:

Szerző: Dojcsák Dániel

2008. december 4. 15:44

Már nem csak telefonkönyv, hanem alkalmazásplatform is az iWiW

Végre kimozdul a gigantikus online telefonkönyv státuszból a hazai legnagyobb közösségi oldal, az iWiW. Januártól külső fejlesztők által készített alkalmazások is megjelenhetnek a rendszerben, hasonlóan a Facebook megoldásához. Az Origo Zrt. alapvetően megengedő politikát folytat majd a létrehozható új szolgáltatások esetében, ami hirdetési, tartalomszolgáltatási szempontból is előnyös lehet, újra értelmet nyer majd naponta bejelentkezni az oldara, illetve a hazai webkettes fejlesztők is könnyedén elérhetik a kritikus tömeget újszerű alkalmazásaikkal.

[HWSW] Végre kimozdul a gigantikus online telefonkönyv státuszból a hazai legnagyobb közösségi oldal, az iWiW. Januártól külső fejlesztők által készített alkalmazások is megjelenhetnek a rendszerben, hasonlóan a Facebook megoldásához. Az Origo Zrt. alapvetően megengedő politikát folytat majd a létrehozható új szolgáltatások esetében, ami hirdetési, tartalomszolgáltatási szempontból is előnyös lehet, újra értelmet nyer majd naponta bejelentkezni az oldara, illetve a hazai "webkettes" fejlesztők is könnyedén elérhetik a kritikus tömeget újszerű alkalmazásaikkal.

Nyitva: holnap hajnalig

A felhasználók számára egyelőre még semmilyen változás nem lesz észlelhető az iWiW felületén, de a fejlesztők számára megnyílik a dev.iwiw.hu oldal, ahol az új alkalmazások létrehozásához szükséges minden eszköz rendelkezésre áll. A külső szoftverek az OpenSocial fejlesztői környezet keretein belül készülhetnek majd, ami azt jelenti, hogy a helyi környezethez igazításon kívül nem kell jelentősen módosítani egy olyan megoldást sem, ami már máshol létezik. A Google által kezdeményezett, mára stabil háttérrel rendelkező OpenSocial API miatt az iWiW-re készült elemek készítéséhez nem szükséges speciális tudás, sőt, az ide írt dolgok más kompatibilis közösségi oldalakon is használhatóak.

A technológiai felületek előtt érdemes kiemelni, hogy a XXI. századi igényeknek megfelelően a belső oldalakon elérhető lesz egy közösségi tudásbázis, ahol a fejlesztők és az üzemeltetők megoszthatják egymással a tapasztalatokat, az egyszerű how-to mellett elférnek a bonyolult paraméterezési leírások is. Ez nem saját fejlesztés, hanem egy teljesen szabványos Wiki-motor. Jelenleg a feltöltött cikkek között a szabályzatok, a fejlesztési segédletek, technikai paraméterek leírása, illetve a fejlesztői oldal részletes használati leírása található.

Ezen kívül egy blogfelület is rendelkezésre áll, ami pedig a hatékony fejlesztői kommunikáció eszköze -- egyelőre csak egy szokványos "gépház" blog látható itt, de amint fejlesztők is lesznek bent, ők is kommunikálhatnak belül ilyen módon. A dev-oldalra külön regisztrációt követően lehet belépni, ahol az említettek mellett természetesen van egy fejlesztői profil, ahol létre lehet hozni 300 tesztfelhasználót, ezekkel virtuálisan lehet a félkész vagy kész alkalmazásokat tesztelni.

Egyszerűen OpenSocial

Az alkalmazásoknak három státusza lehet a dev oldalon. Minden feltöltött alkalmazás először egy fejlesztési stádiumban van, ahol az azt leíró XML megadásával kezdődhet az integrálás. Amennyiben már működőképes a program, akkor a készítők számára rendelkezésre áll egy homokozó (sandbox), ahol az élessel megegyező környezetben tehetik próbára munkájuk gyümölcsét. A sandbox instance jellegű, tehát minden programozó csak a saját dolgait látja, a többiekét nem.


A harmadik készítési fázis a jóváhagyás, ami Koltai Péter, Origo üzletágvezető elmondása szerint többnyire automatikus, és néhány kiemelt megkötést leszámítva inkább megengedő, inspiráló típusú lesz. Mielőtt élesedhet egy szolgáltatás, ellenőrizni kell, hogy megfelel-e a technikai előírásoknak, át kell esnie egy alapvető jogi vizsgálaton, hogy nem törvénysértő-e valamilyen szempontból, illetve üzleti szempontból is vizsgálja az Origo Zrt., hogy belefér-e a szabad kategóriába.

Kevés a megkötés

Alapesetben bármilyen alkalmazás integrálására lehetőség van, nem tiltott a kifelé mutató linkek elhelyezése, szabad a saját logóhasználat, tematikailag és szolgáltatási szempontból is kötetlen a rendszer. A népszerűvé váló alkalmazások pedig bevételt is termelhetnek, de ehhez a feltöltőnek az Adnetwork megoldását kell használnia. Igaz, nem kell foglalkoznia a hirdetési ügyekkel, mert azt szinte teljes egészében az Origo veszi vállára, a bevételen pedig osztozik a szolgáltatást előállítóval. A szabad kategóriában nem engedélyezett viszont a közvetlen értékesítés (az iWiW-en belül készít el egy értékesítési felületet).

