Kipróbáltuk: Canon EOS 500D
A Canon márciusban mutatta be EOS 500D tükörreflexes gépvázát, mely a több mint egy évvel korábban bevezetett előd 12,2 megapixelét 15,1-re hizlalta. Az újdonság a magasabb felbontásnál persze még többet ad, ez alól a mozifelvételi képesség, a magasabb érzékenységi fokozatok, a HDMI-kimenet, valamint az erősebb sorozatfelvételi üzemmód sem kivétel.
A jól bevált formaterv
A Canon nem sokat gondolkodott az új formaterven, EOS 500D váza az elődeihez képest lényegi különbséget nem mutat ezen a téren, és sajnos a burkolat anyagában sem. A belépőszintűként indult sorozat legelső modellje, a 6 megapixeles EOS 300D 2003-ban mutatkozott be egy gyorsan karcolódó és kopó műanyagházban, melyet 2005 elején váltott a nyolc megapixeles 350D mikroporózus felülettel, ennek burkolatát kisebb módosításokkal viszi tovább az 500D is. Vékony a markolat, melyen a kisujjunk már is nem fér el, helyette a gépház alját támasztja, körmünk pedig úgy rajzol az optika alá, mint matekórán egy megszeppent kisiskolás a táblára. A burkolaton nem csak a köröm éle, hanem lapos felülete is nyomot hagy. Elég csúnya.
A Pentaxnak a kisméretű vázak elgondolása valahogy a kezdetektől jobban sikerült, náluk az optika jobban a szélre szorult, ezáltal adva több helyet egy vastagabb markolatnak. Talán még az Olympus E-400-as sorozata is szerencsésebb, ahol a markolat szinte nem is létezik, alig emelkedik ki a váz síkjából. A hagyománykövető formaterv azért előnyökkel is jár, például a 450D portrémarkolata használható az 500D-n is.
A tárcsák jól kattannak
Az 500D belül azonban megváltozott, új képfeldolgozó processzort kapott, azt a DIGIC IV-et, melyet a gyártó az EOS 50D-ben illetve a felső-középkategóriás 5D második kiadásában is alkalmaz. Az új képfeldolgozó teljesen megújult menün keresztül kommunikál a felhasználóval, mely nem csak letisztultabb külsőben ad pluszt a korábbihoz képest, hanem a nagyobb felbontású, 920 ezer képpontos, 3 hüvelykes kijelzőn is jobb ránézni. A kijelző nem hajtható ki, azt fixen építették a hátoldalra, ám betekintési szöge kitűnő, minden irányban 170 fok feletti. Az optikai keresőről is csak jókat mondhatunk, nagyítása 0,87-szeres (EOS-400D: 0,8) és 95 százalékban fedi le a képmezőt.
A gépvázon a kezelőszervek a sorozattól megszokott módon, logikusan szervezve várják ujjainkat, a módválasztó tárcsa -- melyre a mozifelvétel is felkerült -- keményen, határozottan jár, a főtárcsa, vagyis az a tárcsa, mellyel az értékeket állítjuk, szintén igen férfias. Utóbbi nem hagy ki lépéseket akkor sem, ha nagyon gyorsan tekerjük, pillanatok alatt lehet például a záridőt, vagy a blendét egyik végállapottól a másikra váltani. A Canon korábbi gépei közül sok késett, illetve gyors tekerés során nem a kattanások számával arányosan változtatott a beállításokon. Az új tárcsa feltétlenül elismerést érdemel.
Számos beállítás közvetlenül, saját gomb segítségével is elérhető, ilyen például az érzékenység, a sorozatfelvételi üzemmód, a fehéregyensúly, a fókuszmód, az expozíció-korrekció, valamint a képstílus-választó is. Talán az érzékenység beállítása nehézkes egy kissé, hiszen az ISO-gomb a főtárcsa közvetlen közelében található, melynek értékét a gomb nyomva tartása mellett a tárcsa forgatásával állíthatjuk, igen kényelmetlen módon. Szerencsére ezt a jobb és a bal navigálógombok segítségével komfortosabban is megtehetjük.
