A Microsoft 44,6 milliárd dolláros felvásárlási ajánlatot tett a Yahoora
[CNNMoney.com/HWSW] Történetének legnagyobb akvizíciójára készül a Microsoft a Yahoo!-ra tett több mint 44 milliárd dolláros felvásárlási ajánlatával. Az összeg a tegnapi tőzsdei zárási árfolyamhoz képest több mint 60 százalékos prémiumot takar. A Microsoft a Yahoo! vezetőségének előzetes tudomása, vagy beleegyezése nélkül, kéretlenül lépett fel ajánlatával, melyet a szoftveróriás kész akár teljes egészében készpénzben kifizetni a részvényeseknek.
Elkeseredett lépés
A Microsoft elszánt lépése a Google-lel szembeni küzdelem kilátástalanságaként értékelhető. Redmond minden erőfeszítése ellenére sem tudta eredményesen felvenni a versenyt a robbanásszerűen megjelenő és feltörekvő új riválisával szemben, mely uralma alá hajtotta a keresőpiacot, azon keresztül pedig a növekvő online hirdetési piacból is egyre nagyobb szeletet hasít ki. A Microsoft számára azonban igazi stratégiai veszélyt az online alkalmazások gyors ütemű fejlődése jelenti, melyek a vállalat Windows- és Office-monopóliumait ássák alá hosszú távon a kliensoldali szoftverréteg jelentőségének eróziójával. A targetált online hirdetések hatalmas és gyorsan duzzadó piacából a Google és mások hatalmas fejlesztési erőforrásokat képes finanszírozni az online alkalmazások fejlesztésére.
A Google éveken át tartó sikertelen féken tartása következtében a Microsoft ma közölte, hogy részvényeként 31 dollárt, vagyis a csütörtöki záróár felett 62 százalékos prémiumot kínál a Yahoo! minden egyes részvényéért. Az ajánlat közzétételét követően a papírok árfolyama 60 százalékkal lőtt ki, miközben a Microsoft a hatalmas összeg és a fúzió kockázatinak következtében már több mint 5 százalékot esett, vagyis a piac láthatóan csalódottságát fejezi ki a lépéssel kapcsolatban -- a tőzsde nem kedveli a hatalmas felvásárlásokat azok kiszámíthatatlan kockázatai miatt.
A Microsoft és a Yahoo! piaci szinergiái megkérdőjelezhetőek, és együttesen sem érnek a Google méretének közelébe a keresőpiacon. A Microsoft praktikusan piacot vásárol, mintegy 500 millió egyedi látogatót. Működési oldalról ugyanakkor a Microsoft szerint akár 1 milliárd dollár is meg lehet takarítani évente a redundáns adminisztratív és értékesítési tevékenységek valamint a kutatás-fejlesztés hatékonyabbá tételével. A Yahoo! 2007 során mintegy 7 milliárd dollár forgalom mellett 660 millió dollár adózott eredményt ért el, míg a Microsoft online részlege 2,4 milliárd dolláros árbevételhez 732 milliós veszteséget produkált. A Microsoft reményei szerint a két cég kombinált hirdetési rendszere elérheti a Google-lel szembeni harchoz szükséges kritikus tömeget. Az online hirdetési költések a nagyobb tömeg felé gravitálnak, a nagyobbak a kisebbeknél arányon felül részesednek.
A Microsoftnak nem ez az első próbálkozás a Yahoo! megszerzésére. Steve Ballmer és csapata tavaly és tavalyelőtt is tárgyalásokat folytatott a Yahoo! vezetésével tevékenységük egyesítése érdekében, ők azonban többször is nemet mondtak. A Yahoo! vezetősége ugyanis abban bízott, hogy belső átszervezéseik és fejlesztéseiknek köszönhetően fel tudják majd venni a ritmust a félelmetes sebességgel haladó Google-lel. A Panama project kódnéven ismert új hirdetési rendszerbe, valamint a megújított univerzális keresőbe nagy bizodalmat fektetett a cég, és a tavalyi harmadik negyedévben úgy tűnt, az erőfeszítések eredményre vezettek, és a Yahoo! lendületbe jön.
A negyedik negyedéves eredmények azonban gyorsan szertefoszlatták az illúziót: a cég forgalma alig nőtt, nyeresége visszaesett, és gyászos kilátásokat tett közzé. A Google ezzel szemben másfélszeresére növelte árbevételét, miközben nyeresége 20 százalékkal duzzadt -- igaz, ez némileg elmaradt a fokozott elvárásoktól. A Nielsen Online decemberi adatai alapján az amerikai keresésekben a Google előnye tovább nőtt, elérte az 56 százalékot, miközben a Yahoo! 18 százalékra olvadt. Az egyes piackutatók adatai némileg eltérnek, a HitWise decemberi jelentésében a Google részesedését 65 százalék fölé teszik, míg a Yahoo-ét 20 százalékosra, a Microsoftét pedig 5 százalékosra becslik. A comScore szerint a globális keresőpiacon a Google 77 százalékos részesedésével lényegében egyeduralkodó, miközben a Yahoo 16 százalékkal második, a Microsoft pedig 3,7 százalékkal harmadik.
