Felpuhított európai távközlési szervezet léphet a hamvába holt szuperhatóság helyébe
[International Herald Tribune/HWSW] Noha tavaly alulmaradt az uniós távközlési biztos a telekommunikációs lobbival szemben, egyre több jel utal arra, hogy Viviane Reding nem mond le egy európai szintű szabályozótestület létrehozásáról. Igaz, ezúttal jelentős kompromisszumokat kénytelen vállalni az amúgy karakán megnyilvánulásairól ismert politikusnő -- írja az International Herald Tribune (IHT) belsős forrásokra hivatkozva.
Új formában vinnék keresztül
Tavaly november óta ismert, hogy az eredeti formájában elbukott Viviane Reding uniós távközlési biztos javaslata arról az új európai hivatalról, mely a tervek szerint közvetlen szabályozási jogkörrel rendelkezett volna az egyes nemzeti piacokon. Az eredetileg Európai Távközlési Hatóság (Europen Telecom Market Authority) név alatt körvonalazódó szervezet döntéshozói testülete a 27 tagállam távközlési hatóságainak vezetőiből tevődött volna össze, ezek a szervezetek azonban többnyire a legkevésbé sem kívánnak egy felettük álló hatóságot, a terv ezért eredeti formájában elbukott az uniós szakminiszterek tanácsa előtt.
Reding új javaslata, melyet pénteken ismertet, elsőként az Európai Telekommunikációs Hálózatüzemeltetők velencei konferenciáján, lényeges pontokon változtat az eredeti elképzelésen: az új intézmény munkatársainak létszáma így ötvenről húszra csökkenne, és közvetlen beavatkozási lehetőségei is csorbulnak, hiszen az új terv szerint csak akkor gyakorolhatna befolyást a nemzeti piacokra, ha ahhoz teljes konszenzuson alapuló bizottsági jóváhagyást kap. Az új szervezetet ennek megfelelően át is keresztelnék: Európai Távközlési Hatóság helyett Európai Távközlési Hatóságok Irodájának neveznék.
A legfontosabb változás ugyanakkor, hogy az új ügynökség bármelyik döntésével kapcsolatban bármelyik tagállam távközlési hatóság vétójogot kapna, az Európai Távközlési Hatóságok Irodája így voltaképpen teljesen elveszítheti korábban neki szánt kényszerítő erejét az egyes nemzeti piacok felett. Az új szervezetbe a korábbi terveknek megfelelően mind a 27 tagállam távközlési hatósága delegálna képviselőt.
Az ex-monopóliumokra utaztak volna
Az uniós hatóságnak pedig eredetileg többek között jogában állt volna a megítélése szerint túlzott túlsúlyban lévő nemzeti ex-monopóliumokat arra kötelezni, hogy válasszák le magukról az infrastruktúra üzemeltetését annak érdekében, hogy a versenytársak egyenlő hozzáféréshez jussanak. Ez praktikusan azt jelentette volna, hogy a vezetékes telefonelőfizetést nyújtó vállalat és a fizikai infrastruktúrát megvalósító cég különbözött volna -- hasonlóan az ADSL internethez.
A hatóság felállításával kapcsolatos eredeti javaslat bukása borítékolható volt, a barangolási díjakkal kapcsolatos döntésekhez képest ugyanis sokkal nagyobb ipari ellenállás, és kisebb politikai támogatás kísérte a tervezetet. Miközben egyértelmű fogyasztói előnyei és populista vonásai révén politikailag értékes és könnyen eladható volt a roaming tarifák csökkentése, addig a volt monopol cégek felvágása nehezen kommunikálható, ráadásul sokkal intenzívebb lobbitevékenységet váltott ki a jelentős piaci erejű vállalatok részéről.