:

Szerző: Bizó Dániel

2008. október 3. 11:16

Lenovo: kényszerből árulnak netbookokat a gyártók

Valószínűleg nem véletlen és nem is a tervezési ciklus hosszúsága magyarázza, hogy a notebookpiac számos meghatározó szereplője az Asus Eee PC-bejelentését követően csak hosszú idővel lépett be a netbookok szegmensébe. A prózai ok inkább az lehet: nem hittek a kategória sikerében, és csak az érdeklődés nagysága, valamint az Asus eladási számai gyzték meg a cégeket. A Lenovo esetében legalábbis ez a helyzet, de a cég vélhetően nincs egyedül.

[HWSW] Valószínűleg nem véletlen és nem is a tervezési ciklus hosszúsága magyarázza, hogy a notebookpiac számos meghatározó szereplője az Asus Eee PC-bejelentését követően csak hosszú idővel lépett be a netbookok szegmensébe. A prózai ok inkább az lehet: nem hittek a kategória sikerében, és csak az érdeklődés nagysága, valamint az Asus eladási számai gyzték meg a cégeket. A Lenovo esetében legalábbis ez a helyzet, de a cég vélhetően nincs egyedül.

Nem lehet kimaradni

A Lenovo magyar leányának két elöljárója nem kevés kétkedésnek adott hangot a cég sajtótájékoztatóján a netbookokkal kapcsolatban. Gottlieb István vezérigazgató bevallotta, őt is meglepte, mikor a Lenovo közölte, hogy a vállalat is belép a piacra S9 és S10 modelljeivel. "Nem terveztük, nem számoltunk vele, nem vártuk" -- fogalmazott Gottlieb. A kifejezetten üzleti felhasználókat megcélzó Lenovónak ugyanis komoly aggályai voltak a netbookok, különösen az Asus első, 7 hüvelykes kijelzővel szerelt modelljének használhatóságával.

Ezek az aggályok megalapozottnak tűnnek, és a problémák a gyakorlatban is megmutatkoztak. Sok fogyasztó csak az alacsony árcédulát látta, mondta el Bíró Szilárd termékmenedzser, de nem mérte fel, hogy nem teljes értékű notebookot kap a pénzéért. A kijelző alacsony felbontású és apró, a billentyűzeten nehéz melléütés nélkül gépelni, nincs optikai meghajtó, alacsony a tárkapacitás és teljesítmény -- általános célú felhasználásra elsődleges gépként sok felhasználónak nem alkalmasak ezek a PC-k.

"Az a tapasztalat a magyar piacon, hogy az ár meghülyítette a vevőket, akik nem azt kapták, amit akartak". Bíró elmondása szerint több disztribútor arról számolt be, hogy a kereskedőkhöz sok csalódott vevő próbálta meg visszavinni a netbookokat, amikor rájöttek, mit is kaptak a pénzükért. Az egyik legnagyobb hazai notebookkereskedő ennél sokkal keményebben fogalmaz: az Asus Eee PC 701 lejáratta itthon a netbook-kategóriát, olyannyira korlátozottan használható. Bíró ugyanakkor kincstári optimizmusának is hangot adott, utalva arra, hogy a jövőbeni forgalom derekát azok a vevők adják majd, akik másodlagos gépnek vásárolják a netbookokat, vagy legalábbis nagyon is tudatában lesznek a kompromisszumoknak.

Mi vitte rá azonban akkor a céget, hogy mégis belépjen a piacra? Az ok prózai: látták az Asus eladási számait. "A [Lenovo] netbookok mögötti mozgatórugó, hogy az Asus olyan nagy értékesítési számokat produkál, hogy nem lehet kimaradni. Aki kimarad, az végleg elvesztheti a fonalat" -- magyarázta Gottlieb, válaszul a hozzáállás ellentmondásosságát firtató újságírói kérdésre. Magyarországon az IdeaPad S10 modell lesz kapható, legkorábban valószínűleg november végén, december elején.

