Szigorítaná a keresők adatkezelési gyakorlatát az EU egy tanácsadó csoportja
Indokolatlannak tartja a személyes adatok hat hónapnál hosszabb tárolását az Európai Bizottság egyik tanácsadó testülete. Az adatvédelmi munkacsoport frissen elkészült jelentése megerősítette azt a korábbi állásfoglalását, hogy az IP-cím és sütik is személyes adatnak számítanak, így azokra is vonatkoznak az adatvédelmi törvények. A Google újfent sietősen vitába szállt a jelentés következtetéseivel, megkérdőjelezve a gyűjtött adatok személyes voltát, valamint a tárolás idejét egyaránt.
A Data Protection Working Party (DPWP) az Európai Bizottság tanácsadó csoportjaként készítette el jelentését a keresők adatkezelésével kapcsolatban. A dokumentum nem tartalmaz meglepő újdonságokat a korábbi meghallgatások fényében, melyeken Peter Scharr, a munkacsoport vezetője korábbi parlamenti meghallgatásokon már érzékeltette állásfoglalásukat. Ezek alapján a keresők kizárólag törvényes célokra gyűjthetnek releváns adatokat, melyek a szolgáltatás nyújtásához szükségesek, és miután ezt a célt megszolgálták, törölni vagy anonimmá kell azokat --magyarán a szolgáltatás teljesítését követően nem kellene nyoma maradnia a felhasználónak.
A munkacsoport a keresővállalatok válaszai alapján nem lát indokot az adatok 6 hónapnál hosszabb idejű tárolására. Mivel a DPWP jelentése szerint az IP-címek és sütik egyaránt személyes adatnak számítanak, ezért ezeket is értelemszerűen legfeljebb 6 hónapig lehet tárolni önállóan, ezt követően törölni kell vagy visszafejthetetlen módon anonimmá tenni: amennyiben az IP-cím hordozta információk fontosak, lehetőség nyílik például ezen kinyert adatok tárolására, mint például a földrajzi elhelyezkedés és hálózati szolgáltató. A jelentés angol nyelven letölthető innen (PDF).
Amennyiben egy kereső 6 hónapnál tovább kíván tárolni személyes adatokat, átfogóan be kell mutatnia, hogy az feltétlenül szükséges a szolgáltatás működéséhez -- szól a konklúzió. Előre leszögezik ugyanakkor, hogy nem megfelelő indok a szolgáltatás fejlesztése vagy az elszámoltathatóság hirdetési rendszerekben például. A jelentés ráadásul külön kitér a sütikre, melyek érvényességi ideje nem lehet hosszabb a szükségesnél. Jelenleg mindhárom vezető kereső sokkal hosszabb ideig tárolja ennél a látogatók adatait, így például a Google és a Yahoo! 18, míg a Microsoft 13 hónapig. Az adatvédelmi aggályok ugyanakkor nem a vállalatok szándékaival kapcsolatosak, hanem az adatok biztonságos tárolásával és illetéktelen kezekbe kerülésük kockázataival.
[+] Személyes adatnak számít-e az IP-cím?
A tanulmány továbbá úgy foglal állást, hogy a keresők a technikailag szükségszerűen szert tesznek ugyan személyes adatokra, mint például az IP-cím, további adatok gyűjtése nem szükségszerű a keresési és hirdetési szolgáltatás nyújtásához. A munkacsoport szerint felhasználói profilok adatainak további automatikus bővítéséhez a felhasználó hozzájárulása legyen szükséges, ahogyan a keresési előzményekének tárolásához is. A dokumentum továbbá megjegyzi, hogy a kereső nem adnak kielégítő magyarázatot arra felhasználóiknak, hogy miért gyűjtenek és dolgoznak fel adatokat róluk.
A Google a DPWP jelentését követően ismét sietett kritikájának hangot adni, amit már korábban is megtett. A vállalatot érinti talán legkellemetlenebbül az állásfoglalás, mely az Európai Unió adatvédelmi gyakorlatában valószínűleg meghatározó súlyt képvisel majd, ugyanis a Google keresőmotorja és hirdetéseket kiszolgáló rendszere egyaránt felhasználja az IP-címeket. Az IP-címek használatának legfőbb szerepe abban rejlik, hogy segítenek behatárolni a felhasználó földrajzi elhelyezkedését, így a keresési találatok és hirdetések relevanciáját fokozni lehet. A Google online hirdetési rendszerében a célcsoportokat földrajzilag is körül lehet határolni, aminek működéséhez szükséges a látogatók IP-címének tárolása számlázási szempontból is.
[+] A Google nem épít profilokat felhasználóiból, de elemezni akarja viselkedésüket
Peter Fleischer, a Google vezető jogtanácsosa korábban és most is elmondta, az IP-cím nem tekinthető személyes adatnak, ráadásul a Google azt ráadásul csoportos trendelemzésekhez használja fel. A vállalat az utolsó két számjegyet levágja az eltárolt IP-címekből, melyeket 18 hónap után önként töröl. Szintén önkéntesen 2 évre csökkentették a sütik élettartamát a korábbi 30 évről. A Google számára szükséges továbbá az IP-címek átmeneti tárolása ahhoz, hogy a kattintásos csalásokkal szemben védje reklámozó ügyfeleit, és a hirdetési rendszerbe vetett bizalmat.