Elindult a Google közösségi keresője
Mindenki örül a közösségi keresésnek, persze ehhez megint oda kell adni egy darabot a privát szféránkból a Google-nek. Ugyan a zárt közösségi oldalak egyelőre kimaradnak, de kereshetővé válik minden publikus interakció.
Marissa Mayer, a Google keresési termékekért és felhasználói élményért felelős vezetője a múlt héten minden előzmény nélkül jelentette be a vállalat új termékét, a közösségi keresőt (Social Search). A Social Search nem mást kínál, mint hogy a normál keresésekhez hasonlóan a felhasználók egy kifejezésre keresve nem csak a teljes web találataihoz jutnak hozzá, hanem az ismerőseik közösségi szolgáltatásokon megosztott tartalmaiból is csemegézhetnek, beleértve a szövegeket, képeket vagy videókra is akár.
Gyorsabban, mint a bloggerek
A funkció leginkább akkor lehet érdekes, amikor egy olyan eseménnyel kapcsolatban akar valaki keresni, amit még sem az újságok, sem a blogok nem írtak meg, viszont már nagyon sokan beszélnek róla, például a Twitteren. Másrészt a találati oldalak még inkább személyre szabottak lehetnek, ha a felhasználó a saját barátai által is releváns tartalmak közül böngészget és nem a teljes weben. Ugyanez érvényes például képkereséseknél is természetesen.
A szolgáltatás előreláthatóan heteken belül élesedik is, de egyelőre csak kísérleti stádiumban. A használata nem lesz kötelező, aki szeretne részt venni benne, annak ezt jeleznie kell a beállítások között. A Social Search minden elérhető adatbázisból beemeli a tartalmakat, a kapcsolati hálók felépítésében pedig a Google Profile-ra támaszkodik, ami a Gmail, Google Reader és Gtalk kontaktok alapján egy pontos és valós hálózatot ad ki.
Emellett például a Twitteren követett felhasználók adatait is végigbányászná a Google, illetve a Google Profile-beli ismerősök Twitter tartalmait is, vagy akár a barátaink által követett emberek profiljait. A Google szerint így a valós közösségi környezet képeződik le a Google-fiókon belül, hidat képezve a többi rendszer között.
Egyetlen híd viszont szinte biztosan nem fog megépülni egy ideig, ami a zárt közösségi terekre vezet. A Facebookon vagy az iWiW-en ugyan a közzétett információk nagy része publikusnak vélt, vagy annak szánt, mégsem lehet használni őket, szemben példáué egy Last.fm vagy Twitter profillal, ami szintén regisztrációhoz kötött, de teljesen nyilvános. Így hiába tudjuk, hogy a Facebook a megosztott információk, hírek, képek, linkek legnagyobb tárháza a mai weben, az ott közölt információkban egyelőre nem fog keresni a Google. A Facebook az iWiW-hez hasonlóan egy zárt rendszer, belső oldalainak eléréséhez mindenképp be kell jelentkezni, illetve a felhasználók maguk állíthatják be, hogy mely információ kinek számára elérhető.
Zárt közösségek kizárva
A Facebook számára ez egyfajta versenyelőny, hiszen a belső kommunikáció kizárólag a cég számára \"bányászható\", a közösségi oldal viszont egyelőre nem igyekszik túlzottan kihasználni a lehetőségeit. A FriendFeed felvásárlása ugyan jel arra, hogy a trendeknek meg akar felelni a közösségi szolgáltató, de egyelőre nem lehet hatékonyan keresni az ismerősök megosztásai között.
A sikert ez valamilyen szinten befolyásolni fogja biztosan, de nehéz egy még nem működő közösségi szolgáltatást megítélni valós teszt nélkül. Amint a Social Search élesedik, bárki csatlakozhat a teszthez a Google Labs kísérleti oldalán. Ahhoz, hogy jól működjön a szolgáltatás, az sem árt, ha a felhasználó részletesen kitölti a Google Profilját, minél több kapcsolódási pontot megadva. Ez utóbbi bizonyára felkelti majd az online személyiségi jogok féltőinek érdeklődését is, bár a Google hangsúlyozza, a Social Search csak olyan információk között kutat, amelyek a web nyilvános részén találhatóak és egy kis kutakodással egyébként is bárki rájuk bukkanhat.