:

Szerző: Bodnár Ádám

2002. augusztus 5. 10:19

ATI Radeon 9000 Pro: az alsó-középkategória bajnoka

A GeForce3 megjelenése után mindenki azt várta, hogy az NVIDIA viszi el elsőként a DirectX 8 gyorsítást a mindenki által megfizethető alsó-középkategóriába, azonban az ATI fricskát mutatott a kaliforniai cégnek és Radeon 9000 chipjével komolyan feladta a leckét a piac többi szereplőjének is.

Az ATI Technologies a csúcskategóriás Radeon 9700-zal egyidőben mutatta be alsó-középkategóriás videochipjeit, a Radeon 9000 és Radeon 9000 Pro modellt. A teljes körű DirectX 9 gyorsítást ígérő Radeon 9700 csak szeptember környékén kerül a boltokba, de a Radeon 9000 és 9000 Pro kártyákat már szállítják a gyártók, így elméletileg bárki elérheti őket az üzletekben. Az ATI csak a Radeon 9000 Pro változatra épít kártyát, az alcsonyabb órajelű Radeon 9000 csak a cég partnereinek kínálatában tűnik majd fel.

A Radeon 9000 a vállalat új alsó-középkategóriás chipje, amelyet nem titkoltan az NVIDIA GeForce4 MX ellenfeléül szán a kanadai cég. Nyilvánvaló, hogy ebben az árkategóriában elsősorban nem a létező legnagyobb teljesítmény, inkább a kedvező ár/érték arány dönt egy termék sikeréről, és ebből a szempontból a Radeon 9000 peckesen járhat vetélytársai között, hiszen kategóriájában jelenleg ez a chip az egyetlen, amely teljes körű DirectX 8.1 gyorsítást kínál.

Mint ismeretes, annak idején az NVIDIA volt az első cég, amely teljes DirectX 8 gyorsítással rendelkező videochipet mutatott be, ez volt a GeForce3. Megjelenése után mindenki arra számított, hogy hamarosan követni fogja egy némileg lassabb, azonban még mindig teljesen DirectX 8 kompatibilis MX változat, azonban a GeForce4 MX ezen a téren nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, az NVIDIA mérnökei a chip méretének és a gyártási költségek alacsonyan tartása végett pont a DirectX 8 gyorsításért felelős alkatrészeket hagyták ki belőle. Így eshetett, hogy elsőként az ATI dobott piacra teljes DirectX 8 gyorsítást kínáló alsó-középkategóriás grafikus processzort.


A Radeon 9000 Pro doboza

Az ATI mélyreható technikai részleteket nem közölt a Radeon 9000-zel kapcsolatban, a chipről mindössze annyit tudni, hogy 4 renderelő futószalaggal és futószalagonként 1 textúrázóegységgel rendelkezik, órajele 250 vagy 275 (Pro) MHz, a hozzá kapcsolt memória mérete legeljebb 128 Mbyte lehet. A Radeon 9000 chipes kártyákon a DDR SDRAM-ok 200 MHz-en (400 MHz DDR) ketyegnek, a 9000 Pro ennél jóval gyorsabb, 275 MHz-es (550 MHz DDR) SDRAM-ot kapott.

Az általunk tesztelt videokártya egy eredeti ATI gyártmány volt, ennek megfelelően Radeon 9000 Pro videochippel szerelték fel. A nyomtatott áramköri lapon a ventilátorral takart grafikus processzor mellett 64 Mbyte DDR SDRAM található, amely a koreai Hynix terméke. A videochipek 275 MHz-en (550 MHz DDR) működnek, de a rajtuk található felirat tanúsága szerint késleltetési idejük 3,3 nanosecundum, ami azt jelenti, hogy elméletben akár 303 MHz-en is képesek a hibátlan működésre, ez a túlhajtással kacérkodóknak mindenképpen jó hírt jelent.

[oldal:Mit mutat a papírforma?]

A Radeon 9000 Pro kártyán három kimenet található, egy hagyományos 15 pólusú D-SUB VGA, egy S-Video és egy DVI-I. Bár az ATI által küldött termék nem dobozos változat volt, hanem a sajtó képviselőinek szánt mintadarab, természetesen nekünk is jártak azok a kiegészítők, amelyek a dobozos változatban megtalálhatók: a DVI-VGA átalakító csatlakozó és az S-Video/RCA kábel. Ezen felül az ATI Catalyst 02.1 verziójú meghajtóprogramot és egyéb segédprogramokat (ATI Multimedia Center, HydraVision, stb.) tartalmazó CD volt a papírdobozban.


Az ATI Radeon 9000 Pro

Videokártyánkat egy 2,4B GHz-es Pentium 4 processzorból, Intel D850EMV2 alaplapból, 512 Mbyte Samsung PC800 RDRAM-ból és 20 Gbyte-os Seagate Barracuda ATA III merevlemezből álló konfigurációba szereltük be. A számítógépre Windows XP Professional operációs rendszert telepítettünk. A teljesítményméréshez összehasonlítási alapul egy azonos árkategóriájú kártyát, egy GeForce4 MX 440 chipes terméket, valamint egy Radeon 8500 grafikus processzorral szerelt Gigabyte Maya AP kártyát választottunk. Az ATI kártyához a mellékelt Catalyst meghajtót használtuk, a Gigabyte Maya AP a tajvani cég oldaláról letöltött legfrissebb (6043) WHQL driverrel ment, az Albatron GeForce4 MX 440-hez pedig a 28.32 verziószámú, szintén WHQL minősítéssel rendelkező NVIDIA Detonator XP drivert telepítettük.