Nyitott viszont a szponzorált alkalmazás lehetősége is, ahol külön személyes üzleti találkozó során alakítja ki a két érintett fél a feltételeket, de ez többnyire nem az egyéni fejlesztőkre, hanem a nagyobb cégekre nézve lesz érdekes. Sőt, egy harmadik szinten kiemelt együttműködésre is lehet lehetőség, például nem elképzelhetetlen, hogy hamarosan elektronikus kereskedelmi, pénzügyi, utazással kapcsolatos vagy online árveréses dedikált alkalmazások jelenjenek meg.

Win-win

Koltai a várakozásokkal kapcsolatban azt mondta a bemutató sajtótájékoztatón, hogy nem feltétlenül közvetlen bevételnövekedéssel számolnak, hanem ezzel a több tízmillió forintos beruházással egy felületet, táptalajt kívánnak nyújtani. Számukra az az előnyös, ha minél több és minél színesebb szolgáltatás jelenik meg az iWiW-ben, míg a külső fejlesztőknek hálás, hogy egyszerűen lehetőségük nyílik elérni a többmilliós felhasználói tábort. Az akár ezres nagyságrendben megjelenő alkalmazások közül a közösség választja majd ki a számára tetszőeket, de "van az a pénz", amiért egy szponzorált szolgáltatás kiemelt helyen szerepelhet majd.

Az alkalmazásoknak két arca lesz majd, az első, melyet a felhasználó akkor lát, amikor saját maga használja azt (például beállítja, hogy mik a kedvenc filmjei, értékeli, kommentálja őket), ez az interaktív rész, a másik pedig, amikor a felhasználó adatlapját meglátogató emberek látnak egy külső nézetet. Ez pontosan úgy működik majd itt is, mint minden egyéb közösségi oldalon belüli alkalmazásnál. A kezelőfelületen megjelenik majd néhány új elem, menüpontok, gombok, új oldalak, ahol a tagok érhetik el az alkalmazásokat.


Gyorsan szaporodnak majd az alkalmazások

Elsődlegesen az adatlapba ágyazott felületeken találkoznak majd a felhasználók az újdonságokkal, de egy külön katalógus is lesz "Kiegészítők" menüpont alatt, ahol különböző tematikákra osztva, népszerűség vagy frisseség szerint csoportosítva is válogathat mindenki kedvére. Feltételezhetően lesz majd egy ajánlórendszer is, amin keresztül egyik user felkérheti a másikat az API használatára. Ez remélehetőleg nem lesz olyan kaotikus, mint a több tízezer külső alkalmazást felvonultató Facebook esetében.

Felvetődhetnek komoly és komolytalan aggályok is az alkalmazásokkal kapcsolatban, de ezekről nyilatkozni korai lenne még. Annyi biztos, hogy sok cég biztosan meglátja majd az üzleti lehetőséget ebben és rátelepszik a nyitottságra, de semmit sem kötelező használni (opt-in), ezért akit ez zavar, képes lesz ignorálni. A tudatlan felhasználókat rászedni sem nehéz, így bizonyára jelennek majd meg rosszindulatú kódok is. Mivel a jóváhagyást követően is lehet fejleszteni, változtatni a kódokat, ezért biztos, hogy több olyan eset lesz, amikor valamilyen etikátlan módszerrel csapják be a naiv embereket. Ezt úgy tudják majd kontrollálni, hogy az első bejelentések után lehetőleg azonnal kezelik, csökkentve a károkat, de a proaktív szűrésre se kapacitás, se módszer, se szándék nincs.

Figyel-e a Nagy Testvér?

A januári nyitást követően az Origo Zrt. maga is fejleszt majd alkalmazásokat, illetve az ígéretek szerint keresik majd az együttműködési lehetőségeket külső cégekkel, de nagyrészt az önálló kezdeményezéseket pártolják, legyenek azok szórakoztató vagy üzleti, kereskedelmi jellegű megoldások. A kreativitás serkentésére lesznek fejlesztői versenyek, illetve a cég "nyílt napot" is tart majd, ahol az érdeklődő programozók megismerkedhetnek ezzel a világgal. Mivel az OpenSocial már sok helyen (Hi5, MySpace, LinkedIn, Yahoo) bizonyított, ezért van rá esély, hogy külföldi oldalakon már létező szolgáltatások is átkerülnek ide is lokalizált formában.

Ugyan az Origo Zrt. fenntartja a lehetőséget a szűrésre, de állításuk szerint nem tervezik, hogy megakadályozzák a T-csoport más üzletágaival konkuráló vállalatok jelenlétét, így a felhasználók találkozhatnak akár más telekommunikációs cég közösségeivel is, nem lesz kötelező a YouTube, híreket az [Origo]-n kívülről is lehet majd olvasni és filmeket sem csak a T-Tékából lehet majd vásárolni.

a címlapról