:

Szerző: Dojcsák Dániel

2008. október 10. 15:16

Egységes e-kereskedelmi szabályozást sürget az EU

Az Európai Bizottság előterjesztett egy törvénycsomagot, mely az Unión belüli online boltok működését szabályozná, egyszerűbbé, biztonságosabbá és fogyasztóbarátabbá téve az internetes vásárlást.

[HWSW] Az Európai Bizottság előterjesztett egy törvénycsomagot, mely az Unión belüli online boltok működését szabályozná, egyszerűbbé, biztonságosabbá és fogyasztóbarátabbá téve az internetes vásárlást.

A tervezet célja nem csak a fogyasztói elégedettség növelése, hanem a bürokratikus útvesztők feloldása is, amik egyelőre a nemzeti határokon belül tartják az online üzleteket, hisz a jelenlegi szabályozás mellett nem tudnak szélesebb kínálattal és csábítóbb ajánlatokkal előállni külföldön. A politikusok szerint minél több fogyasztó akar a saját országán kívüli üzletekből vásárolni, annál jobban nőnek az EU e-kereskedelmi mutatói, ami kívánatos cél.

Az előterjesztés egyik része szerint az online vásárlóknak egyértelmű információkat kell kapniuk az árazásról, extra költségekről, szállítási-, garanciális-, javítási- és egyéb szabályokról. A fogyasztó védelmét erősítő rendelkezések kikötnék továbbá, hogy a kereskedőnek maximum 30 napja lenne arra, hogy eljuttassa a terméket a megrendelőhöz, illetve a vevő helyett az eladóra terhelné a tranzakcióval kapcsolatos kockázatok felelősségét. Készülne egy fekete és egy szürke lista is, amiken szerepelne minden tisztességtelen, illetve potenciálisan veszélyes szerződési feltétel, melyeket tilos lenne alkalmazni az EU teljes területén.


Brit, német, francia fölény az e-kereskedelemben

Az új szabályozás az előterjesztők szerint a klasszikus elektronikus kereskedelmen (b2c) túl érvényes lenne a magánszemélyek közti online aukciókra is (c2c). Meglena Kuneva, az EU fogyasztói biztosa egy közleményében azt írja, hogy amikor a háztartások kasszáira nehéz idők járnak, akkor számít igazán, hogy a vevők képesek legyenek összehasonlítani az árakat, józanul választani az üzletek közül, hogy megtalálhassák a legjobb ajánlatokat.

"Ezek az új szabályok azért jöttek létre, hogy erősítsék a vevők védelmét, illetve hogy kizárják a fogyasztói bizalmat aláásó kiskapukat. Az egységes piacban megvan a lehetőség, hogy több választási lehetőséget adjon a fogyasztóknak. Ehhez viszont szükségünk van egy teljes EU-t lefedő jogi biztonsági hálóra, így az emberek aggodalom nélkül, biztonságban válogathatnak a kínálatból" -- mondta Kuneva.

Jelenleg az Unió polgárainak nagyjából harmada vásárol online, ami 150 millió embert jelent, de ebből csupán 30 millióan rendelnek külföldi szállítóktól is. Az Európai Bizottság rá szeretne mutatni arra, hogy ezek a számok az online piacban rejlő hatalmas potenciált bizonyítják, melyet még nagyobbra lehetne növelni, ha az EU-ban élő polgárok elégedettebbek lennének a határokon átnyúló e-kereskedelemmel.

a címlapról