Lássuk, hogy alakulnak az erőviszonyok, mire képesek a kártyák papíron:

Radeon 8500Radeon 9000 ProGeForce4 MX 440
Chip órajele275 MHz275 MHz275 MHz
Futószalagok442
Textúrázóegységek212
Fill rate (MTexel/s)220011001100
Fill rate (MPixel/s)11001100550
Memóriabusz128bit DDR128bit DDR128bit DDR
Memória órajele550 MHz DDR550 MHz DDR400 MHz DDR
Memória mérete64 MB64 MB64 MB
Sávszélesség8800 MB/s8800 MB/s6400 MB/s
Vertex Shader1.11.11.1(?)
Pixel Shader1.41.4-

Tesztünkben összesen négy program szerepel, a Quake III Arena, a Serious Sam, a 3Dmark 2001SE és a Comanche 4. A méréseknél a hangot minden esetben kikapcsoltuk, a Quake III Arena és a Serious Sam esetében a részletességet a menükből elérhető legnagyobbra állítottuk. A 3Dmark 2001SE és a Comanche 4 a gyári alapbeállításokkal futott. A teljesítményt kizárólag 32 bites színmélység használata mellett, 800x600, 1024x768 és 1280x1024 pixeles felbontásban mértük.

[oldal:A kategória királya]

Mielőtt megkezdtük volna a játékteszteket, szerettünk volna utánajárni valaminek. Számos külföldi weboldal közölt olyan információkat, amelyek szerint a Radeon 9000 chipekben a korábbinál lényegesen fejlettebb triangle setup motor kapott helyet, aminek eredményeképp a grafikus processzor geometriai teljesítménye jelentősen megnövekedett a korábbi generációs ATI chipekhez képest. Sokan azt is tudni vélik, hogy a Radeon 9000 triangle setup motorja egyenesen a Radeon 9700-ból származik.

A kártyák geometriai feldolgozási teljesítményét a 3Dmark 2001SE "High Polygon Count" teszjével mértük. Hogy a chipek közötti fill rate különbség még véletlen se befolyásolja az eredményt, a tesztet 640x480 pixeles felbontásban végeztük.

3Dmark 2001SE High Polygon Count

Az ábrán látható, hogy az azonos órajel ellenére a Radeon 9000 Pro geometriai teljesítménye messze elmarad a Radeon 8500 mögött. Lássuk most a játékokban nyújtott teljesítményt!

Quake III Arena demo001

Serious Sam Metropolis Coop

Amint látható a Quake III Arena és a Serious Sam tesztekben a Radeon 9000 Pro és a GeForce4 MX 440 fej-fej mellett halad, hol egyikük, hol másikuk kerekedik felül, de a külöbség sehol sem akkora, hogy egyértelmű győztest lehessen hirdetni.

Comanche 4

3Dmark 2001SE

A Comanche 4 kihasználja a Radeon 9000 DirectX 8 Pixel Shader gyorsítási képességeit, ennek az eredményeképp a program nem csak gyorsabban fut az ATI kártyáján, de egyben látványosabb is. A GeForce4 MX nem csak a Comanche 4, hanem a 3Dmark 2001SE eredményeket tekintve is lemarad, a tesztek egy része ráadásul le sem fut az NVIDIA chipes kártyán, hiszen az híján van a DirectX 8 gyorsítási képességeknek.

Tesztjeinkben azt láthattuk, hogy az OpenGL-t használó játékokban a Radeon 9000 Pro és a GeForce4 MX 440 fej-fej mellett teljesített, azonban a DirectX tesztekben az ATI kártyája vitathatatlanul felülkerekedett ellenfelén. Ha figyelembe vesszük, hogy a két kártya hozzávetőleg azonos árkategóriát képvisel, nem is kérdéses, hogy az ATI Radeon 9000 Pro a preferált választás, nem csak nagyobb teljesítménye és képességei miatt, hanem a második (DVI) monitorkimenet miatt is, amely az Albatron GeForce4 MX 440-ről hiányzik.

A GeForce3 megjelenése után mindenki azt várta, hogy az NVIDIA viszi el elsőként a DirectX 8 gyorsítást a mindenki által megfizethető alsó-középkategóriába, azonban a kanadai versenytárs fricskát mutatott a kaliforniai cégnek és Radeon 9000 chipjével komolyan feladta a leckét a piac többi szereplőjének is: 149 dolláros ajánlott kiskereskedelmi árával az ATI Radeon 9000 Pro egyértelműen az alsó-középkategória királya. És ha valaki még ezt az összeget is sokallaná, ne felejtse el, hogy az ATI partnereinek (Hercules, Gigabyte, FIC, stb.) kínálatában is ott sorakoznak a Radeon 9000 (Pro) chipes kártyák, amelyekért még ennyit sem kell fizetni.

Szólj hozzá a fórumban!

November 25-26-án 6 alkalmas K8s security és 10 alkalmas, a Go és a cloud native szoftverfejlesztés alapjaiba bevezető képzéseket indítunk. Az élő képzések órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról

handheld

0

Új kézi konzolon dolgozhat a Sony

2024. november 25. 12:10

Az újdonság a Portalra épülhet és PS5-ös játékokat lehetne vele mobilizálni - felhőszolgáltatás nélkül.