A fényképező kitben érkezett a szerkesztőségünkbe, a hozzá passzoló 18-55 F/3,5-5,6 EFS optika a rázkódás ellen lencsetagot mozgat, a rázkódásvédelem ezért nem minden lencsével használható, a váz ezzel a lehetőséggel csak az ezt tartalmazó objektív esetén lesz felruházva. Ezt kikerülni csak szenzormozgatás elvén üzemelő rázkódásvédelemmel lehet, ennek azonban a Canon nem híve. A szenzorportalanító minden egyes kikapcsolásnál működésbe lép, de menüből is aktiválható.
Nagy felbontás, magas érzékenység
A gép 15,1 megapixeles CMOS-érzékelővel rendelkezik, a gyártótól megszokott alacsony zajszinttel, a képet több fokozatú JPEG-tömörítés mellett tömörítetlen RAW-ban, vagy egyszerre mindkettőben is készíthetjük. A Canon EOS 500D ISO 3200-ig enged fotózni, ezt a magas értéket azonban 6400-ra, illetve 12800-ra is kiterjeszthetjük. A DIGIC IV képfeldolgozó áramkör a zajszűrés tekintetében is túlmutat az elődökön, ISO 12800-as érzékenység mellett is lehetőséget ad értékelhető, de természetesen zajban gazdag fotókat készíteni, kiválasztható, hogy a szűrő kevésbé, vagy erősebben dolgozzon a képeken. Az érzékenység emelésével konkrétan az ISO 100 1/10-másodpercéről 1/1250-re rövidül a záridő ISO 12800 kiválasztása esetén akkor, ha nem változnak a fényviszonyok.
A fényképező 1050 mAh-s lítiumion akkumulátora a hosszabb távokat is zihálás nélkül futja meg, több száz képet fényképeztünk, az akkumulátor pedig bírta szusszal. A gyár által megadott maximum 500 képet jelent, ekkor hagyományos módon fényképezünk, a vaku használatának mellőzésével, ez szerintünk fedi is a valóságot. Abban az esetben, ha a 3 hüvelykes kijelző is aktív a képkészítéskor, rögtön 190 kép készíthető csak, vakus felvétel pedig mindössze 160 lehet ekkor, ezért továbbra is a hagyományos, a gép kategóriájához amúgy is jobban illő fényképezési módot javasoljuk, vagyis a optikai kereső használatát.
A hagyományos üzem az igazi
Az élőkép-üzemmód több okból is kerülendő, ezek közül egyik a rövidebb akkus üzemidő, a másik pedig a kényelmetlenebb és lassabb fókuszálási mód. Az élőkép üzemmód során fókuszt a gép csak külön gombnyomásra vesz, ráadásul a kompaktoknál lassabban, ezt maximum békaperspektíva során, vagy a tömeg fölül fotózva nézhetjük el, illetve még videofelvétel közben. A videók többféle beállításban is készíthetők, a gép -- igaz csak 20 kép/másodperc sebességgel -- képes az 1920x1080 pixeles klipek felvételére is, mi inkább az 1280x720 képpont felbontásút javasoljuk, mert ez teljesen folyamatos, másodpercenként 30 képkocka frissítésű.
A videózás közben is csak saját kérésre (gombnyomásra) keres a gép fókuszt, ám eközben csúnyán behallatszik a felvételbe az optika motorjának zaja, melyet hosszan hallunk, a fókuszállítás időigénye miatt. A rögzítés közben egy kulcspillanat közeledtét érezve egy nagyfelbontású állóképet is készíthetünk anélkül, hogy a videózást félbe kellene szakítani. A kompromisszum mindössze annyi, hogy a videó egy pillanatra, a fotózás idejére megdöccen.
A gép autofókusza a hétköznapi üzem során -- tehát amikor az optikai keresőt használjuk a képkészítéshez -- gyors és többnyire pontos is, a vaku stroboszkópszerűen felvillanó fénye, illetve a narancsszínű segédfény biztosítja, hogy az automatára bízott fókuszállítás sötétben is jól sikerüljön. A 18-55-ös, képszéleken is éles rajzú objektív, illetve az 500D váz nyakatekert helyzetekben is megállta a helyét, nem különc igények esetén szinte nem is lett volna szükség a manuális fókuszállításra.
És a képek?
