:

Szerző: Bizó Dániel

2007. március 14. 10:43

Robbanás előtt a navigációs piac -- beszélgetés a NavNGo alapítójával

Az iGO navigációs szoftver alig néhány éve bukkant fel és vált viharos sebességgel népszerűvé itthon és Európaszerte egyaránt, köszönhetően térképes lefedettségének, sebességének és lokalizációjának. A siker mögött egy magyar start-up áll, a két és fél éves NavNGo, mely további növekedésre éhes. Kátai Attilával, a cég társalapítójával és ügyvezetőjével beszélgettünk.

Aki kapcsolatba került már a térképes GPS-navigációval, az valószínűleg hallott már az iGO-ról. Az iGO navigációs szoftver alig néhány éve bukkant fel és viharos sebességgel vált népszerűvé itthon és Európaszerte egyaránt, köszönhetően térképes lefedettségének, sebességének és lokalizációjának. A siker mögött egy magyar start-up áll, a két és fél éves NavNGo, mely további növekedésre éhes. Kátai Attila ügyvezető igazgatóval és alapító taggal beszélgettünk a cégről, a navigációs piacról és a fejlesztések irányáról.

Kátai Attila
Kátai Attila
HWSW: Kérlek, mutasd be magad néhány szóban az olvasóknak!

Kátai Attila: Informatikusnak tanultam a Műegyetemen, de már egyetem közben elkezdtem GPS-es témával foglalkozni, konkrétan nyomkövető rendszer fejlesztésével. Utána egy kicsivel később lett egy cégem ugyanebben a témában, és ennek kapcsán kerültem kapcsolatba a digitális térképpel. 2000 körül kezdtünk el dolgozni egy magyar forgalmazó céggel, navigátoros térképfejlesztés kapcsán. Aztán eljött az a pillanat, hogy azt gondoltunk, csináljuk mi magunk egy terméket, és így megalakult a NavNGo.

HWSW: Mondanál néhány szót a cég helyzetéről?

Kátai Attila: 2004 őszén kezdtük meg a működést, tavaly még 9 fővel kezdtük az évet, most 84 főállású alkalmazott van. Az árbevétel 2005-ben 100 millió forint körül alakult, és a tavalyi árbevétel pedig az alkalmazottak arányában növekedett.

HWSW: Titeket talán mindenki az iGO révén ismer. Ez a fő terméketek?

Kátai Attila: Ez nem teljesen van így, a fő terméknek éppen most fogunk nevet adni, mely maga a navigációs motor. E mellé csatlakoznak majd plusz mobil alkalmazások, és ennek egy megjelenési formája az iGO, mely a NavNGo saját dobozos szoftverterméke.

HWSW: Tehát akkor nem az iGO, mint végtermék eladásából, hanem licencelésből akartok elsősorban bevételre szert tenni?

Kátai Attila: Igen. A "dobozos" szoftverértékesítés nagyon kis hányada a piacnak, a céleszközök viszik nagy részben a forgalmat.

HWSW: Őszintén szólva, engem meglepett, hogy egy ennyire fiatal cég ilyen gyors és nagy sikert tudott aratni. Azt gondoltam volna, hogy ennél már érettebb a piac.

Kátai Attila: Ez teljesen jogos, valóban meglepő, hogy ilyen gyorsan sikeres lett. De pont a tulajdonosi kör az, amelynek 5-8 éves tapasztalata van ezen a piacon. A külföldi tulajdonos például 97-98 óta foglalkozik navigációval, elképesztő nemzetközi kapcsolatrendszerrel, de ugyanabba a problémába futottak bele, mint [mások is] minden országban, amely nem Nyugat-Európában vagy Észak-Amerikában található: nincs térkép, nincs termék, amely ezekben az országokban működik, ha mégis, nincs nyelvi támogatás. Ugyanez történt az első hazai próbálkozásokkal, elkezdték forgalmazni a terméket, de nem ért igazából semmit.

Én is úgy kerültem kapcsolatba velük [az egyik ilyen forgalmazóval – a szerk.], hogy besétáltam, vettem egy készüléket, és nagyon megörültem, hogy van térképes GPS-em. Akkor ért a sokk, mikor kiderült, hogy nem működik, nincs térkép, de ha van is, azt nem lehet rátölteni. Ekkor kezdtük el nézegetni, hogy mi ennek az oka. Az ok roppant egyszerű volt: az a két világcég, amely ekkor inkább még a luxusautók kiváltságaként létező navigációs rendszerekbe beszállított, értelemszerűen a nagy felvevőpiacokra koncentrált [Észak-Amerika, Nyugat-Európa]. Én a térképpel kezdtem el foglalkozni. Ekkor megvolt három elem: térképes kompetencia, egy kelet-európai piaci tapasztalattal, egy globális tapasztalattal bíró cég, és kellett egy negyedik elem: kiemelkedő mobiltechnológia. Így lett a negyedik tulajdonos, a PDAmill, mely kiemelkedő fejlesztő a PDA területén. Ez a négy elem összeállt, és ez tette lehetővé, hogy a NavNGo gyorsan sikeres lehessen. Nálunk minden házon belül van. Sokan mások befektetőt és technológiát is külső forrásból szereznek.

