható laptop is, az egyik legmeredekebb ötlet, amit valaha láttam. A tervező, Je Sung Park abből indult ki, hogy fejlett, ám könnyen használható számítógépekre van az embereknek szüksége, és ha már egyre inkább elterjednek az egyszer használatos fényképezőgépek és az eldobható mobilok, miért ne lehetne hasonló alapokra helyezni a számítógépet is?

\"\"

Az alapanyag szerinte lehetne egyszerűen újrahasznosított papír is. A több rétegnek köszönhetően szerinte egyszerűen lehetne cserélni az \"alkatrészeket\" is. Szerintem azért tovább használnak mostanság egy notebookot, mint ameddig a papír bírja, de gondolatébresztőnek jó lehet az ötlet: érdekes, melyik gyártó mit talál ki az újrahasznosításra a való életben. Egyes becslések szerint 2007-ben az USA-ban termelődött 2,25 millió tonnányi e-hulladéknak (tévék, mobiltelefonok és számítógépek) csupán a 18 százalékát sikerült újrahasznosítani, tehát valós problémára világított rá a tervező az újrahasznosítható notebookkal.

Thesis project - \"kiterjesztett valóság\" játék

Egészen más szempontból meghökkentő Frantz Latorne projektje, amely az augmented reality technológiát használja, ezt magyarul többnyire \"kiterjesztett valóság\"-nak fordítják. A technológiának az a lényege, hogy a valóságos tárgyakat egy készülék (például egy iPhone vagy egy androidos mobil) kiegészíti a virtuális elemekkel a kijelzőjén látható képen. Erre alapozva, valódi játékokkal kiegészítve készített egy FPS-hez hasonló játékot a tervező, ami a lenti videón látható.

Augmented Reality Toys.v1 (Work in progress) from Frantz Lasorne on Vimeo.

A játékosoknak a fejükre kell húzniuk egy Augmented Reality szemüveget, aminek a kijelzőjén látják magukat a játékfigurákat és a hozzájuk társított virtuális eszközöket is. A szabályok szerint először mindenki társíthat néhány bónuszt a saját figurájához (páncél, álca, fegyverek, plusz életerő), ezután be kell rendezni a \"csatamezőt\", és már kezdődhet is a játék. A leírás szerint egyesével kerül sor a játékosokra, körönként léphetnek bizonyos ideig, illetve támadhatnak, gyógyíthatnak, védekezhetnek, fegyvert válthatnak, satöbbi, pedig szerintem ez valós időben sokkal izgalmasabb lehetne. Ahogy az FPS-ekben is, itt is minden egyes fegyvernek megvan a maga tűzereje és hatósugara, amelyek elől a játékosok valódi fedezékek mögé bújhatnak. A cél természetesen az, hogy legyűrjük (megöljük) az ellenfél karakterét.

Ha egyszer valaha megvalósul egy ilyen játék, muszáj lesz előkeresnem a régi legóimat, és lejátszani velük egy ilyen partit. Azt hiszem, nem csak nekem lenne frenetikus élmény, hanem Űrhajós Marcinak is. Ő volt a kedvenc Legóm, megérdemel egy ilyen high-tech csatát.

Maptor - projektoros navigáció

A navigációk terén is vannak érdekes ötletek. A fentebb említett, látássérülteknek szánt példány mellett ez a projektoros típus is felkeltette az érdeklődésemet. Elsősorban gyalogos tájékozódásban nyújthat segítséget, egy autóban inkább zavaró, mint hasznos lenne egy ilyen projektoros megoldás. Jin-Sun Park és Seon-keun Park nevéhez fűződik a Maptor névre hallgató navi, amivel bármilyen felületre, akár a kezünkre is kivetíthetjük a térképet.

\"\"

A kütyü a beépített GPS-nek köszönhetően nagy piros nyíllal jelzi a pillanatnyi helyzetet a kivetített térképen, amin természetesen lehet zoomolni, illetve a kivetített kép méretét is lehet szabályozni. Az elképzelés szerint Bluetooth-kapcsolaton keresztül lehet rá új térképeket tölteni. Alig nagyobb, mint egy rúzs, ezért akár nyakban is hordhatnák a turisták és a nehezen tájékozódó személyek. A terv szerint környezetbarát anyagból készülne ez a koncepció is, ami egyébként nem is tűnik olyan nehezen kivitelezhetőnek. Ennél inkább csak az a kérdés, lenne-e rá igény... és gyártó.