A számok

Az Asus tavaly egyedüliként volt jelent a szegmensben, ugyanakkor termelési problémák miatt nem tudta teljes egészében kiaknázni lépéselőnyét. Az IDC becslése szerint a tajvani cég mintegy 430 ezer Eee PC-t értékesített világszerte, majd az idei első negyedévben már 700 ezret jelentett a vállalat, a második negyedévben pedig már 1,2-1,3 milliót. A nagy szereplők közül a leggyorsabban a HP és az Acer reagáltak, utóbbi idén 4-5 millió Aspire One értékesítésével számol. Összehasonlításképpen a HP tavaly 23,3 millió notebookot értékesített az IDC adatai alapján. Jól jelzi az Eee PC húzóerejét, az Asus 164,3 százalékos növekedéssel az EMEA régió PC-piacán az ötödik, a notebook-szegmensben pedig a negyedik helyre ugrott előre a második negyedévben, részesedése 2,8 százalékról 6 százalékra nőtt egy év alatt, mellyel a Toshiba sarkában liheg.

Olcsó és ultrahordozható számítógépek ugyan egyaránt léteztek már korábban a piacon, a netbookok sikerét azonban e két jellemző kombinálása magyarázza. Bár alacsony áruk, korlátozott képességeik végett eleinte főként feltörekvő országokba képzelték el a vállalatok a gépeket, mára nyilvánvalóvá vált, hogy elsősorban a fejlett internet-infrastruktúrával és magas PC-penetrációval rendelkező területeken számíthatnak sikerre, mint Észak-Amerika és Európa, másodlagos gépként szolgálva.

A számok láttán mára gyakorlatilag minden meghatározó, vagyis a tömegpiacon jelenlévő szereplő bejelentette netbookját, így a Lenovo gépei mellett kénytelen-kelletlen érkeznek a Dell, a Toshiba, a Sony modelljei is, és a hetekben jelent meg a Fujitsu Siemens Mini Ui 3520 mini PC-je -- láthatóan azok a cégek késlekedtek a legtovább, melyek erős kínálattal bírnak ultrahordozható gépekből. A Gartner legfrissebb számai szerint az olcsó mini notebookok, vagyis a netbookok szállításai idén elérik az 5,2 millió darabot, a tajvani Market Intelligence Center (MIC) ennél jóval több, 8 millió netbook leszállítását jelzi előre 2008-ra. A Gartner szerint a mini és olcsó notebookok mintegy 70 százalékát magáncélra vásárolják majd, többnyire online és multimédiás tartalmak fogyasztására és kapcsolattartásra.

[+] Kipróbáltuk: Fujitsu Siemens Amilo Mini netbook

A netbookok és teljes értékű notebookok jelenleg élesen elkülönülnek egymástól, véli Bíró, ugyanakkor a gyártók számára fennáll a veszély, hogy a jövőben összemosódnak a határok, amennyiben a mini gépek képességei sokat javulnak a jövőben. Az Intel például nemrég megkezdte a kétmagos Atom chipek szállítását, igaz, egyelőre csak desktop változatban, de hamarosan boltokba kerülnek az Atomnál jelentősen erőteljesebb VIA Nano processzorokkal szerelt netbookok is, melynek jövő év végére várható a kétmagos változata. Már most is van azonban olyan notebook, mely egyértelműen a határvonalat kezdi ki: nem túl nagy meglepetésre éppen az Asus dobta piacra. Az N10J bár a cég hivatalos kommunikációja szerint nem netbook, valójában egy felpumpált változat.

[+] Az identitás teljes zavara: ASUS N10J netbook

Hasonlóan látja trendek lehetséges irányát a Gartner is. A piackutató szerint amennyiben a netbookok teljesítménye meredeken emelkedik, megkezdhetik a belépőkategóriás mainstream notebookok bedarálását, ahogyan az üzleti célú felhasználás is felfuthat. Ezen tényezők következtében 2012-re a Gartner nem tartja kizárhatónak az 50 milliós volument sem. A Quanta, a világ legnagyobb szerződéses notebookgyártója már most is az alacsony árú netbookokat okolja augusztusi árbevételének drámai visszeséséért, ahogy a leszállított gépek száma növekedett. A Quanta lényegében az összes notebookmárkának szállít, így a HP, az Acer és az Apple legnagyobb beszállítója, de meghatározó a Dell, a Fujitsu/Fujitsu Siemens és a Sony esetében is.

November 25-26-án 6 alkalmas K8s security és 10 alkalmas, a Go és a cloud native szoftverfejlesztés alapjaiba bevezető képzéseket indítunk. Az élő képzések órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról