Péntek délutánra helyreállt a T-Mobile hálózata
Az éjszakai-hajnali órákban jelentős mértékű üzemzavar lépett fel a hazai T-Mobile hálózatában.
Az üzemzavar miatt a cég ügyfeleinek egy része ma reggel, illetve hajnalban egyáltalán nem tudta használni mobiltelefonját, a cég hivatalos Twitter-csatornájára beérkező észrevételek szerint volt akinek nem jelzett egyáltalán térerőt a telefonja, illetve ahol működött a hálózat, ott is fennakadásokkal lehetett a készüléket hívásindításra és hívásfogadásra használni.
A mobilszolgáltató ügyfélszolgálatán az automata híváskezelő a cikk írásakor is arról tájékoztatja az ügyfeleket, hogy karbantartás miatt a mobilhálózat működése bizonytalan - a cég a készülék ki- és bekapcsolását javasolja az ügyfeleknek. Az akadozó mobilhálózat miatt az ügyfélszolgáltat is nehezen érhető el, a HWSW is csak többszöri próbálkozásra tudta felhívni a 1430-as számot. Beszámolók szerint nem csak a hangszolgáltatással, hanem az SMS-küldéssel is problémák adódtak, a mobilinternet azonban többnyire hibátlanul működött az előfizetőknél.
A nem, vagy késve megérkező SMS-ek kapcsán több, rövid szöveges üzenetre épülő szolgáltatás elérése is akadozik a T-Mobile ügyfelek számára, így például a legtöbb telefonra nem érkeznek meg a banki ellenőrző kódok, a hiba emellett az emelt díjas SMS-eket fogadó rendszerekben is zavart okozhat.
Idén hasonló leállás bénította meg a T-Mobile németországi hálózatát, akkor több tízmillió felhasználó órákon keresztül nem tudta használni mobilkészülékét. Az április 21-én jelentkező hálózatleállást két Home Location Register szerver (ezek tárolják az ügyfélazonosításhoz szükséges adatokat) leállása okozta. A német T-Mobile az eset után bocsánatot kért ügyfeleitől, és kárpótlásul lehetővé tette, hogy egy napon keresztül mindenki ingyen küldjön SMS-t a szolgáltató hálózatán belül.
A magyarországi leányvállalat későbbre ígért tájékoztatást a hiba jellegét érintően, illetve azzal kapcsolatban, hogy hány előfizetőt érinthetett a hajnali üzemzavar. Nem hivatalos információk szerint a hibát egy éjszakai karbantartás okozta, mely az Ericsson hálózati eszközeit érintette. Az incidens jelentőségét növeli, hogy a lakossági ügyfelek mellett a T-Mobile az államigazgatás és az üzleti szféra legnagyobb mobilkommunikációs szolgáltatója.
A T-Mobile hivatalos tájékoztatása december 4-én 12:40-kor
Azt egyelőre nem tudni, hogy a Magyar Telekomnak a leállás miatt kell-e kötbért fizetnie az ügyfelek részére, mindenesetre a cég üzletszabályzatának 6. számú mellékletében szereplő információk szerint a szolgáltató - az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvénnyel, valamint a 16/2003. (XII.27.) IHM rendelettel összhangban - részleges hálózati kimaradás esetén 72 órán belül vállalja a hiba kijavítását, a szolgáltatás ideiglenes szünetelése (például karbantartás miatt) azonban éves szinten maximum 4 órán át lehetséges. Ezek alapján fontos kérdés, hogy a mostani üzemzavar részleges hálózati kimaradásnak vagy teljes szolgáltatáskimaradásnak számít-e.
Legfrissebb: A Magyar Telekom december 4-én délután fél ötkor érkezett közleménye szerint a szolgáltató mindent megtett a hiba elhárítása érdekében, így délután fél négyre megszűnt az összes probléma a hálózaton. Az operátor szerint a cégnek nem kell kötbért fizetnie, ettől függetlenül kárpótlásul minden előfizetőnek biztosít 10, hálózaton belül lebeszélhető ajándék percet. A díjmentes percek felhasználásának módjáról később tájékoztat a szolgáltató.