Tévhitek a SaaS modellel kapcsolatban
Az utóbbi időben világszerte egyre nagyobb hangot kapnak a SaaS (Software as a Service, szoftver mint szolgáltatás) megoldások, melyekkel kapcsolatban sokszor elhangzik hogy költségtakarékos, gyorsan bevezethető és rugalmas, ám a Gartner elemzése szerint ezekre egyelőre nincs bizonyíték.
A SaaS koncepció lényege, hogy az ügyfélnek nem kell foglalkoznia egy komplex IT-rendszer kidolgozásával és implementációjával, sem beruházásokat nem kell eszközölnie, helyette szolgáltatásként fizet elő az igényelt funkciókra. Azonnal alkalmazni tudja a szoftvert és a cég igényeinek megfelelően tudja skálázni az igénybe vett szolgáltatások körét és mennyiségét, így a költségeket is egyszerűen kontroll alatt lehet tartani -- rendkívül jól hangzó ígéretek, főleg jelen helyzetben, amikor a cégeknek minden lehetséges módot meg kell ragadniuk a spórolásra.
"Az elmúlt években komoly hype vette közül a SaaS-t" -- mondja Robert DeSisto, a Gartner alelnöke és kiemelt elemzője. "Ennek eredményeképp számos hipotézis született, negatív is, pozitív is, pontos és kevéssé pontos. A probléma az, hogy néhány vállalat ilyen tévhitek alapján kezdett bele SaaS-bevezetésekbe" -- vázolta a helyzetet DeSisto.
A Gartner szerint a szoftver mint szolgáltatás modellel kapcsolatos leggyakoribb tévhit az, hogy ez a konstrukció olcsóbb a telepített modellnél. Ez azonban csak részben igaz, az első pár évben valóban olcsóbb lehet, azonban például öt évre vetítve a hagyományos megközelítés már kedvezőbb birtoklási összköltséget adhat ki, ahogy az infrastruktúra amortizálódik. A SaaS egyik legfontosabb vonzereje hogy nem igényel kezdeti befektetést, szigorúan könyvelési szempontokból vizsgálva azonban hosszú távon már olcsóbb lehet egy telepített megoldás -- állítja a Gartner.
Jövedelmező SaaS |
Rekordévet zárt a legismertebb SaaS-szolgáltató, a Salesforce.com, amely ügyfélkapcsolati megoldást kínál, elsősorban amerikai vállalatok számára. A január 31-én véget ért üzleti évben 1 milliárd dollár feletti forgalmat ért el a cég -- ebből 290 millió dollár esett az utolsó negyedévre. A Salesforce.com ügyfeleinek száma az év során 14 ezerrel 55 ezer fölé emelkedett, a kiszolgált felhasználók száma pedig meghaladja az 1,5 milliót. Idén a bevétel 30 százalékos növekedésével számolnak a vezetők. |
A Gartner tapasztalatai azt mutatják, az a tézis sem állja meg a helyét, mely szerint a SaaS modellben a vállalatok úgy fizetnek a szolgáltatásként igénybevett szoftver után mint a közművek után, vagyis a használattal egyenes arányban. Az elemzőcég azt állítja, a legtöbb esetben a felhasználókés szolgáltatók között olyan szerződés jön létre, amely nem veszi figyelembe a tényleges használatot még akkor sem, ha maga az alkalmazás lehetővé teszi annak mérését -- a közműmodell az árazásban nemigen működik.
Látszik tehát, hogy "nem mind arany ami SaaS" és bár a megközelítés előnyei mindenképp vonzók, a döntés előtt mindenképp érdemes mélyreható vizsgálatot folytatni és kemény keresztkérdéseket feltenni a jövendőbeli szolgáltatónak, nehogy elmenjen a réven, amit megnyerünk a vámon.