Jövőre bekeményít a Nemzeti Hírközlési Hatóság
Közzétette jövő évre vonatkozó piacfelügyeleti tervét a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH), melyből kiderül, hogy különösen odafigyelnek majd az emeltdíjas telefonszámok kezelőire, a szélessávú internetszolgáltatások esetében a valós és a hirdetett sávszélesség ellenőrzésére és az egyoldalúan módosított előfizetői szerződéseket is szigorúbban vizsgálják majd.
Büntetés és megszégyenítés
Az NHH piacfelügyeleti terve minden időszakban meghatározza a hatóság által a fogyasztói érdeksérelmek megelőzése érdekében indított eljárások rendjét és tematikáját. Idén ilyen eljárások során ugyan csak 160 millió forint bírságot szabtak ki, de még ez is jelentősen meghaladja a korábbi évek átlagát.
A jövőben az NHH a bírságolás mellett élni fog a nyilvánosság eszközeivel is, így tervei szerint kötelezni fogja a megbüntetett szolgáltatót, hogy az elmarasztaló határozatot jelentesse meg országos napilapokban, illetve az ügyfélszolgálatán és honlapján. A hatóság módszerei dicséretesek, de nagyon XX. századiak, hiszen a fogyasztói tömegeket éppen nem ezeken médiumokon keresztül lehet elérni, hanem televízióban, illetve internetes közösségi oldalakon keresztül.
A terv alapján az NHH az általános ellenőrzések mellett 2009-ben is fókuszban tartja a jelentős piaci erejű szolgáltatókra kirótt kötelezettségek illetve a korábbi határozatokban foglaltak betartását. Három kulcskérdést emel ki a hatóság, melyeket kiemelten kezelnek majd. Az előfizetői szolgáltatások minőségével kapcsolatban nemrégiben megjelent kormányrendelet idén december 11-től kötelezővé teszi az internetszolgáltatók számára, hogy a kínált sávszélesség mellett általános szerződési feltételeikben és hirdetéseikben is feltüntessék a garantált le- és feltöltési sebességet. Az NHH figyelni fogja az ÁSZF mellett a szolgáltatók honlapját, illetve fizetett hirdetéseit is.
Az emelt díjas számokat is figyelnék
Külön figyelmet érdemel az emeltdíjas telefon- és SMS számok kérdése is, ahol több visszaélés is történt az elmúlt időszakban, de gyakorta borzolják etikai kérdések is a kedélyeket. A szolgáltatók gyakran visszaélnek a különböző díjszámítási módszerek közti homályosítással (időalapú, eseményalapú számítás), gyakran találkozni olyan hirdetéssel is, ami mögött nincs valós tartalomszolgáltatás, illetve ez a preferált fizetési mód az illegális szoftver-, film- és zenemásolatokat letöltésre kínáló weboldalak esetében is.
Az NHH felveti, hogy a díj felszámítására csak akkor kerüljön sor, ha a szolgáltatás valóban elérhető, tehát egyáltalán ne is működhessen egy emelt díjas szám, ha például már lezárták a számon elérhető szavazást vagy ha megtévesztő a hirdetés és nem is létezik valójában a reklámozott tartalom. Gyakori praktika az is, hogy az emelt díjas számok mögötti operátor a kapcsolat létrejötte után a foglalt hangjelzést játsza be a telefonálónak, aki leteszi, majd újrahív, ezzel hajszolva magát magas összegű számlákba, amivel csak a következő hónapban szembesül.
A terv foglalkozik még az egyoldalú szerződésmódosítás kérdésével is, melyre kitűnő példa a Vodafone Magyarország korlátlannak hirdetett mobilinternetcsomagjának esete is, ahol többszörös ÁSZF-módosítás során visszakozott a szolgáltató a korábbi ígéretétől anélkül, hogy ezt kommunikálta volna. A tervezet természetesen az említetteknél jóval több részletet tartalmaz, melyeket az NHH hivatalos honlapján lehet elolvasni.