A Google megöli a helyi szolgáltatókat?
A keresőóriás egyre inkább befolyásolja a találati oldalak tartalmát, saját szolgáltatásait és hirdetési rendszerét favorizálva a természetes találatok megmutatása helyett. A felhasználónak ez akár jó is lehetne, de a szolgáltatások gyakran rosszabb minőségűek, mégis képesek kitúrni a kis szereplőket.
A Google-birodalomban minden van mi szem-szájnak ingere, térkép, videó, könyv, hírek és adatbázisok sokasága. Az eredetileg keresőként indult szolgáltatás ma már egészen másképp működik mint régen, s nem elégszik meg azzal, hogy a weben elérhető információtengert megzabolázza, s a felhasználók kereséseire egy listát dob ki. Ehelyett inkább a készre gyúrt adatbázisokból halász elő adatokat és az organikus találatok helyett a saját palettát preferálja.
Erőpozícióban van a Google
A felhasználónak ez alapjában véve jó lenne, hiszen ha egy helyet, üzletet, térképet vagy bármilyen specializált tartalmat keres, akkor nem kell végigböngésznie a weboldalak találatait, hanem azonnal a professzionális eredményt kapja az arcába. A tartalomszolgáltatók, kis helyi szolgáltatók és az adott esetben sokkal relevánsabb webszájtok viszont lassan, de biztosan kiszorulnak a találati oldalak értékesnek minősülő felületeiről.
Írjuk be a Google-be, hogy \"budapest váci utca kávézó\", s azonnal egy térképet, illetve a környékbeli kávézók listáját kapjuk első helyen. Ha valamilyen termék nevét pötyögjük be, akkor leggyakrabban az első helyen a Google News találatai jelennek meg, alatta helyek, ahol megvásárolható a termék, illetve adott esetben YouTube-videók a témában.
Jó vagy rossz?
Elsőre hihető, hogy a Google egy kedves, jóságos szolgáltató, ami a felhasználók érdekében minden területen fejleszt és mindent megtesz azért, hogy a találati listák relevánsak legyenek, de valójában árnyaltabb a helyzet. A HWSW kérdéseire válaszoló Mészáros Gábor, helyi szolgáltatásokra specializálódott nyíregyházi webfejlesztő szerint ez a trend leginkább az innovációra és a minőségre jelent veszélyt hosszú távon. Az újításra, fejlesztésre, helyi különlegességekre való hajlandóság csökkenni fog, ugyanis senki nem mer majd erőforrásokat lekötni egy olyan területen, ahol bármikor megjelenhet a Google, s erőszakkal betuszkolhatja magát a saját keresője révén.
Térképek és adatbázisokra épülő megoldások esetén ráadásul helyi szinten sokszor a már kiforrott, jól működő modelleket lehetetlenítette el a Google. Mészáros cégének konkrét kára is származott például a Google Maps lokalizáció hirtelen megjelenéséből, hiszen egy több hónapos projektet kellett kidobni a kukába, egyszerűen azért mert a Google-keresésekben a Maps találatai jelennek meg első helyen, és emellett lehetetlen hasonló térinformatikai szolgáltatást sikerre vinni.
Helló, globalizáció!
A piac működése természetesen ilyen, s a globalizáció sok esetben előnyt jelent a felhasználónak, de ahogyan a keresőpiacon a Bing belépése utáni Google-fejlesztések ütemében is látszik, az egyeduralom hosszú időre képes konzerválni a fejlődést, s korlátozni a versenyt. A kis fejlesztőknek egy lehetősége maradt, mégpedig az eddiginél is célzottabb réspiacokra lőni, s nehezen másolható, még innovatívabb dolgokat létrehozni. A Google előnye a piacon, hogy hatalmas elérése miatt egyszerűen képes sikerre vinni szinte bármit, viszont ez a méret azt is jelenti, hogy nehezen képes finoman pozicionálni lokális tartalmakra. A közeljövőben a fejlesztők menekülési útvonala az lehet, hogy a specializált tartalmakat kombinálják szemantikus keresési technológiákkal.
Igaz a tömegek és a nem tudatos keresők elérésében a Google mellett csak a találati lista második, harmadik, esetleg negyedik helye a reálisan elérhető, ráadásul az ez utáni találatok szinte teljesen elértéktelenednek, lévén a felhasználók nagy része kap valamit a Google saját listájából, ami elviszi őt a találati oldalról. Ezzel kapcsolatban írt múlt héten egy bejegyzést a magyar SEO-blog is: \"Vitathatatlan, hogy néhány divatos kulcsszó esetében az organikus találatok egyre lejjebb csúsznak, s előttük hirdetések, [...] képek és videók, valamint a Local Business Center térképes találatai. Most akkor a régi megállapítás szerint, miszerint az első 1-2 találati oldalon ott kell lenni, majd úgy módosul, hogy a második találati oldalon mindenképp ott kell lenni?\"
Fizess inkább, ne SEO-zz!
Egyelőre a SEO-blog szerint sem ennyire veszélyes a helyzet, de a trendek azt mutatják, hogy hosszú távon van mitől félni. Az új hirdetési formák, illetve az Local Business Center, az új képtalálatok és egyéb tartalmak erősödése miatt szép lassan valóban lecsúsznak a természetes találatok, s ezzel a Google tovább nehezíti a tartalomtulajdonosok, SEO-szakemberek munkáját.
Bártházi András, a Miner.hu fejlesztője már jó ideje hangoztatja ezt, de sajnos a tartalomtulajdonosok csak lassan ismerik fel. A webfejlesztő szerint az a legaggályosabb, hogy a Google saját eddigi partnereivel, illetve a SEO-sokkal szúr ki, s tereli át őket egy újfajta hirdetési keretbe. A mesterséges találati listák rangsorolása ráadásul messze nem nevezhető jónak, például a \"budapest étterem\" kifejezésre előkerülő ötcsillagos szállodák éttermei szinte biztos nem azok, amikre az átlagos felhasználó kíváncsi. Emellett pedig az organikus találati lista is egyre bonyolultabb lesz, s nem tiszta az, hogy mi miért került oda.
A célzott találatok csak kicsiben nem veszélyesek
A célzott találatok megjelenítését ugyanakkor nem démonizálja Bártházi, sőt, a Miner.hu fejlesztésekor ők maguk is ebbe az irányba mozdulnak el, azonban a Google a keresési piacon betöltött monopóliuma miatt más megítélés alá esik, hiszen sok-sok helyi vállalkozásnak okoz végzetes, visszafordíthatatlan károkat. A Google egyre inkább felveszi a Nagy Testvér szerepét, s egyre több területre hatol be, egyre több tematikát fed le teljesen, kiszorítva onnan az eredeti, szakértő szereplőket, s elvéve a kedvét a jövő technológiáit feltalálni képes startupoknak is.