A géppel készült képek színvilága téveszthetetlenül canonos, ahogy a sorozat korábbi tagjai -- pontosabban azok CMOS-érzékelői -- úgy az 500D is ad némi lilás színezetet, legfőképp a barnás árnyalatoknál. Egy szóval sem mondjuk, hogy ez nem megszokható, de az elektronika mintha kissé természetellenesen törekedne a melegség érzetének keltésére. Talán a kék szín kivételével minden egyes árnyalat kap egy kicsit ebből a lilából, és bár biztos van aki ezt szereti, más gyártó termékeinél erre nem láttunk példát. A képek természetesen ettől még közel sem rosszak, a kitoptika is tartja az iramot a 15 megapixellel, ráadásul annak képszéli sötétedését (több más Canon optika mellett) a váz is képes szoftveresen kompenzálni.
A sorozatfelvételi üzemmód sebessége, ha csak a számokat nézzük, egyezhet is a 450D-ben látottal, hiszen 3,4 kép/másodperc lényegében nem tér el az előd 3,5 képkockás másodpercenkénti sebességétől, azonban ne felejtsük, hogy az 500D ennyi idő alatt 3 millióval több képpont adatait mozgatja. A sebességen túl a hossz is változott, immár 170 JPEG-képből is állhat a sorozat (450D: 53 JPEG-képig), ha a kártya is tartja ezzel a lépést. A gépben az előd 450D-hez hasonlatosan már nem CompactFlash, hanem SD/SDHC-kártya áll a képtárolás szolgálatába. Ha a kártyahely fedelét akkor nyitjuk ki, amikor a kép mentése még tart, a gép sípolással jelzi, hogy várjuk meg annak befejeztét az adatvesztés elkerülésének érdekében. Ha a hangjelzést a menüben kikapcsoljuk, erre csak a kijelzőn megjelenő felirat figyelmeztet.
Automata módban előfordult, hogy az eredmény fényes napsütés esetén sem lett színhelyes, épp ezért érdemes inkább némi energiát fordítani arra, hogy az automata módot elhagyva a fehéregyensúlyt, a záridőt és/vagy a blendenyitás értékét magunk válasszuk meg a PASM-üzemmódok egyikében, ilyenkor már ISO értéket, színsémákat, kontrasztot, a fókusz típusát, fókuszpontot is lehet állítani, ami egy kirándulás vagy egy házibuli esetében talán túl soknak tűnhet, de egy ígéretes téma esetén megéri próbálkozni vele. A sport beállítás jól teljesített, az alapból sorozatképet készítő témamóddal gyorsan mozgó autóból is lehetséges éles képet készíteni az útszéli tárgyakról, ami egy kompakt géppel ritkaságszámba megy.
A készüléket laikusként kézbevéve arra mindenképp számítani kell, hogy a kompakt kényelme és butabiztossága tovatűnik, s a valóban jó képek készítéséért nem mindig elég csak az exponálógombot nyomkodni. A kompakt-felhasználó első észrevétele az lehet, hogy a megszokott témamód-csokor helyett az 500D-ben csak portré, éjszakai portré, tájkép és sport üzemmódot talál a tárcsán, nincs hóesés, tűzijáték, születésnap vagy tengerparti naplemente beállítás. A nagy fizikai méretű képérzékelő és a hozzá tartozó optika párosa nagyobb eltérést jelent a megmaradt témamódok között, mint a 20+ motívummal tarkított kompakt a két, egymástól legeltérőbb témamódjában.
720p próbavideó (jobb egérgomb > letöltés)
1080p próbavideó (jobb egérgomb > letöltés)
Megérheti, de nem mindenkinek
A fényképező csupaszon, optika és kártya nélkül, de természetesen az alaptartozékaival ma 220 ezer forintba kerül, ezt a rázkódásvédett kitoptika még 15 ezer forinttal fejeli meg. A negyedmillió forintos ársáv azonban több olyan vázat és készletet tartalmaz, mely fejtörést okozhat a választáskor, hiszen ennyiért Nikon D90-et, Sony Alpha A700-at, vagy Pentax K20D kitet is lehet venni. Ráadásul ezeknél jóval olcsóbb ma a Canon középkategóriás EOS 40D váza, melyre 205 ezerért szintén eshet a választásunk, ha 10 megapixellel is megelégszünk és a mozi sem hiányzik. Bár a Canon EOS 500D jó gép, kicsit zavaros a gyártó kategóriabesorolása, külsőre inkább egy minden jóval felszerelt, remek kijelzős belépőmodellnek tartanánk. A videózás önmagában meg nem emelhet ennyit a vételáron.