Intel MID - netezés bárhol

Petr Kubik az Intel versenyére készítette el a saját mobile internet device (mobil internet eszköz) tervét, aminek egyébként nem adott semmilyen különleges fantázianevet. Specifikációkat nem képzelt el a tervező, de tulajdonképpen a képek magukért beszélnek. Maga az eszköz elég kicsi ahhoz, hogy elférjen zsebben, viszont kihajtogatva a \"faltól falig\" érő hármas kijelzőt, akár filmet nézni, játszani, böngészni vagy dolgozni is lehetne rajta. A versenyt, amit Petr Kubik nyert meg, Csehországban rendezte az Intel az Asussal karöltve. (A díjátadó a tavalyi év végén volt, de a nemzetközi sajtó már idén kezdett el cikkezni a tervről.) Az összes beküldött pályaművet ezen a linken nézheti meg az, aki további koncepciókra szomjazik.

\"\"

Magic Stone - álmaink telefonja

Az utolsó a listában egy olyan koncepció, amit red dot design díjjal jutalmaztak idén. Aleksandr Mukomelov mutatta be a Magic Stone ötleten keresztül, ő hogyan képzeli el a mobiltelefont 2020-ban. Szerinte meg kell adni a lehetőséget, hogy minden felhasználó saját magának tervezhesse meg a telefonját egy weboldalon keresztül, a formától kezdve a színen át a mintákig.

 

\"\"

A gyártó a honlapon elkészített modell alapján gyárt le minden mobilt egyesével, így mindenki saját maga rakhatja össze álmai telefonját. Csak a külsőt lehet egyedileg megtervezni, a tudás a koncepció szerint adott, de nagy valószínűséggel erre senkinek nem lenne panasza, akár még 2020-ban sem. Nem kell tölteni a mobilt, ugyanis olyan különleges anyagból készül(ne) a borítása, ami energiává alakítja a napfényt, illetve elektromágneses mezőkből is tud töltődni.

A telefont nem csak az érintőképernyőn keresztül lehet vezérelni: van benne egy hologramos, lézeres kivetítő, ami érzékeli a térben lévő mozgást is, tehát a kivetített képben is irányíthatunk kézmozdulatokkal. Hogy egy érdekes példát mondjak, le lehetne játszani egy sakkpartit mindenféle bábuk nélkül, pusztán a telefon által kivetített hologramos képben. A folyamatos internetkapcsolat, a játékok és a hozzáférés a dokumentumokhoz teljesen alapvető, így ezeket nem is részletezném.

Lehetetlen?

A koncepciókkal sokféle céljuk lehet az alkotóknak: a fantáziájukat vetítik ki, utat vagy lehetőségeket mutatnak, problémákra világítanak rá, azt bizonyítják, mennyire kreatívak, esetleg pályázati felhívásra jelentkeznek vagy egyszerűen csak a művészetüket fejezik ki. A koncepcióknál nincsenek szabályok, nem kötelező, hogy már létező technológiát használjanak a tervezők. A legtöbb ilyen terv többnyire megmarad az elképzelés szintjén, ám akadnak olyan megoldások is, amiket végül felhasználnak piacra kerülő termékek esetében.

Lehet, hogy a fenti ötletek egy része megmosolyogtató vagy egész egyszerűen elképzelhetetlennek, megvalósíthatatlannak tűnik, de valószínűleg ugyanilyen meredeknek tűnhetett az iPhone is pár éve, amikor először kipattant valakinek a fejéből, mint egy ötlet. A fejlődést azok viszik előre, akik mernek merészet álmodni.

November 25-26-án 6 alkalmas K8s security és 10 alkalmas, a Go és a cloud native szoftverfejlesztés alapjaiba bevezető képzéseket indítunk. Az élő képzések órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról