:

Szerző: Bizó Dániel

2009. december 14. 12:17

Felrúgja a mobilpiac szabályait a Google

Saját márkájú mobiltelefonnal lép jövőre piacra a Google, erősítette meg több forrás is. Az androidos Nexus One készüléket a vállalat a mobilszolgáltatókat megkerülve fogja árusítani, amivel felrúgja az iparág szabályait.

A TechCrunch már egy hónappal ezelőtt közölte, hogy a Google telefonja létezik, majd most értesülések újabb hulláma került ki a webre. Elsőként a Wall Street Journal jelentette szombaton a részleteket, majd ezt erősítette meg a TechCrunch, saját forrásaira támaszkodva. A Google eközben közölte, hogy alkalmazottjai közt egy új mobiltelefont osztott szét tesztelésre, mely \"egy partner innovatív hardverét kombinálja Androidon futó szoftverrel, hogy új mobilos képességeket teszteljen\". Ezt követően a Twitteren is megjelentek az információk és fotók is.

A képek és rendelkezésre álló információk alapján a Google Nexus One a szintén megjelenés előtt álló androidos HTC Passionre épül - ez alapján valószínűsíthető, hogy a HTC Passion és a Google Nexus One lényegében ugyanaz. A Journal forrásai szerint a Google tervezte meg szinte a teljes, Android 2.1-re épülő szoftverréteget, beleértve az alkalmazásokat és minden egyes képernyő kinézetét. A TechCrunch ismeretei szerint a hardver a Qualcomm Snapdragon platformjára épül, magas felbontású OLED érintőkijelzővel és kamerával bír, vékonyabb az iPhone-nál, két mikrofonjával igyekszik kiszűrni a háttérzajokat a beszélgetésből.

A Google a saját márkája alatt megjelenő Nexust közvetlenül illetve kiskereskedőkön keresztül tervezi kezdetben értékesíteni, legkorábban 2010 januárjától - az egyelőre nem világos, hogy a hozzáférhetőség globális lesz-e, vagy kezdetben csak néhány országot fed le a vállalat. A lépéssel mindenesetre a Google több problémát is generál magának, melyekkel meg kell küzdenie.

Következmények

Az első és legfontosabb, hogy a világon lényegében mindenhol az operátorok uralják a mobiltelefonok értékesítését, mivel a szolgáltatásokon később szerzett profitból keresztfinanszírozzák a készülékek árát, így akár önköltségi ár alá is tudják nyomni azt, valamint kedvező részletfizetési konstrukciókat is tudnak adni, beépítve azt a havi számlába. Az európai modellnél ráadásul sokkal zártabbak és szigorúbbak az amerikai operátorok, melyek néhány esetben nem engedik meg, hogy \"idegen\" forrásból származó készüléket használjon az előfizető, hacsak nem aktiváltatja azt előbb.

Hogy a Google mennyire lesz képes vagy hajlandó támogatni a Nexus árát, egyelőre nem tudni, de ennek mértéke kétségtelenül nem versenyezhet a szolgáltatók szubvencióival. Egy másik probléma, hogy a Google ezzel maga ellen fordíthatja az operátorokat is, akikkel eddig barátkozni próbált. Bár már ez is a mobilurak megkerülését jelenti, a telefon önálló értékesítése önmagában még nem biztos, hogy kiverné a biztosítékot, ugyanakkor a Google kétségtelenül kihasználja majd szabadságát, és előtelepíteni fogja például a szolgáltatók bevételeinek alapját veszélyeztető Google Voice VoIP alkalmazását, melyet eddig nem tudott keresztülverni az operátorokon. A Google ráadásul múlt hónapban vásárolta meg a mobil VoIP-ra specializálódott Gizmo5 céget, mely a Skype-hoz hasonlóan lehetővé teszi a telefonhálózatok hívását is, alacsony díjért cserébe. Mindez felér egy hadüzenettel.

A harmadik problémát a mobilgyártókkal ápolt kapcsolat jelenti. A Nexus One közvetlen piaci ellenfele lesz a többi gyártó androidos modelljének, amivel a Google könnyen kivívhatja azok haragját. Igaz, az Android még így is vonzó maradhat sokak számára, mivel lényegében nincs licencdíja, így magasabb nyereség érhető el az androidos készülékekkel, ahogyan megfelelően testreszabható is. A gyártók ráadásul nem dúskálnak alternatívákban, mivel a kereskedelmi mobil operációs rendszerekből szűkös a felhozatal, az Android mellett csak a Symbian és a Windows Mobile érhető el, ezek pedig egyaránt súlyos versenyképességi problémákkal küzdenek az internetre orientált, érintőképernyős készülékek terén, melyek a mobilpiac leggyorsabban növekvő, és néhány éven belül dominánssá váló szegmensét képezik.

Motivációk

Hivatalos kommentár és jobb elmélet hiányában az a nézet alakult ki, hogy a Google lépését az magyarázza, hogy elégedetlen az Android és más mobil szoftvereinek térnyerésének ütemével, miközben a netezők felhasználási szokásai azt mutatják, hogy egyre több időt töltenek online mobiljukon, ami alapjaiban változtatja meg a szokásokat, kétségtelenül a PC ellenében - ez pedig a PC-monitorokat meghódított és a webes hirdetésekből meggazdagodott Google pozícióinak erodálódását jelenti.

Japánban ez a folyamat már évek óta látványosan érződik, ahol a PC-gyártók küzdenek az otthoni piac csökkenésével, mivel az okostelefonok, IPTV-k, és egyéb elektronika egyre több feladatot képes átvenni a PC-ktől, beleértve az egymással történő összekapcsolódást is - nem kell számítógép a képek megnézéséhez, kinyomtatásához vagy megosztásához, sem az online videózáshoz vagy a net böngészéséhez vagy a kommunikációhoz. A Google-nek emiatt mindenáron meg kell kapaszkodnia a mobiltelefonokon is, hogy releváns maradjon a mobilinternet által dominált következő évtizedben is.

Jelen pillanatban valószínűsíthető, hogy a Google elsősorban nem új piacra akar valójában belépni, hanem az egész piacot az általa kívánt irányba terelni. A Google telefonja lényegében egy kinyilatkoztatás, hogyan is kell kinéznie egy modern mobilkészüléknek. Ez a koncepció hasonlatos a Google Chrome megjelenéséhez, ahol a lényeg szintén nem egy saját böngésző megjelenése, hanem a többiek, különösen a Firefox és az Internet Explorer gyorsabb fejlesztésekre történő sarkallása, mégpedig a betöltési, renderelési és műveleti teljesítmény irányában.

A Google időzítése ugyanakkor szerencsétlennek is tűnhet, ugyanis lényegében akkor jelenik meg a Nexus One, mikor az Android áttörést ért el elfogadottságban. A CCS Insight egy frissen napvilágra került összegzése szerint ugyanis jövőre több mint 50 androidos mobiltelefon jelenik meg, köztük az egész üzletág jövőjét az Androidra tévő Motorolával az élen, de ott lesz a HTC, a Sony Ericsson és az Acer is, de erősít a téren a Samsung és az LG is - az egyetlen élvonalbeli szereplő, mely megtagadja az Androidot, a Nokia. Az elemzőcég szerint ráadásul a versenyben rohamosan csökken majd az ár is, és jövőre már 100 euró környékére nyomják le a legolcsóbb modelleket a gyártók, így megindulhat a platform tömeges térnyerése.

November 25-26-án 6 alkalmas K8s security és 10 alkalmas, a Go és a cloud native szoftverfejlesztés alapjaiba bevezető képzéseket indítunk. Az élő képzések órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról