:

Szerző: Dojcsák Dániel

2009. július 21. 14:24

Virtuális pénz hozhat valódit a Flash-játékok világába

A Flash-játékokat eredetileg hobbiból kezdték gyártani lelkes programozók, manapság viszont már több tízezer darab kering az interneten, s a hozzájuk kapcsolt hirdetéseknek köszönhetően elfogadható bevételt is termelnek. A Mochi Media virtuális pénz bevezetésétől vár további bevételeket.

Az iPhone veszélyezteti a webes játékot?

A mintegy 15 ezer Flash-játék terjesztéséért felelős Mochi Media Seattle-ben, a jelenleg is folyó Casual Connect Summit rendezvényen, az alkalmi játékokkal foglalkozó legnagyobb konferencián jelentette be, hogy virtuális fizetőeszközt vezet be, s reményei szerint ezzel elindít egy folyamatot, aminek révén a Flash-játékok piaca továbbfejlődhet.

A virtuális pénz leginkább a weben terjedő, ingyenesen elérhető játékok területén lehet áldásos hatású. A mobiltelefonos, főleg iPhone-os piac egyre nagyobb fejlesztői bázist szív el onnan, az Apple App Store-ban kutató felhasználók hajlandóak fizetni a programokért, míg a weben kattingató embereket nehezen lehetne rávenni, hogy pénz adjanak az ötperces szórakozásért, ezért a fejlesztők egyre szívesebben fejlesztenek mobilokra. A webes játékok szakértői szerint a Flash-játékok készítőit újabb bevételekhez kell juttatni ahhoz, hogy a fejlesztők elvándorlása megálljon, s ne csak a kiszámíthatatlan hirdetési bevételekre kelljen alapoznia az egyébként egyre nagyobb költségvetésű játékok fejlesztőinek.

Ugyan az iPhone-ra fejlesztés kecsegtető, hisz óriási közönséget ér el az App Store, de az Apple szigorú és kiszámíthatatlan szabályai miatt a cégek itt sem mernek a cégek túl nagy büdzsével kalkulálni, mert a befektetett pénz és energia könnyen feleslegessé válhat, ha a program nem megy át a szűrőn. A webes Flash-játékok területén viszont a játék betöltődése előtt vagy játék közben megjelenő reklámok már nem hoznak akkora bevételt, mint korábban. A válság hatására meredeken zuhanni kezdtek a hirdetési tarifák, ami megmutatta, hogy mennyire gyenge lábakon áll az egész piac.

 

Több pénz jut a fejlesztőknek

A Mochi adatai szerint a reklámmal támogatott játékok 1000 játékosonként csak 50 centet vagy kevesebbet hoznak. Ezzel a képlettel számolva a Gemcraft nevű játékkal világsikert elért magyar fejlesztőnek sok havi munkája a Kongregate oldalain (4,5 millió Gamecraft + 2 millió Chapter 0 betöltés) alig több mint félmillió forintot hozhatott, illetve az Armor Games oldalán ugyanez a két játék összesen 17 millió betöltése 1,5 millió forintnak megfelelő bevétellel kecsegtethetett. Annak ellenére, hogy mindkét program megalkotása hónapokig tartó fejlesztéssel és teszteléssel járt.

A Mochi Media szerint a virtuális pénz 1000 játékosonként akár 6-7 dollárnyi bevételt is jelenthet, de a fizető játékosok után átlagosan havi négy dolláros bevétellel lehet kalkulálni. A Mochi érmék megvásárlása természetesen bankkártyával és PayPal-on keresztül is történhet, illetve a SuperRewards rendszeren keresztül is szerezhetőek érmék, amihez kérdőíveket és hasonló teszteket kell kitöltenie a felhasználóknak. A bevételből a Mochi Media 40 százalékot tart meg, a többi 60 százalék pedig a fejlesztőhöz kerül.

Vissza a 80-as évekbe

A \"Mochi Coins\", azaz a mochi érmék valós pénzért vehetőek meg, hasonlóan a Second Life-ból ismert Linden dollárhoz, majd a Mochi Media által terjesztett játékokon belül lehet költeni belőlük, új funkciókat, erősebb fegyvereket, vagy egyéb speciális tartalmakat elérhetővé téve. Az indulás után a fejlesztőkre van bízva, hogy milyen extra tartalmakat tesznek a játékaikban fizetőssé, de Mochi érmékért nem csak tartalmakat lehet árusítani, hanem akár az is elképzelhető, hogy a játékos újraélessze a karakterét. Ezzel a 80-as évek játékgép-hangulata köszön vissza, s talán nem is véletlenül. Akkoriban is nagyon sikeres \"érmegyűjtők\" voltak az addiktív játékokat futtató gépek, s az újabb és újabb pénzbedobásra virtuális érmékkel még könnyebben szánja rá magát a játékos.

A lépés nem egyedülálló, bár amíg a legnagyobb Flash-játék fejlesztők és disztribútorok mindegyike, például az Armor Games vagy a Kongregate nem száll be, addig csak kísérletnek tekinthető. A trend kezdetei az ázsiai online játékoknál érhetőek tetten, majd nemrégiben a Facebook amerikai felhasználói is elkezdhettek virtuális pénzt kezelni, illetve a Sony Free Realms játékában is megjelent új fizetőeszköz. A Mochi mellett egy rivális cég, az itthon kevéssé ismert Heyzap is mostanság indítja be a virtuális javak elszámolását, s már most 7 játéknál jelent meg kísérleti jelleggel a mikrofizetés, s további 40 fejlesztővel folynak a tárgyalások.

a címlapról