Nincs több vesztegetni való idő
Látva saját online részlegének folyamatos szenvedését, valamint a Yahoo! erőfeszítéseinek hasonló eredménytelenségét, a Microsoft vezetősége megelégelte a helyzetet. "Egy év eltelt, és a versenyhelyzet nem javult" -- írja a Yahoo! igazgatótanácsának küldött levelében Steve Ballmer elnök-vezérigazgató. A további késlekedés elkerülése érdekében tehát a Microsoft a Yahoo! felsővezetést megkerülve lett kéretlen kérője a vállalatnak. A 44,6 milliárd értékű ajánlatot kitevő részvényenként 31 dollárt a Microsoft készpénzben, vagy bizonyos mértékig saját részvénnyel is hajlandó megadni.
"Az online hirdetési piac az idén 40 milliárd dollárt tesz ki, 2010-re 80 milliárd dollárra duzzad és később még tovább nő majd. Ez a piac óriási növekedési lehetőség a Microsoftnak, aminek kiaknázásához a lehető legjobb keresőt és online szolgáltatásokat kell nyújtanunk a fogyasztóknak, és a legjobb hirdetési platformot a kiadóknak és a hirdetőknek." -- írja alkalmazottainak a HWSW birtokába került levelében Ballmer.
Michael Gartenberg, a Jupiter Research elemzője szerint a Microsoft végre felismerte, mekkora nyomás nehezedik rá a Google oldaláról. Pár évvel ezelőtt még a Yahoo részéről elképzelhetetlen lett volna egy ilyen tranzakció, azonban a cég háza táján sokminden változott az utóbbi időben, amit jól mutatnak a pénzügyi problémák is, amelyek végül Terry Semel elnök-vezérigazgató lemondásához vezettek. Semel júniusban hagyott fel a Yahoo operatív irányításával, tegnap pedig teljesen kiszállt a cégvezetésből, lemondva igazgatótanácsi elnöki posztjáról is.
"A Microsoftnak van egy rakás pénze, a Yahoonak van egy rakás problémája" -- mondta Gartnerberg. "Ballmer sem volt oda régebben az ilyen ügyletekért, ez is jól mutatja, mekkorát változott a világ." A Jupiter szakértője úgy véli, az ügylet teljesen reális elképzelés, azonban az ördög a részletekben lakozik. A tranzakciót tető alá hozni sokkal könnyebb lesz, az igazi nehézség akkor következik majd, ha a felvásárlást lezárták. Nem lehet szó nélkül elmenni a kulturális ellentétek mellett sem. A korábbi ügyletek kudarcát vélhetően részben a Yahoo! vezetésének Microsoft-averziója is magyarázza, mely az alapítók, köztük Jerry Yang által meghatározott ellenszenvből gyökerezhet.
A két vállalat ugyanakkor nem ismeretlen egymás számára, korábban már dolgozott együtt. A Microsoft, mint az online korszak folyamatosan későn ébredő szereplője, kezdetben a Yahoo! keresőtechnológiáját és hirdetési platformját használta, majd felbontotta ezt az együttműködést, hogy saját technológiájára alapozva önálló szolgáltatásokkal jelenjen meg. Bár a Microsoft is saját lábra tudott állni, piackutatási számokból kiviláglik, hogy messzi harmadikként üldözi riválisait, minden pénzügyi és emberi erőforrása, valamint Windows-hegemóniája ellenére -- a Microsoft gyakorlatilag nyertes pozícióból szalasztotta el az online piacot, hiszen markában tartotta és tartja nagy részt ma is a webre csatlakozó klienseket.
Hazárdjáték, de túl nagy a tét
Kevéssé bizakodó a 95 milliárd dollár fölött diszponáló müncheni Pioneer Investments szakértője, Thomas Radinger, aki szerint a Microsoft ajánlata az elkeseredettség bizonyítéka. "Ez óriási szerencsejáték, az ár hatalmas és egy ilyen masszív akvizíció sikeres levezénylése éveket vesz igénybe" -- osztotta meg aggályait a Bloomberggel a német befektetési alap elemzője. A New York-i RBC Capital Markets részéről Jordan Rohan elemző úgy vélekedett, a Yahoo nagyon sebezhető időszakát éli, a befektetők az elmúlt években mutatott gyatra teljesítmény miatt nagyon türelmetlenek.
A Yahoo! történelmi baklövése volt, mikor indulásának kezdetén elszalasztotta a Google alapítói által kifejlesztett keresési technológia, majd ezt követően akár a teljes cég megvásárlását -- mindössze kockázati befektetésként kezelte. Újabb stratégiai hibaként a Yahoo! ráadásul a Google keresőjét használta 2000 júniusa és 2004 májusa között, hozzásegítve riválisát, hogy piacvezetővé nője ki magát. A Google piaci értéke a csütörtöki záróáron hétszeresét tette ki a Yahoo! kapitalizációjának, negyedik negyedéves adózott nyeresége pedig hatszorosa volt.
A 44,6 milliárd dolláros vételár óriási, azonban távolról sem ez a legnagyobb akvizíció a média és a távközlés területén. A Vodafone 2000-ben 175 milliárd dollárért vásárolta fel a Mannesmannt, az akkori legnagyobb német mobilszolgáltatót, 2001-ben pedig az America Online 124 milliárd dollárt adott a Time Warnerért, amivel a világ első számú internet- és médiavállalata jött létre. A mai bejelentés mellett szinte eltörpül a Microsoft eddigi legnagyobb akvizíciója, az aQuantive online hirdetési vállalat tavaly májusi 6,1 milliárdos felszippantása.