HWSW: Tehát a motiváció az volt, hogy végül is nem volt termék a piacon?

Kátai Attila: Ezt így nem lehet kijelenteni, de azt gondoltuk, mi tudunk jobbat csinálni, hogyha a saját tudásunkat összegezzük. A globális szereplők csak most kezdenek el navigációban és térképben is fókuszálni Kelet-Európára. Így mi kicsit előbb kezdtünk, és tulajdonképpen a kelet-európai térképes kapcsolataink is előnyt jelentenek.

HWSW: Milyen idős ez a tömeges navigációs piac?

Kátai Attila: Három-négy éves. A '90-es években csak a luxusautókban volt navigáció. A második fázisban elterjedtek a PDA-k és a GPS-kiegészítők, utólag telepített szoftverrel, majd ennek folyományaként jelentek meg a kimondottan navigációra kihegyezett készülékek. Könnyen megfejthető, hogy ez a kombinált mobil-GPS-kommunikátor irányba megy, és akkor válik majd igazán tömegtermékké, mikor alapszolgáltatása lesz a mobilkészülékeknek – telefonnak már nehezen lehet ezeket nevezni. Ebben már hinni sem kell, például a Nokia tavaly ősszel bejelentette, hogy minden készülékébe GPS-t fog integrálni két éven belül, tehát valószínűleg két éven belül ő lesz a legnagyobb GPS-gyártó, pont ahogyan a legnagyobb kameragyártóvá is vált -- néhány százmillió eladott készüléke révén. Látszik, hogy a mobilgyártók és szolgáltatók is mennek ebbe az irányba. Mi pont ott akarunk lenni, azok akarunk lenni, aki a futtató környezetet biztosítja.

HWSW: Hogyan készülnek ezek a térképek, és hogyan maradnak frissek?

Kátai Attila: Tudnék erről mesélni, de mi csak integráljuk a térképeket. Ezt úgy kell elképzelni, mint egy nagy adatbázist, amely nagyjából 220 különféle attribútumot tárol egy térképelemről [pl. utca], ezek között van annak a geometriája is. Ezt kell minden alkalmazáshoz a megfelelő formátumban előállítani. Mi a térképkonverziót végezzük. A világon két cég van, amely navigációs rendszerekbe tud ekkora volumenben térképet szállítani, kontinensnyi méretben adatokat: az egyik a Tele Atlas, a másik a Navteq. Többek között történelmi okokból is mi a Tele Atlast választottuk stratégiai partnernek. Ezzel együtt Magyarországon nem a Tele Atlas adatait használjuk, hanem egy helyi partnerét.

Következő oldal > > >

[oldal:Robbanás előtt a piac]

HWSW: Hogy néz ki a piac kompetitív szempontból?

Kátai Attila: A piacon két meghatározó szereplő van, de még mindig robbanás előtt áll ez a piac. Mi egy furcsa cég vagyunk hozzájuk képest, mert ők saját hardveren használják a saját szoftverüket. Mi ezzel szemben kimondottan szoftvert fejlesztünk, és a hardvergyártóknak kínálunk navigációs platformot, ezáltal elég jó esélyünk van, hogy megszorítsuk a két piacvezetőt.

HWSW: Tehát a szoftvereladásaikat korlátozza a hardver?

Kátai Attila: Mikor ők elindultak, ez egy jó stratégia volt, de még most is piacvezető, így még most is jónak lehet mondani. Azt gondoljuk, amerre halad a navigációs piac, arra a mi üzletfilozófiánk megfelelőbb.

HWSW: Vannak más cégek is hasonló üzleti modellel...

Kátai Attila: Igen, de ezek között is van, amely tavaly tisztán szoftverfejlesztésből a kettős megoldásra váltott át, ezzel azonnal konkurenciájává vált a hardvergyártóknak, akik nem szívesen vásárolnak tőle, mert konkurens terméket finanszíroz. Ez az alakulása a piacnak végül is kedvező nekünk.

HWSW: Említetted, hogy tízszeresére növekedett a létszám. Gondolom ennek többsége fejlesztő.

Kátai Attila: Igen, talán több mint 70 százalék.

HWSW: Mivel foglalkoznak ezek a fejlesztők, hova allokáljátok őket?

Kátai Attila: Több mint 40 százalékuk projekteken dolgozik ügyfelekkel, a maradék pedig a core fejlesztéseket végzi: navigáció, mobil alkalmazások, technológiai fejlesztések.

HWSW: Mi a fejlesztések fókusza?

