:

Szerző: Dojcsák Dániel

2009. november 5. 16:45

Tudd meg, mit tud rólad a Google!

A Google egyre komolyabb össztűzben áll a privát szféra megsértésének vádjai miatt. Az összeesküvés-elméletek hívői most egy kiváló eszközt kaptak arra, hogy összesíthessék, milyen adatokat söpört össze róla az online óriás. A Privacy Dashboard megmutatja, kik vagyunk a Google szemében.

Mindenki tudja, hogy a Google sok mindent tud rólunk, azt viszont eddig senki nem láthatta, hogy pontosan milyen rendszerben és mennyi információt gyűjtögetett be rólunk a keresőóriás. Számos kritika és támadás érte a céget a profilozás rejtegetése miatt, aminek most egy gyenge próbálkozással próbál véget vetni.

A Google egy minden felhasználó által elérhető felületet hozott létre, a Privacy Dashboardot, ahol saját fiókunkkal kapcsolatban áttekinthető, hogy a Google milyen adatokhoz jutott mindennapi tevékenységeink révén. Végig lehet nézni, hogy mely szolgáltatásokon belül mik árulkodnak személyiségünkről, szokásainkról, identitásunkról. A Privacy Dashboard jelenleg 20 terméket fed le, többnyire részletesen, de ahol nincsenek adatok, ott is felsorolja, hogy a Google-univerzum mely szegletei őriznek emléket rólunk. A Google-fiók és a profil adatai mellett listázható többek közt a Gmail, a Calendar, a Docs, a Web History, az Orkut, a Picasa, a Talk, a Reader, az Alerts, a Latitude, az iGoogle, News, Wave és a Google Sync is.

A lista néhány esetben akár ijesztő is lehet, hiszen a legtöbb ember nem gondolta, hogy miután bejelentkezett a Gmail-fiókjába, a keresések, vagy éppen a YouTube-aktivitása is rögzítésre kerül. A liberális szellemű felhasználók pedig akár kétségbe is eshetnek, ha meglátják, hogy csak a Google berkein belül hány helyen adott ki magáról személyes információkat. A Google profilépítése professzionális gondolkodásra, tervezésre vall, s a Dashboardot nézegetve egy laikus számára is összeállhat a kép, hogy mennyire egyszerű dolga lehet a szolgáltatónak, amikor a kapcsolati hálót, az érdeklődési kört, a földrajzi helyzetet, a napi életritmust, a keresési és akár vásárlási szokásokat is ismerve meg kell mondani, hogy mi a legütősebb hirdetés, ami megjelenhet az adott pillanatban.

Mivel a Google szolgáltatásai jó minőségűek, felhasználóbarátak, ezért a legtöbben nem gondolkodnak személyiségi, jogi, privát szférát érintő kérdéseken, egyszerűen használják és élvezik a programokat. A Dashboard ennek fényében egy saját kardba dőlés, hiszen többen feleszmélhetnek, de más szemszögből nézve a Google ezzel betömi a száját az aggódó embereknek. Arról pedig senki nem beszél, hogy pontosan mi történik ezekkel az egy kézben összefutó információkkal, s a szilánkokból mennyire pontosan lehet meghatározni az egyént. Mindenesetre mostantól bárki bármikor egy helyen összegyűjtve szemezgethet abból, amit korábban elszórt maga mögött az internet Google által felügyelt részein.

a címlapról