Kátai Attila: Az egyik a sebesség. A másik, hogy a navigáció mobil jellege miatt kapcsolt irányban halad, vagyis online kiegészítő tartalmak épülnek be a navigációba, helyfüggő tartalmak. Ezt úgy kell elképzelni például -- ezt fogjuk érzékelni először --, hogy a beépített POI [point of interest, érdekes objektum a térképen – a szerk.] adatbázishoz online adatok kapcsolódnak: adott színházban mi a mai műsor, az étteremben mi a mai menü, vagy például szállodafoglalási lehetőség. A legvégső az lesz, amire van már próbálkozás, csak nem nagyon veszi fel a piac egyelőre, amikor a térképi adatbázis online, szinte valós időben friss lenne, például ha egy utcát átneveznek, akkor másnap már jelezze. Ettől azért még a technológia másik fele, a digitális térképek karbantartása elmarad, de ebben az irányban kell, hogy elmenjen. A harmadik terület a háromdimenziós megjelenítés.

HWSW: Tehát az egész a valós idejű, helyfüggő tartalmak felé mozog?

Kátai Attila: Igen, és amit még világosan látunk, az a konvergencia. Egy mobil funkciója, hogy kicsi legyen és könnyű, sokáig bírja akkuról, míg az autóban azt várja az ember, hogy nagy legyen a kijelző, nagy a hangerő. Ami valószínűleg történni fog, hogy amikor beszállunk a kocsiba, akkor a mobiltelefont berakjuk egy dokkolóba, és akkor egy szép nagy, mondjuk 10 colos kijelzőn jelenik meg a kép, de ott vannak a személyes adatok, és továbbra is kapcsolatban maradsz a különböző tartalomszolgáltatókkal. Ennek egy nagyon fontos kiegészítő eleme, hogy azokat a mobilos alkalmazásokat, amelyek gyakorlatilag minden mobiltelefonban benne vannak -- csak a 90 százaléka az embereknek nem használja, például a naptár, jegyzettömb -- szeretnénk támogatni, hogy az egész egy integrált rendszert alkosson.

Szerintem öt év múlva egy mobilnál alapszolgáltatás lesz a navigáció, és anélkül nem nagyon veszik meg az emberek. És nem olyan lesz, mint az MMS, hanem a navigáció egy valóban hasznos alkalmazássá válik, nem csak egy sales-point. Szeretném azt gondolni, hogy a beszéd és a szöveges üzenetküldés után a navigáció lesz a harmadik killer application a mobiltechnológiában. Példa: tudom, hogy kedd reggel Londonba kell repülnöm egy megbeszélésre, akkor szóljon, hogy hánykor kell felkelnem, azért, hogy elérjem a gépet. Amikor megérkezem, jelezze, hogy túl nagy a forgalom ezért ne taxival induljak a tárgyalás helyszínére, inkább tömegközlekedjek és mutassa az utat.

HWSW: Ehhez interfészeket fejlesztetek?

Kátai Attila: Az nagyon fontos, hogy mi magunk nem tudunk mindent megcsinálni. Mi példaalkalmazásokat készítünk, de a jövőben azt is akarjuk támogatni, aki erre a rendszerre speciális alkalmazást akar fejleszteni. Például van egy nagy telephelye, amelynek a térképét a rendszerbe akarja integrálni, és erre akar valamilyen alkalmazást, flottamenedzsmentet fejleszteni. Ez csak egy példa, ebből annyi minden születhet majd, hogy most lehetetlen megbecsülni. Támogatást akarunk nyújtani, hogy bárki megcsinálhassa a saját helyfüggő szolgáltatását. Nagyon sok irányba el lehet menni.

HWSW: Visszatérve a létszámhoz, nem okozott gondot ennyi ember felvétele ilyen rövid idő alatt?

Kátai Attila: Agyrém volt. Mi is tapasztaljuk, ami köztudott: hiány van informatikusból. Nekünk arra nem nagyon van időnk, hogy egy egyetemistát kineveljünk, persze természetesen az is cél, hogy jelen legyünk az oktatási intézményekben, ahonnan egy-két-három év múlva megfelelő kollégákat tudjunk toborozni. Tapasztalt munkaerőből hiány van, és folyamatosan keresünk tesztelőket, junior és szenior C/C++ és Java programozókat.

HWSW: Ez mekkora gátja a még gyorsabb növekedésnek? Melyek azok a faktorok, amelyek korlátozzák a céget?

Kátai Attila: Csak és kizárólag az emberi erőforrás. Pontosabban lehet jó fejlesztőt találni, csak nem annyit és olyan ütemben, mint ahogyan nekünk szükség lenne rá. Ez nem is csoda. Hetente húsz magas kvalitású fejlesztőt nem lehet találni, mert nem lebegnek szabadon a piacon. Az igény nem azonos ütemben nőtt a munkaerővel. Most egy kifizetődő dolog informatikusnak lenni. Szerintem még öt-hat év múlva is az lesz.

Véleménye van?

kipróbáltuk
a címlapról